×

نظری گذرا به تراکم پرونده ها در دادگاههای دادگستری

نظری گذرا به تراکم پرونده ها در دادگاههای دادگستری

خوشبختانه بحث های مربوط به مواد مخدر - تصادف های رانندگی (بیشتر) و مهاجرت مهاجرها (کمتر)، که حجم بزرگی از پرونده های داگستری را تشکیل می دهند، این روزها قدری رسانه ای شده و از طرف برخی با واکنش های قابل قبولی روبرو گردیده است

نظری-گذرا-به-تراکم-پرونده-ها-در-دادگاههای-دادگستری وکیل 

خوشبختانه بحث های مربوط به مواد مخدر - تصادف های رانندگی (بیشتر) و مهاجرت مهاجرها (کمتر)، که حجم بزرگی از پرونده های داگستری را تشکیل می دهند، این روزها قدری رسانه ای شده و از طرف برخی با واکنش های قابل قبولی روبرو گردیده است.

در عصر روز جمعه مورخ هفدهم شهریور، نیز تلویزیون مناظره ای با شرکت بعضی از مسئولین و برخی از چهره های دانشگاهی ترتیب داد و این که کاهش عرضه یا تقاضای مواد مخدر باید در اولویت قرار گیرد، مورد مناظره مدعوین قرار گرفت و از بییندگان نظر سنجی گردید. که این امر، مطلوب و میمون است، زیرا با پنهان کردن و یا سانسور نمودن و یا مطرح ننمودن مصائب و مسائل جامعه ( به هر دلیل و به هر عذر و بهانه)، نمی توان بر مشکلات غلبه نمود، برعکس، در یک محیط آزاد و باز، نخبگان جامعه قادر خواهند بود به اندیشه ورزی پرداخته و برای مشکلات اجتماعی چاره جوئی نمایند و نهایتا هم در قانونگذاری و هم در اجرای قانون تاثیر گذار باشند.

جالب اینجاست که برای نخستین بار از زبان یک مقام مهم کشوری شنیده شده، که ممکن است به علت تراکم بیش از حد جاده ها، راه تهران - چالوس فرد و زوج شود. اگر این راه حل برای یک جاده پر تراکم راه حلی درست باشد (که درست هم است)، چرا این قاعده در تمامی راههای پر تراکم و در تمامی شهرهائی که با ترافیک و تراکم اتومبیل مواجه اند و زندگی مردم را دچار مخمصه و منجر به تصادف های مرگ بار رانندگی کرده اند، اجرا نگردد؟

برای غلبه نمودن بر غول ترافیک، لازم نیست که کارشناس از کشورهای بیگانه دعوت شوند. با نیم نگاهی به مناظر شهری و عادات و آداب متداول رانندگی، که همگی آنها مخلوق خود ماهاست و اندکی از آنها به قرار زیر است، می توان به مشکلات خودساخته پی برد و برای از بردن و یا اقلا کاستن این مشکلات قاطعانه اقدام نمود:

1 - تراکم اتومبیل نسبت به راههای درون شهری و برون شهری بسیار زیاد است. در این وضعیت آیا نباید با توجه به شماره های زوج و یا فرد اتومبیل، روزهای مخصوصی را برای ورود آنها به خیابانهای شهرهای پر ترافیک و یا راههای پر تردد، تخصیص داد؟

بی نظمی در رفت و آمد به وسیله اتومبیل و موتور سیکلت، تقریبا در تمامی شهرها به چشم می خورد، نباید در شهرهای بزرگ ، مخصوصا در تهران، موتور سواری را ممنوع و این وسیله نقلیه دردسرآفرین را به برخی از امور خاص تخصیص داد؟ مسئولین شهری (چنانچه وقت ندارند)، فقط یک روز، آنهم فقط در یکی از چهارراه های تهران، دوربین مدار بسته بگذارند، تا از آنچه در این راهگذارها می گذارد فیلم گرفته شود و دقایقی آن فیلم ها را بازنگری نمایند، تا متوجه شوند که مردم در چه شهرهای خطرناکی زندگی می کنند و تا چه حد امور ترافیکی به اصطلاح ول شده و مورد بی اعتنائی قرار گرفته و متصدی و مسئول آن هم اصلا معلوم نیست! ادعائی را که آقای دکتر قالیباف در زمان رقابت انتخاباتی اخیر بیان داشتند و گفتند که چند بار شخصا به معاون رئیس جمهور وقت مراجعه و از ایشان در خصوص متولی ترافیک درخواست تعیین تکلیف کردند، خود بیانگر این موضوع است. مضاف بر این که از مجموع نه میلیون موتور سیکلت در کشور، فقط دو میلیون آنها، بیمه شخص ثالث دارند و سی درصد تصادف های منجر به مرگ و میر نیز متعلق به این گروه است.

