×

آپارتمان نشینی گونه جدید سکونت

آپارتمان نشینی گونه جدید سکونت

شاید برای کسی باورکردنی نبود که روزی ظرفیت زمین برای گنجایش ساکنان آن تنگ شود و بشر به جای زندگی افقی به زندگی عمودی روی آورد تا جایی که سر خود را به آسمان بساید عجیب تر آن که مردمانی که زمانی هال ساختمان مسکونی خود را برای حل و فصل امور می ساختند و اندازه آن را برحسب متکای مهمانان روزهای مبادا انتخاب می کردند امروزه در جایی سکونت یافته اند که حتی برای خوابیدن خود نیز با مشکل روبه رو یند

آپارتمان-نشینی-گونه-جدید-سکونت وکیل 

شاید برای کسی باورکردنی نبود که روزی ظرفیت زمین برای گنجایش ساکنان آن تنگ شود و بشر به جای زندگی افقی به زندگی عمودی روی آورد تا جایی که سر خود را به آسمان بساید. عجیب تر آن که مردمانی که زمانی هال ساختمان مسکونی خود را برای حل و فصل امور می ساختند و اندازه آن را برحسب متکای مهمانان روزهای مبادا انتخاب می کردند امروزه در جایی سکونت یافته اند که حتی برای خوابیدن خود نیز با مشکل روبه رو یند.

فرهنگ آپارتمان نشینی و برخورد با همسایه - بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی - پیشگیری از مشکلات حقوقی در آپارتمان نشینی - نکات خواندنی در مورد آپارتمان نشینی - حقوق شهروندی و فرهنگ آپارتمان نشینی 

تا همین چند مدت پیش بسیاری از افراد هنگامی که با ساختمان های بلند آپارتمانی ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) روبه رو می شدند سکونت و آرامش دیگران در زیر این ساختمان ها را عجیب می دانستند اکنون و کمتر از یک دهه خود گرفتار همان چیزی شده اند که زمانی با حیرت بدان می نگریستند. آپارتمان نشینی پدیده ای است جدید و همین امر نیازمند پژوهش و بررسی های خاص خود است. از آن هنگام که در تهران مجتمع های آپارتمانی بزرگی چون «آ اس پ»، «اکباتان» و «آپادانا» شکل گرفت ساکنان آنها دریافتند که برای زندگی در این مجتمع ها باید قوانین خاصی وضع نمایند. لذا بدین منظور در اسفندماه 1343 قانون تملک آپارتمان ها تصویب شد و مالکان و ساکنان موظف به رعایت این قوانین شده و آپارتمان نشینی نیز چون دیگر گونه های سکونت دارای قاعده و قانون شد.

شهرنشینی پدیده های زیادی را به دنبال خود می آورد و آپارتمان نشینی نیز محصول رشد همین شهرنشینی است. زندگی در شهر و هزینه های رو به تزاید آن، توان اقتصادی خانواده ها، افزایش جمعیت شهری، کمبود زمین مناسب و... مردم را به سمت زندگی عمودی یا آپارتمان نشینی سوق می دهد. در این زندگی عمودی به جای هر خانواده یک خانه یک طبقه که در آن فرزندان هر کدام یک اتاق مخصوص به خود دارند، هر خانواده در یک واحد ساختمانی و به مثابه یک اتاق سابق زندگی می کنند. این اتاق ها کنار هم قرار داشته و به جای یک واحد مسکونی سابق یک بلوک مشترک را تشکیل می دهند و اجتماعی از این بلوک ها به جای یک محله، یک مجتمع را به وجود آورده است.

هنوز برای بسیاری از ما قابل تصور نیست در ساختمانی که سابقا یک خانواده زندگی می کردند اینک چندین خانواده دیوار به دیوار در کنار هم به زندگی ادامه می دهند.

جزییات مربوط به مقررات آپارتمان نشینی - آپارتمان نشینی گونه جدید سکونت - فرهنگ کمرنگ آپارتمان نشینی 

پدیده جدید آپارتمان نشینی مناسبات اجتماعی خاص خود را دارد و بر همین اساس زندگی با این شیوه سکونت برای افرادی که در کلان شهرها سال ها با این پدیده آشنا بوده اند به سختی زندگی افرادی نیست که از زندگی چادرنشینی و روستایی به این سبک زندگی روی آورده اند. در این سبک زندگی دو پدیده اجتماعی به وضوح دیده می شود. «فاصله اجتماعی» اولین معضلی است که فرد با آن روبه رو می شود. بدین معنا که افراد در کنار هم زندگی کرده اما با هم ناشناس و غریبه بوده و ارتباطی با هم ندارند. دیوارهای چندسانتی زندگی آنها را از هم جدا کرده، صدای افراد از پشت این دیوارها به گوش می رسد اما آنها از حال و روز همدیگر بی خبرند. چرا که هر چند از لحاظ مکانی بسیار به هم نزدیک اند اما از لحاظ اجتماعی فاصله زیادی از هم دارند.

