×

حدیث نیک و بد ما - دکتر بهروز تقی خانی

حدیث نیک و بد ما - دکتر بهروز تقی خانی

از حالا دست اندر کار انتشار ویژه نامه ای هستیم که اول فروردین 93 منتشر می شود موضوع اش « آسیب شناسی کانون وکلا» و نه «آسیب شناسی حرفه وکالت» و این دو با هم فرق دارند

حدیث-نیک-و-بد-ما---دکتر-بهروز-تقی-خانی وکیل 

از حالا دست اندر کار انتشار ویژه نامه ای هستیم که اول فروردین 93 منتشر می شود . موضوع اش : « آسیب شناسی کانون وکلا» . و نه «آسیب شناسی حرفه وکالت» . و این دو با هم فرق دارند.

 اگر بشود اسمش را «آسیب» گذاشت - چیزی است شبیه پوست انداختن ، یا تولدی دیگر ، یا زایشی دوباره . رنج حرفه وکالت ، رنج ناشی از گذار است . گذار از سنت به مدرنیته . حرفه وکالت از مفهوم سنتی اش یعنی استنابه در زمان حیات بریده و جدا شده ، ولی در معنای جدید اش که استنابه در زمان حیات باشد به اضافه چیز دیگر و چیزهای دیگر ، هنوز درست جا نیفتاده . به تعبیر دیگر و شاید هم روشن تر ، مرکز آسیب در حرفة وکالت درون سیستمی است ولی در کانون وکلا ، برون سیستمی.

مرکز آسیب در کانون وکلا یا مربوط است به خصلت و منش و نحوة مدیریت مدیرانی که در ادوار مختلف ، اداره کانون را بر عهده داشته اند ، یا مربوط است به زیاده خواهی افراد غیر صالح و نابابی که موفق به اخذ پروانه وکالت شده و به عضویت کانون در آمده اند ، یا مربوط است به دخالت های بی جا و غرض آلود برخی از نهادهای حکومتی ، یا مربوط است به قوانین و مقرراتی که به مرور ایام وضع شده و کانون ، چاره ای جز اجرای آن ها نداشته ، یا مربوط است به همه این عوامل به نحو اجتماع و یا مربوط است به علل و عوامل دیگری که فعلاً در مقام بیان اش نیستم.

خلاصه همه این علت ها درآسیب شناسی کانون وکلا برون سیستمی ، اما ، در حرفه وکالت درون سیستمی و از لونی است که گفتم.

این را هم در پرانتز اضافه کنم که: اگر کسی از من بپرسد:

« آیا با طرح آسیب شناسی کانون وکلا ، بهانه به دست مخالفان نمی دهی و آب به آسیاب شان نمی ریزی؟»

می گویم : نع . می گویم : در کانون چه آفتی هست که ما می دانیم و دیگران نمی دانند؟ و یا چه امر محرمانه ای که اگر افشا بشود رسوا می شویم؟ یا چه نکته ای که اگر مخالفان بفهمند چماق اش می کنند و به سرمان می کوبند؟ از این گذشته ، مگر قرار است ما چیزی را از دیگران پنهان کنیم ؟ کانون وکلا اگر عیب و علتی داشته باشد- که حتماً دارد- و اگر ما قصد اصلاحش را داشته باشیم- که حتماً داریم- راه اش سرپوش گذاشتن بر ایراد و ندیده گرفتن آن نیست . راه اش شناخت علمی آسیب و رفع و دفع آن به روش منطقی است و این عملی نمی شود مگر با شنیدن و تحمل آراء مخالفان کانون که قطعاً به تولید فکر و مشی سالم می انجامد و می تواند با برنامه ریزی درست و تصمیم گیری به موقع ، جامعه وکالت را در مسیر ترقی و تعالی بیاندازد . آیا ما غیر از این می خواهیم؟

در هرحال موضوع ویژه نامه ای که قرار است اول فروردین 93 منتشر بشود : « آسیب شناسی حرفه وکالت» نیست . «آسیب شناسی کانون وکلا» است با توضیحی که بیان اش شاید بی فایده نباشد.

وقتی ما « کانون وکلا» را به « آسیب شناسی» اضافه می کنیم و می گوییم « آسیب شناسی کانون وکلا» در واقع پذیرفته ایم که در کانون وکلا عارضه ای ، مشکلی ، آسیبی و یا آفتی هست و ما می خواهیم علل بروز عارضه را بشناسیم تا در سایه این شناخت بتوانیم آن را از بین ببریم .

پس ، اولین مرحله در آسیب شناسی کانون وکلا ، تشخیص « آسیب» و تعریف آن است . اگر آسیب را به درستی شناختیم ، پس از آن نوبت می رسد به ریشه یابی آسیب یا شناختن علت یا علل آسیب رسان . و البته پس از آن ، آثار و تبعات آسیب . پس از آن ، کشف راه های درست مبارزه یا مقابله با آسیب. و سرانجام آفت زدایی.

البته ممکن است به « آسیب شناسی کانون وکلا» از منظر دیگری هم نگاه بشود .مثلاً از منظر:

• نقش حاکمیتی کانون

• رابطه قوه قضاییه با کانون

• برداشت های غلط از فلسفه وجودی کانون

• سوء استفاده از کانون در راستای اهداف سیاسی

• نقد فرهنگ مشارکت و روحیه کار جمعی

• مناسبات تبعیض آمیز در کانون

• مقولة نقد و گسترش گفتمان انتقادی

• ارزیابی عملکرد وکلا و نظارت بر آن ها

• ساختار تصمیم گیری در مورد اشتغال به حرفه وکالت

• راهبردها و راه کارهای افزایش مهارت های علمی و عملی وکلا

• نگرش مردم و مقامات مملکتی به کانون وکلا

و ... موضوعاتی از این قبیل.

الغرض :
مدرسه حقوق که با بهره گیری از رأی و نظر اصحاب بصیرت ، امیدوار است در حوزه « آسیب شناسی کانون وکلا» سهمی - و لو ناچیز- داشته باش ، تا اول اسفند 92 منتظر دریافت مقالة شما در زمینه های مرتبط با « آسیب شناسی کانون وکلا»است .

- عنوان را از این بیت پروین اعتصامی اخذ و اقتباس کرده ام:

حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد  زمانه را سند و دفتری و دیوانی است

از قطعه « فریاد حسرت» با مطلع :

فتاد طائری از لانه و ز درد تپید   به زیر پر چو نگه کرد،دید پیکانی است

منبع : کانون وکلای اصفهان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.