×

آیت الله بیات زنجانی اجرای حکم جدید برای محکوم بجنوردی وجه شرعی ندارد

آیت الله بیات زنجانی اجرای حکم جدید برای محکوم بجنوردی وجه شرعی ندارد

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر آیت الله بیات زنجانی، در این استفتا آمده است بر فرض که شخصی محکوم به اعدام شود، اگر پس از اجرای حکم و تایید پزشکی قانونی مبنی بر مردن شخص محکوم و حتی بعد از ورود در سردخانه و گذشت یک روز، در هنگام تحویل گرفتن جسد توسط خانواده محکوم، ثابت شود که باذن الله آن شخص مرده فعلا زنده است، آیا نجات دادن او از مرگ با مراقبتهای پزشکی جایز است یا خیر؟

آیت-الله-بیات-زنجانی-اجرای-حکم-جدید-برای-محکوم-بجنوردی-وجه-شرعی-ندارد

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر آیت الله بیات زنجانی، در این استفتا آمده است: بر فرض که شخصی محکوم به اعدام شود، اگر پس از اجرای حکم و تایید پزشکی قانونی مبنی بر مردن شخص محکوم و حتی بعد از ورود در سردخانه و گذشت یک روز، در هنگام تحویل گرفتن جسد توسط خانواده محکوم، ثابت شود که باذن الله آن شخص مرده فعلا زنده است، آیا نجات دادن او از مرگ با مراقبتهای پزشکی جایز است یا خیر؟ در صورتی که شخص مورد نظر بهبودی کامل یافت، آیا تکرار اعدام او جایز است؟ (من باب مثال در باب رجم(سنگ سار)، بنا بر قول منسوب به مشهور اگر رجم به سبب اقرار باشد، مجرم را در حین رجم اگر فرار کند برنمی‌گردانند.)

در پاسخ آیت الله بیات زنجانی آمده است: مطابق نص قرآن کریم، قتل یک انسان بی گناه برابر قتل نوع انسان است و نیز حیات یک انسان، مانند حیات نوع بشریت است؛ از طرفی در اسلام موارد قتل انسان مانند قصاص به صورت نادر تشریع شده است در صورتی که در همانجا هم تاکید شده که عفو بر قتل ترجیح دارد، حتی در مواردی که برای آنها حد شرعی معین شده، حد آنها به صرف احتمال شبهه ساقط می شود و این قاعده را درء نامیده اند.

وی افزوده است: اما در باب مفسد فی الارض هم از حیث صغری که مربوط به تحقق اسباب فساد است بحث فراوان است و هم در کبری محل بحث است که آیا حکم فردی که مفسد فی الارض شناخته شد اعدام است؟ که در میان مشهور و بلکه اشهر، حکم، عدم جواز اعدام است؛ در باب رجم نیز همانگونه است که در سوال مورد اشاره قرار گرفته است.

وی ادامه داده است: با توجه به موارد فوق ، فقیه آشنا به زمان و زبان قضا دینی، اطمینان پیدا می کند که نمی توان به سادگی حکم اعدام را در مواردی که در قرآن و سنت به طور نص تصریح نشده است، صادر کرد و نیز از توضیحات داده شده به دست می آید کسی که حکم در مورد او اجرا شده ولی زنده مانده است، به دلیل اینکه حکم قبلی در مورد او ساقط شده، اجرای حکم جدید برای او وجه شرعی ندارد.

گفتنی است: مرد 37 ساله ای که سه سال پیش به جرم حمل یک کیلوگرم مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بود، در زندان بجنورد اعدام و پس از تایید مرگش از سوی پزشک، به سردخانه منتقل شد، اما یک روز بعد، کارگر سردخانه دریافت که کاور پلاستیکی جسد او بخار گرفته است.

با اطلاع مسوولان پزشکی قانونی، فرد مذکور بلافاصله به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل شد تا اقدامات درمانی روی وی انجام گیرد. اکنون با زنده شدن فرد اعدامی، بحث درباره اعدام مجدد او بالا گرفته است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.