دومین معضل اصلی در این سبک زندگی «حاشیه نشینی» است که در اثر انتقال فرهنگی حاصل می شود و افراد به جای دارا بودن فرهنگ شهروندی، شهرنشینانی هستند که از زندگی سابق رخت بربسته اما با فرهنگ جدید غریبه بوده و به اصطلاح به شهروند تبدیل نشده اند لذا در این انتقال فرهنگی دچار تضاد و تناقض گشته و به حاشیه نشینی فرهنگی روی آورده اند. آنها هر چند در ظاهر از زندگی سابق دست کشیده اند اما فرهنگ و مناسبات آن را با خود حمل کرده و به آپارتمان آورده اند. در ظاهر امر به شهر پناه آورده اند، اما در باطن فرهنگ و مناسبات شهروندی را در وجود خود نهادینه نکرده اند فلذا با تشویش و اضطراب زندگی می کنند و گاه و بی گاه از سختی زندگی عمودی و عوارض این سبک زندگی لب به شکوه و شکایت می گشایند و خود را زندانی ساکن در سلول انفرادی زندان زندگی می پندارند چرا که برای این شیوه از زندگی آموزش ندیده و با آن خو نگرفته اند.

پدیده آپارتمان نشینی همانند سایر پدیده های اجتماعی با خود مزایا و معایبی را به همراه می آورد.

شاید بتوان گفت اولین پیامد مثبت در زندگی عمودی کنترل جمعیت است. آپارتمان نشین دیگر قادر نیست همانند پیشینیان خود به ازدیاد جمعیت خانواده روی آورد چرا که محدودیت های فضای فیزیکی زندگی اجازه چنین کاری را به او نخواهد داد. به سبب گرانی زمین و مسکن اغلب زوج های جوان قادر نیستند در مساکن تک واحدی شخصی زندگی کنند. این واحدها می توانند یا آنها را صاحب منزل مسکونی نمایند یا از پرداخت اجاره های سنگین بی نیاز سازند. منزل مستقل نیز پیامدهای مثبت دیگری را برای آنها به ارمغان می آورد چرا که براساس پژوهش های به عمل آمده اصلی ترین عامل اختلافات در زندگی زناشویی دخالت نابجای اطرافیان در زندگی افراد و خصوصا زوج های جوان بوده، دسترسی به منزل مستقل از میزان تشنجات کاسته و بر امنیت و آسایش آنها می افزاید. به نظر می رسد با افزایش جمعیت و عدم دسترسی آسان همه افراد به خانه های تک واحدی باید در آینده ای نه چندان دور، شاهد سکونت همه افراد از همه سنین و اقشار در این واحدها باشیم.

رعایت اصول اساسی آپارتمان نشینی - آپارتمان نشینی و حقوق قانونی و حوزه مسئولیت ها 

ایرانیان یکی از اقوامی هستند که به مهمانی دادن و مهمانی رفتن اهمیت زیادی می دهند. با عبور ایرانیان از مرحله سنتی و ورود به نظام جدیدی از زندگی «مهمانی»به پدیده ای ویژه تبدیل شده است.

زندگی آپارتمانی سنت مهمانی را دستخوش تغییر می سازد چرا که نه فضای فیزیکی اجازه مهمانی های بزرگ را به افراد می دهد و نه فضای اجتماعی برای انجام این امر در آپارتمان ها میسر است. ساکنان واحدهای آپارتمانی در مواقع اضطرار، مهمانی ها و مراسم ویژه خود را در رستوران ها، پارک ها و... انجام داده و بدین گونه رسم جدیدی که محصول زندگی شهری و به خصوص آپارتمانی ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) است در حال بسط و گسترش است. در نتیجه زندگی عمودی از بسیاری از هزینه ها کاسته و به فرد طعم زندگی نوینی را می بخشد. او را مجبور به پذیرش مناسباتی می کند که فرد ناگزیر است بدان ها تن در دهد. امنیت از دیگر مباحثی است که در زندگی آپارتمانی نمود پیدا می کند. معمولا منازل آپارتمانی از دیگر منازل مسکونی از میزان امنیت بالاتری برخوردارند. بنابر آمارهای موجود میزان جرایم و آسیب هایی چون سرقت در منازل آپارتمانی کمتر از سایر منازل است.

