×

از بین بردن تمام بینی یا نرمه‌ی آن، دیه کامل دارد

از بین بردن تمام بینی یا نرمه‌ی آن، دیه کامل دارد

از بین بردن تمام بینی یا نرمه‌ی آن، دیه کامل دارد

از-بین-بردن-تمام-بینی-یا-نرمه‌ی-آن،-دیه-کامل-دارد وکیل 

جایگاه دیه در نظام حقوقی ایران                                   

یک استاد حقوق دانشگاه آزاد گفت: ماده 380 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد از بین بردن تمام بینی دفعتاً یا نرمه آن، که پایین قصب و استخوان بینی است موجب دیه کامل است و از بین بردن مقداری از نرمه بینی موجب همان مقدار دیه خواهد بود.

سیدمحمد جعفر هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه درخصوص فصل سوم باب نهم از کتاب چهارم قانون مجازات اسلامی (دیه بینی) اظهارکرد: در قانون مجازات اسلامی مواد 380 تا 385 به دیه بینی اختصاص دارد که بر اساس ماده 381 این قانون از بین بردن مقداری از استخوان بینی بعد از بریدن نرمه آن موجب دیه کامل و ارش می شود.

وی افزود: با توجه به ماده 382 قانون یاد شده اگر با شکستن یا سوزاندن یا امثال آن بینی را فاسد کنند در صورتی که اصلاح نشود موجب دیه کامل است واگر بدون عیب جبران شود موجب یکصد دینار است.

وی تصریح کرد: در ماده 383 قانون مجازات اسلامی نیز آمده است که فلج کردن بینی موجب دو ثلث دیه کامل است و از بین بردن بینی فلج موجب ثلث کامل می باشد.
هاشمی ادامه داد: یعنی اگر بینی سالم فردی به واسطه جنایت کسی فلج شود دو سوم دیه کامل که برابر با 666 دینار است ثابت می شود و از بین بردن بینی که قبلا فلج شده موجب ثلث دیه کامل که برابر با 333 دینار است ثابت می شود.

وی عنوان کرد: در مورد فلج بینی توضیح روشنی نیامده ولی شاید منظور جنایتی است که باعث عدم حس و تحریک پذیری در بینی و از دست دادن حس بویایی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: حسب ماده 384 ق.م.ا از بین بردن هریک از سوراخ های بینی موجب ثلث دیه کامل است و سوراخ کردن بینی به طوری که هر دو سوراخ و پرده فاصل میان آن پاره شود یا آنکه آن را سوراخ کند در صورتی که باعث از بین رفتن آن نشود موجب ثلث دیه کامل است و اگر جبران و اصلاح شود موجب خمس دیه است.

هاشمی در پایان گفت: دراین ماده منظور از نسبت هایی که در مورد دیه نام برده شده از دیه کامل انسان است و در پایان در ماده 385 آمده است که دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است نصف دیه کامل است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.