×

افزایش حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی-جدول

افزایش حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی-جدول

افزایش حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی+جدول

افزایش-حق‌-التحریر-دفاتر-اسناد-رسمی-جدول وکیل 

تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی که به امضا و تایید رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است از 4 روز پیش در سکوت خبری در سراسر کشور اعمال می‌شود. این افزایش قیمت‌ها در حالی به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شده که از 5 سال پیش تاکنون قیمت‌ها ثابت بوده و امسال این افزایش قیمت بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است به طوری که بسیاری از مراجعان به دفاتر اسناد رسمی با کمبود نقدینگی و در نتیجه موکول کردن امور ثبتی خود به روز دیگر مواجه می‌شوند.

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تایید اجرای تعرفه‌های جدید حق‌التحریر در دفاتر اسناد رسمی از 15 مردادماه این افزایش قیمت را بین 6 تا 30 درصد اعلام کرد و گفت: مطابق قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، تعرفه‌های حق‌التحریر باید هر 4 سال یک بار تغییر کند هرچند که از 5 سال پیش تاکنون این تعرفه‌ها تغییری نداشته است.

وی با بیان این که نرخ تورم از 5 سال پیش بویژه تورم بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در تعیین نرخ حق‌التحریرها مدنظر نبوده است، ادامه داد: این تعرفه‌ها با بررسی‌ها دقیق کارشناسی و جلب نظر کارشناسان مسائل اقتصادی و با انجام 14 جلسه متوالی کارشناسانه در حضور مسوولان ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و تدوین شده است و از نظر مردم نیز عادلانه خواهد بود.

البته دشتی اردکانی در حالی حداکثر افزایش تعرفه‌های حق‌التحریر را 30 درصد عنوان می‌کند که شهروندان افزایش قیمت‌ها در برخی دفترخانه ها را بیشتر از تعرفه‌های ابلاغ‌شده گزارش می‌کنند به طوری که برخی از شهروندانی که در 4 روز گذشته به دفترخانه‌های محدوده بلوار فردوس، خیابان پیروزی و 17 شهریور تهران مراجعه کرده‌اند از افزایش 50 تا 70 درصدی تعرفه‌ها در برخی گزینه‌ها نیز خبر می‌دهند.

این در شرایطی است که در بخشنامه‌ای که به امضای احمد تویسرکانی، معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است، معاون امور اسناد، مدیران کل استان‌ها، مدیرکل امور اسناد، سردفتران، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و تمامی روسای واحدهای ثبتی مکلف شده‌اند تا بر حسن اجرای این بخشنامه نظارت کرده و جلوی تخلفات احتمالی را بگیرند.

البته طبق اعلام سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران و دفتریاران مردم می‌توانند هرگونه تخطی از تعرفه‌های جدید را به این مراجع گزارش دهند و رسیدگی سریع به گزارش‌های مردمی می‌تواند به ایجاد اعتماد به سیستم ثبت و بازرسی در کشور کمک کند آن‌ هم در شرایطی که سازمان ثبت اسناد و املاک می‌کوشد فرهنگ ثبت سند رسمی را در کشور جا بیندازد و مردم را نسبت به تبعات تنظیم اسناد عادی آگاه کند.

به منظور آگاهی شهروندان جدول برخی تعرفه‌های حق‌التحریر اسناد رسمی را در زیر می‌آوریم.


    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.