زندگی عمودی یا آپارتمان نشینی در ایران روزبه روز روبه افزایش است. شناخت مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از این گونه سکونت سبب می شود تا با اتخاذ تدابیر صحیح به رفع و اصلاح این شیوه جدید از سکونت کمک کرد.

مشکلات ناشی از شیوه سکونت آپارتمان نشینی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف مسائل و مشکلات فرهنگی: مجتمع های آپارتمانی از جلوه های بارز تنوع فرهنگی اند. در این مجتمع ها افراد از مناطق گوناگون با فرهنگ و آداب ویژه ای گردهم آمده، دارای خرده فرهنگ های مختلفی بوده و در کنار هم زندگی می کنند. این تنوع فرهنگی با وجود داشتن نقاط مثبت در برخی از مجتمع های آپارتمانی به علل گوناگون به تضاد فرهنگی منجر شده است. تا جایی که این تضاد باعث شده برخی از افراد پس از مدتی زندگی در همسایگی همدیگر با دعوا و درگیری این مجتمع ها را ترک کرده و اختلافات و کشمکش های زیادی را بین ساکنین مجتمع های آپارتمانی به وجود بیاورد. البته این مسئله در میان مجتمع هایی که ساکنان آنها از لحاظ فرهنگی مشابه و از پایگاه اقتصادی و اجتماعی یکسان برخوردارند کمتر دیده می شود.

نصب دوربین در مشاعات و نگهداری سگ در آپارتمان - سوء استفاده از حق در آپارتمانها 

آموزش یکی از اساسی ترین مباحثی است که در شیوه زندگی عمودی نادیده انگاشته شده است. هر روزه بر میزان این مجتمع ها افزوده می شود اما از بحث آموزش زندگی عمودی اثری دیده نمی شود. به غیر از آئین نامه تملک آپارتمان ها که نه اغلب صاحبان این واحدها آن را مطالعه کرده و نه در اختیار اجاره نشینان برای مطالعه داده اند، هیچ گونه قوانین و مقررات دیگری در این زمینه وجود ندارد. برخی از ساکنان این مجتمع ها زندگی در آپارتمان را با زندگی در خانه شخصی خود اشتباه می گیرند. از عدم استفاده صحیح و به موقع از وسایل برقی و صدای گوشخراش ناشی از به هم خوردن در منازل، تعمیر خودروهای شخصی در پارکینگ و جلوی در بلوک های ساختمانی و آلودگی های ناشی از آنها، مسائل مربوط به شست وشوی فرش و موکت، عدم استفاده صحیح از روشنایی راهروها، عدم توافق ساکنین در استفاده از مشاعات، نگهداری حیوانات و پرندگان، صدای وسایل صوتی و تصویری و آلات موسیقی تا مشکلات ناشی از پر شدن چاه های فاضلاب و غیره همه و همه معلول عدم آموزش زندگی آپارتمانی است. گستردگی فضای مشترک زندگی در واحدهای آپارتمانی و نزدیکی دیوارها به همدیگر در پاره ای از مواقع احتمال دخالت افراد در زندگی دیگران را افزایش می دهد. به خصوص در جامعه ما که بسیاری از افراد به زندگی کدخدامنشی عادت کرده و دخالت در کار دیگران را وظیفه خود دانسته و یا این کار را به نیت خیر انجام می دهند بدون اینکه کسی از آنها برای چنین کاری درخواستی به عمل آورده باشد. فلذا همین نزدیکی فضای فیزیکی گاهی اوقات بگومگوهای داخل خانواده ها را به سبب دخالت نابجای افراد به جاهای باریک کشانده و اساس خانواده ها را با معضل روبه رو می سازند.

از دیگر مشکلات ناشی از زندگی عمودی مسئله تعویض همسایه ها است. در بسیاری از مجتمع های آپارتمانی افراد بنا به علل گوناگون واحدهای خود را به صورت اجاره در اختیار دیگران نهاده اند، اجاره نشینان این واحدها معمولا هرساله تعویض می شوند. افراد تا سعی می کنند با همسایه یا اجاره نشین جدید ارتباط برقرار کنند او به جایی دیگر نقل مکان کرده فلذا همسایگی در این واحدها به پدیده ای موقتی تبدیل شده است. آنها نه همسایه بلکه مهاجرینی تلقی می شوند که مدت زمان کوتاهی اسکان یافته و سپس جای خود را به مهاجر دیگری می دهند. همین امر در ایجاد ارتباط بین افراد محدودیت به وجود می آورد.

