×

قوانین سختگیرانه، موثر در پیشگیری از جرایم

قوانین سختگیرانه، موثر در پیشگیری از جرایم

قوانین سختگیرانه، موثر در پیشگیری از جرایم

قوانین-سختگیرانه،-موثر-در-پیشگیری-از-جرایم وکیل 

مجازات کاربرد سلاح سرد به عنوان آلت جرم ، چه به جرح و چه به قتل منجر شود سنگین است و مجازات مرتکبان نیز پیگیری و اعمال می‌شود .

ایلنا: فرمانده نیروی انتظامی گفت: قوانین سختگیرانه در پیشگیری از ارتکاب جرایم به‌ویژه درباره سلاح سرد حتما موثر است.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس،سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه دیدار با یوری فدوتوف دبیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل درباره تصویب نشدن لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد در مجلس اظهار داشت:ما مجری قانون هستیم و حتما این موضوع را پیگیری می کنیم .

وی با اشاره به اینکه فروش و حمل سلاح سرد یک مسئله است اما کاربرد آن امر دیگری،تصریح کرد:امروز مجازات های کاربرد سلاح سرد به عنوان آلت جرم ، چه به جرح و چه به قتل منجر شود ، در کشور ما سنگین است و اتفاقا مجازات های مرتکبان نیز پیگیری و اعمال می شود .

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس چند سال است که این موضوع و لایحه را پیگیری می کند تا در مجلس تصویب شود،اظهار داشت:البته معمولا سال آخر دوره های مجلس شورای اسلامی تصویب چنین قوانینی در مسیر عادی سخت است ؛ مگر اینکه نمایندگان مجلس با پیشنهاد های فوریتی بتوانند پاسخگوی بخشی از مطالبات اجتماعی باشند .

احمدی مقدم اضافه کرد:البته در این میان نقش رسانه ها در برجسته کردن مسئله مهم است تا تصویب قوانین ، خارج از روال عادی به نتیجه برسد .

وی با اشاره به اینکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و وظیفه ای بیش از دایره قانون نداریم،خاطرنشان کرد:قوه قضاییه نیز در این خصوص مقصر نیست چون آنها نیز مجری قانون هستند و اگر قانونی در این خصوص وجود داشته باشد دادستان ها می توانند برخورد کنند و اگر وجود نداشته باشد محملی برای برخورد وجود ندارد .

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه این قانون باید اصلاح شود و فرهنگ سازی نیز در جامعه باید صورت گیرد،اضافه کرد:چرا باید یک جوان با خود چاقو حمل کند ، در حالی که پیامدهای حمل سلاح را می داند که بسیار سنگین و در حد اعدام و قصاص است .

وی افزود : در پرونده سعادت آباد ، مجرم پرونده به دلیل کاربرد سلاح قصاص شد و در پرونده پل مدیریت نیز با حادثه ای که پیش امده است اگر خانواده مقتول خواستار قصاص باشند این اتفاق خواهد افتاد .

احمدی مقدم گفت : به هر حال حکم ، حکم خیلی سنگینی است و شاید در کشورهای دنیا مجازات به این شکل کمتر اعمال می شود.

وی افزود : به هر صورت این اقدامات به فرهنگ سازی نیاز دارد ؛ چرا باید کسی در ابتدای جوانی حاضر به ارتکاب چنین جنایت بزرگی شود که هم شخصی را از زندگی محروم کند و هم خودش بواسطه ارتکاب این جرم جان خود را از دست بدهد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت : اکنون در کشور میزان کشف قتل و این گونه جنایت ها بسیار بالاست ، یعنی کمتر کسی می تواند از دست قانون فرار کند و ممکن است که مدتی متواری باشد اما در نهایت گرفتار قانون می شود .

وی افزود : ما کمتر پرونده قتلی داریم که چند سال، گذشته و کشف نشده باشد و یا مجرمان ان دستگیر نشده باشند بنابر این محاکمه و مجازات صورت می گیرد .

فرمانده ناجا اضافه کرد:بنابر این نیاز به کار فرهنگی بخصوص روی جوانان داریم. وی اضافه کرد: متاسفانه مسائل احساسی و انتقامی نیز دراین میان تاثیر دارد .

احمدی مقدم گفت : بخشی از ارتکاب این جنایت ها نیز در حالت مستی ناشی از استفاده از الکل و یا قرص های روانگردان و مواد مخدر است که در حال طبیعی به سر نمی برند و این هم بسیار خطرناک است و پیامد استفاده از اینگونه مواد و الکل ، ارتکاب چنین جرایمی است .

وی افزود : اکنون اگر زندانهای ما مطالعه شود مشاهده می شود که کسی به جرم اعتیاد در داخل زندان نیست اما درصد بالای از زندانیان معتاد هستند .

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه خاطرنشان کرد:متهمان به واسطه اعتیاد داخل زندان نیستند اما اعتیاد پایه ارتکاب جرایم یا سرقت و جنایت است ، که نیاز به مواد انها را به ارتکاب جرم های دیگر وادار کرده است .

احمدی مقدم تصریح کرد:مصرف مواد مخدر صنعتی شیشه ، روانگردان ها و مشروبات الکلی پیامدهای خیلی سنگینی برای جوانان و جامعه به دنبال دارد .

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.