×

حفظ هوای سالم، تکلیفی بر عهده تمامم ارکان جامعه، آلودگی هوا با اصل حقوق شهروندی مغایرت دارد

حفظ هوای سالم، تکلیفی بر عهده تمامم ارکان جامعه، آلودگی هوا با اصل حقوق شهروندی مغایرت دارد

یک حقوقدان گفت از حیث قوانین و مقررات عمومی، آلودگی هوا جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود، بنابراین مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی هر کدام در این زمینه دارای تکالیفی هستند

حفظ-هوای-سالم،-تکلیفی-بر-عهده-تمامم-ارکان-جامعه،-آلودگی-هوا-با-اصل-حقوق-شهروندی-مغایرت-دارد

یک حقوقدان گفت: از حیث قوانین و مقررات عمومی، آلودگی هوا جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود، بنابراین مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی هر کدام در این زمینه دارای تکالیفی هستند.

"سعید خورشیدی" در گفتگو  با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با معضل آلودگی هوا اظهار داشت: بر طبق قاعده‌ی "لاضرر و لاضرار"، در شارع مقدس اسلام جایز نیست که کسی به دیگری ضرر برساند و این در حالی‌ است که اثرات زیانبار آلودگی هوا بر اقشار مختلف مردم شامل بیماران، کودکان، سالمندان، زنان باردار خسارت بسیاری وارد کرده است.

وی ادامه داد: آلودگی هوا از یک‌سو باعث تهدید جدی سلامتی و حیات شهروندان و از سوی دیگر باعث ورود صدمات و خسارات زیادی به جامعه و بهداشت عمومی و سلامتی مردم شده، به طوری که این با اصل حقوق شهروندی افراد جامعه هم‌خوانی ندارد.

خورشیدی افزود: دولت و نهادهای ذی‌ربط در ایجاد محیط زیست سالم و متولی مبارزه با آلودگی هوا مسئولیت کلی دارند، بنابراین اقدامات سریع و دقیق دولتمردان، نهادهای عمومی‌ و البته شهروندان می‌تواند نقش بسیار مهمی‌ در حفظ محیط زیست ایفا کند.

وی تصریح کرد: ایجاد و گسترش حمل و نقل عمومی به صورت گسترده و ممانعت از ورود خودروهای شخصی گامی مهم در جهت کاهش اثرات زیانبار آلودگی هوا و همین‌طور کنترل این مهم است.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: از حیث قوانین و مقررات عمومی آلودگی هوا جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود، بنابراین مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی هر کدام در این زمینه دارای تکالیفی هستند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.