ب قوانین و مقررات: مشکلات مربوط به قوانین و مقررات را در دو قسمت می توان خلاصه کرد:

1 قوانین و مقررات مربوط به طراحی، ساخت و بهره برداری از مجتمع های آپارتمانی 2 قوانین و مقررات زندگی آپارتمانی.

در زمینه طراحی، ساخت و بهره برداری از مجتمع های آپارتمانی قوانین و ضوابط مدونی به چشم نمی خورد. همین امر به گوناگونی ساخت و برخورداری از امکانات دامن زده است. پیمانکاران واحدهای آپارتمانی نیز از همین مسئله نهایت استفاده خویش را کرده و در طراحی و ساخت این واحدها سود و منفعت شخصی را ملاک عمل قرار می دهند. مجتمع های آپارتمانی از کمبود امکانات و فضاهای فرهنگی و تفریحی در رنجند. نه فضا و امکاناتی برای بازی بچه ها دیده می شود و نه مکانی برای تفریح و استراحت خانواده ها وجود دارد، نه از بازارچه و نانوایی و... اثری وجود دارد و نه حتی مدرسه ای برای تحصیل بچه ها در این مجتمع ها ساخته شده است. اطراف منازل مسکونی به محل بازی بچه ها تبدیل شده و سروصدای ناشی از این مسئله بر روی اعصاب و روان ساکنان تاثیر مخربی گذاشته است. ساکنان این واحدها به سبب فقدان مکان تفریح و استراحت عصرها در کنار بلوک های ساختمانی اجتماع کرده و بدین گونه به تفریح و استراحت می پردازند.

در زمینه قوانین زندگی عمودی و پرداخت هزینه های مشترک در این زندگی نیز همانند طراحی و ساخت آنها، ضوابطی به چشم نمی خورد. فلذا هزینه های مشترکی چون هزینه تعمیر آسانسور، نظافت فضاهای مشترک، تهیه تجهیزات ایمنی، پرداخت شارژ، اصلاح پوشش پشت بام و سرویس نگهداری از تاسیسات همیشه باعث کشمکش و تضاد در میان برخی از ساکنان می شود، عدم تفاوت در مواقع پرداخت این هزینه ها بین خانوارهای پرجمعیت و کم جمعیت نیز بر کشمکش ها می افزاید. برای جلوگیری و کاستن از میزان درگیری ها و تضادهای ناشی از فقدان قوانین، ارائه و اجرای راهکارهای زیر به عنوان راهکارهای اصلی می تواند تا حدودی در این زمینه مثمر ثمر واقع شود.

دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها - آئین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها 

اولین راهکار آموزش زندگی عمودی و در کل آموزش فرهنگ شهروندی به ساکنان این مجتمع ها است. وسایل ارتباط جمعی خصوصا رادیو و تلویزیون به سبب گستردگی می توانند در این زمینه نقش فعالی ایفا کنند. باید پیمانکاران را ملزم کرد در طراحی و ساخت این مجتمع ها، فرهنگ های بومی و منطقه ای را لحاظ کرده و از نظرات صاحبان واحدهای پیش خرید شده استفاده کرده و آنها را به کار گیرند. همچنین غفلت از ساخت فضاها و امکانات رفاهی و تفریحی آن هم در کشور ما که از کمبود شادی رنج می برد می تواند عوارض ناگواری به بار آورد.

فقدان مدیریت در مجتمع های آپارتمانی ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) سبب شده که مشکلات زیادی دامنگیر ساکنان آنها شود. ساکنان این مجتمع ها می توانند با انتخاب هیات مدیره و انتخاب مدیر مجتمع بر بسیاری از این معضلات فایق آیند. هیات مدیره می تواند با وضع مقررات داخلی در موارد مختلفی چون تعمیرات و تغییرات، چگونگی پرداخت هزینه های مشترک، استفاده از مشاعات، جبران خسارت ناشی از گرفتگی لوله ها، پر شدن چاه های فاضلاب، نگهداری از پرندگان و حیوانات، زمان استفاده از وسایل برقی، صوتی و آلات موسیقی و حتی مقررات مربوط به چگونگی دفع زباله به این مجتمع ها نظم و جلوه خاصی ببخشند.

جهان به سمتی پیش می رود که ممکن است روزی ظرفیت زمین برای گنجایش ساکنانش تکمیل شده و بشر برای غلبه بر این معضل به آسمان پناه ببرد. مدرنیته جهان را درنوردیده است و ما نتوانسته و نمی توانیم به شیوه قدیمی زندگی کنیم. پس لاجرم باید به این شیوه از زندگی نیز عادت کرده و با تنگناهای ناشی از مدرنیسم و نظم نوین زندگی بسازیم تا از دستاوردهای آن بهره مند شویم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.