×

ترویج قصاص و مصالحه به نفع جامعه نیست

ترویج قصاص و مصالحه به نفع جامعه نیست

ترویج قصاص و مصالحه به نفع جامعه نیست

ترویج-قصاص-و-مصالحه-به-نفع-جامعه-نیست وکیل 

ترویج قصاص و مصالحه به نفع جامعه نیست

مصالحه در قصاص    
                                     
یک وکیل دادگستری گفت: ترویج قصاص و مصالحه هیچ کدام نمی‌تواند در افزایش یا کاهش جرایم تاثیری داشته باشد، بلکه باید جرایم ریشه‌یابی شده و مشکلات ریشه‌ای حل شود.
بهرام بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه جرایم در قوانین کیفری ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند، اظهارکرد: دسته اول جرایمی هستند که با شکایت شاکی شروع می‌شود و با گذشت او پروند بسته می‌شود، دسته دوم جرایمی هستند که با شکایت شاکی شروع می‌شود ولی با گذشت او خاتمه پیدا نمی‌کند و دسته سوم جرایمی را شامل می‌شود که شاکی خصوصی ندارد و مدعی‌العموم و ضابطین موضوع را پیگیری می‌کنند و از آن به عنوان جرایم عمومی یاد می‌شود.
وی افزود: قصاص حقی برای اولیای دم است اما ما باید سازوکارهایی را به وجود آوریم که تشکیلات قضایی و انتظامی به سوی صلح سازش بروند، البته سازش مطلوب و اختیاری است ولی این مانع از برخورد اجتماعی نمی‌شود، یعنی قانون باید سازوکاری داشته باشد که اگر گذشت هم صورت گرفت فردی که مرتکب قتل عمد شده، مجازات شود. این مجازات برای جامعه از حیث پیشگیری تاثیرگذار خواهد بود.
این وکیل دادگستری ادامه داد: در واقع مساله عفو و گذشت دغدغه‌ای برای افراد شده است، باید به مساله عفو با دید موردی نگاه کرد، ممکن است در یک روز دو نفر مرتکب عمل اسیدپاشی شده باشند که یکی مستحق مجازات و دیگری مستحق بخشش باشد، بنابراین در این‌باره باید حکم کلی صادر شود و به جای اینکه فرهنگ بخشش را گسترش دهیم باید فرهنگ نفی خشونت را ترویج کنیم.
بهرامی تصریح کرد: ترویج مصالحه و قصاص هیچ کدام به نفع جامعه نیست و هیچ کدام نمی‌تواند در افزایش و کاهش جرایم تاثیر اساسی داشته باشد، ما باید منشاء اصلی این برخوردها را پیدا کنیم، مثلا اگر در شهری صد قتل اتفاق افتاده است، باید ریشه‌یابی کنیم که چه عواملی باعث شده این تعداد قتل اتفاق بیفتد. و اگر بتوانیم این مسایل را ریشه‌یابی کنیم قطعا میزان قتل و ضرب‌وشتم کمتر می‌شود.
این حقوقدان با بیان اینکه یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن این‌گونه مسایل می‌شود، جوان بودن جامعه است، خاطرنشان کرد: معمولا درگیری‌ها سن خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. مثلا از سن 15 سال تا 35 سال است و زمانی که سن بالاتر می‌رود استفاده از سلاح سرد در هنگام درگیری کمتر می‌شود و اگر بتوانیم این هیجان‌های جوانی را با انجام ورزش به درستی تخلیه کنیم، این گونه جرایم کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به برنامه‌های صداوسیما در افزایش خشونت گفت: بعضی از برنامه‌های صدا و سیما در افزایش خشونت نقش به سزایی دارد و این نوع رفتارها در جامعه افزایش پیدا می‌کند، مثلا در دنیا اتفاق‌های مهمی رخ می‌دهد اما اخبار صداوسیما نیمی از وقت برنامه‌ها را صرف نشان دادن نابهنجاری‌ها و مسایل خشن جوامع مختلف می‌کند. در حال حاضر مصلحت جامعه در این است که مسائل را ریشه‌یابی و سعی در از بین بردن آن کنیم.
بهرامی با اشاره به نقش شورای حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش و با بیان اینکه شورای حل اختلاف از مسیر اصلی خود خارج شده است، اظهارکرد: شورای حل اختلاف برای ایجاد صلح و سازش، داوری و قضاوت به وجود آمده بود درحالی که اکنون شوراهای حل اختلاف داوری ندارد و بیشتر به کار قضاوت می‌پردازد تا صلح و سازش. اما معتقدم به طور کلی ایجاد دادگاه‌های خاص سازش در این زمینه ضرورتی ندارد.
وی گفت: صلح‌وسازش خارج از تشکیلات قضایی است و مردم می‌توانند خود در این زمینه به سازش برسند، البته مراجع قضایی و انتظامی غالبا مردم را به صلح و سازش دعوت می‌کنند، ولی ما نباید به سازش به صورت افراطی نگاه کنیم.
این وکیل دادگستری در پایان بیان کرد: این مساله درست است که با صلح‌وسازش، خشونت کاهش می‌یابد اما این سوال مطرح می‌شود که آیا این جرم دیگر اتفاق نمی‌افتد؟ البته قصاص نیز همین‌طور است که نمی‌شود تضمین داد با قصاص کردن دیگر جرمی اتفاق نخواهد افتاد، این مساله ممکن است تاثیر مقطعی داشته باشد ولی تاثیر دایمی ندارد، بنابراین باید ریشه‌یابی کنیم و کنترل‌های اجتماعی را افزایش دهیم.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.