2- در تمامی شهرها، در چهار راه ها، بر روی پل های عابر پیاده، بر روی دیوارهای بلند، بر روی برخی ساختمان ها، و در راه ها و بزرگ راه ها و آزاد راه ها، بیلبورد های بزرگ و انواع و اقسام تابلوهای تجاری به ابعاد مختلف ودر رنگها و طرح های متفاوت، نصب شده است! این بیلبوردها و تبلیغ های تجاری، حتما برای این نصب شده اند که رانندگان وسائط نقلیه عبوری، آنها را ببینند و حواسشان را متوجه این تبلیغات نمایند! سئوال این است که این گونه تبلیغات، آنهم بدین صورت بی پروایانه، در کدام کشور و در کجای جهان سابقه دارد؟ آیا نمی توان پیش بینی نمود که با این حجم وسیع تبلیغات در این مکانهای ناسنجیده، حواس رانندگان پرت و آنها دچار تصادف های وحشت آور جبران ناپذیرمی شوند.

3- سی و پنج درصد تصادف های مرگبار رانندگی، نزدیک شهرها اتفاق می افتد. آیا نباید تمامی تابلوها و بیلبوردها و تبلیغات تجاری حاشیه راههای منتهی به شهرها (از هر نوع و از هر قبیل و توسط هر شرکت و یا نهاد و یا سازمانی) را از چشم انداز این گونه راهها بر داشت و بجای آن فقط علائم رانندگی نصب و به اندازه مکفی نیروهای پاسبانی و راهنمائی بر سر این راهها گماشت. در بعضی مواقع دیده شده که نیروهای راهنمائی  بجای انجام وظیفه، یعنی راهنمائی اتومبیل ها و یا مفتوح نمودن راهها، در مکانی مخفی یا آشکار، کمین کرده و مبادرت به جریمه رانندگان متخلف، آنهم در آن جو عصبی و غیر قابل تحمل می نمایند، که یا منجر به بگو و مگو ویا منتهی به راهبندان جاده می شود!

4- در عید نوروز امسال، بنا به اعلام رسانه های همگانی، ایرانیان، بیش از یکصد میلیون سفر نموده اند، سوای این پرسش که این خیل عظیم در کجاها اتراق ویا اقامت نموده اند، یا وسائل خورد و خوراک آنها چگونه تامین شده است و یا برخی از آنهابه دلیل نداشتن جا و مکان در خیابان ها و یا کنار راه های پر تردد شب را به روز گذرانده اند، آیا قابل پیش بینی نیست، این حجم عظیم سفر، آنهم در آغازین سال نو، بالقوه می تواند، منجر به حادثه های دلخراش رانندگی گردد، و حتما و قطعا باید در این خصوص یک تجدید نظر و یا برنامه ریزی ویژه ای از طرف مسئولین کشوری اتخاذ گردد.

5- تعداد روزهای تعطیل کشوری را که نهایتا منجر به مسافرت و گشت و گذار هموطنان ما به اقصی نقاط کشور می گردد، را نیر باید یکی از موارد افزایش تصادف های رانندگی دانست، زیرا (خواه، ناخواه)، حجم انبوهی از سفرهای برون شهری منجر به تصادف رانندگی، در این روزها انجام می شود. فلذا حتما و قطعا، تجدید نظر در کاهش روزهای تعطیلی از طرف مسئولین کشوری، که نهایتا به نسبت و به اندازه خود، ممکن است منتهی به کاهش تصادف های رانندگی گردد، ضروری می نماید.(ادامه دارد)

 حمید فروحی - وکیل دادگستری

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.