×

مشکلات اقتصادی، دلیل افزایش طلاق،ازدواج یک عمل عشقی-عقلی است

مشکلات اقتصادی، دلیل افزایش طلاق،ازدواج یک عمل عشقی-عقلی است

پیشنهاد می شود که شورای عالی خانواده متشکل از خبرگان مردمی تشکیل و به عنوان بازوی فرهنگستان علوم پزشکی شاخه سلامت اجتماعی عمل کنند همچنین در این باره آموزش های لازم قبل از ازدواج و در سنین جوانی و نوجوانی در مدارس ارائه شود تا جوانان آگاهانه دست به انتخاب بزنند

مشکلات-اقتصادی،-دلیل-افزایش-طلاق،ازدواج-یک-عمل-عشقی-عقلی-است

پیشنهاد می شود که شورای عالی خانواده متشکل از خبرگان مردمی تشکیل و به عنوان بازوی فرهنگستان علوم پزشکی شاخه سلامت اجتماعی عمل کنند. همچنین در این باره آموزش های لازم قبل از ازدواج و در سنین جوانی و نوجوانی در مدارس ارائه شود تا جوانان آگاهانه دست به انتخاب بزنند.

 یک جامعه شناس افزایش آمار نرخ طلاق در کشور را ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی دانست.

پروفسور باهر که بنیان گذار رفتارشناسی در ایران است، در گفتگو با «فردا» با اشاره به کاهش آمار ازداج و افزایش طلاق در کشور اظهار کرد: وضعیت معیشت مردم در سال‌های اخیر بر همگان آشکار است و این که گفته شود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم نگران کننده است سیاه نمایی نیست. سخت گیری‌های بیش از حد در جامعه و استرس‌هایی که فرد متحمل می‌شود به طور غیرمستقیم در افزایش میزان طلاق موثر است.

وی افزود: کاهش تمایل به ازدواج و افزایش سن ناشی از این است که هنوز در نزد بسیاری از پسران ایرانی به دلیل عدم پذیرش مسئولیت یا استرس های ناشی از مشکلات محیطی و اجتماعی آمادگی ذهنی برای ازدواج وجود ندارد. البته در نزد دختران نیز به بالا رفتن سطح توقعات آنها و همچنین پایین آمدن توفیقات پسران چه در امر تحصیل و چه در مسائل اقتصادی  نکته مهمی است.

باهر همچنین درباره مشکلات جنسی به عنوان یکی از عوامل افزایش طلاق در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از عوامل توانایی در برقراری رابطه جنسی مناسب با همسر، آرامش فکری است. یعنی اگر افراد از آرامش خاطر و امنیت فکری لازم محروم باشند قادر به برقراری رابطه جنسی مناسب نخواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش میزان سواد و تحصیلات زنان در جامعه دیگر آنها به سادگی تمایل نخواهند داشت که با هر مردی ازدواج کنند. استقلال زنان و عوامل داخل و خارجی سبب می شود که زنان و مردان جامعه به زدگی همسرگانی دچار شوند.

حسین باهر با بیان اینکه عامل طلاق در میان اقشار مختلف متفاوت است گفت: در میان افراد فرهیخته و تحصیلکرده نیز طلاق وجود دارد و عامل اصلی آن ناهماهنگی و عدم شناخت کافی زن و مرد و نیز عدم تحمل یکدیگر است. اما افزایش آمار طلاق سبب مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی از جمله فساد اخلاقی، افزایش بیماری های مقاربتی، بی بند و باری اجتماعی و مسئولیت گریزی سیاسی را به همراه خواهد داشت.

باهر در پایان تاکید کرد: ازدواج یک عمل عشقی – عقلی است. اگر بخواهیم آن را صد در صد عقلی یا صد در صد عشقی کنیم به مشکل برمی‌خوریم. پیشنهاد می شود که شورای عالی خانواده متشکل از خبرگان مردمی تشکیل و به عنوان بازوی فرهنگستان علوم پزشکی شاخه سلامت اجتماعی عمل کنند. همچنین در این باره آموزش های لازم قبل از ازدواج و در سنین جوانی و نوجوانی در مدارس ارائه شود تا جوانان آگاهانه دست به انتخاب بزنند

منبع : فردا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.