×

لال کردن انسان سالم دیه کامل دارد

لال کردن انسان سالم دیه کامل دارد

لال کردن انسان سالم دیه کامل دارد

لال-کردن-انسان-سالم-دیه-کامل-دارد وکیل 

لال کردن انسان سالم دیه کامل دارد

جایگاه دیه در نظام حقوقی ایران    
                                       
یک عضو پیوسته انجمن جرم‌شناسی ایران گفت: با استناد به ماده 396 قانون مجازات اسلامی از بین بردن تمام زبان یا لال کردن انسان سالم یا ضربه مغزی و مانند آن دیه کامل دارد و بریدن تمام زبان لال، پرداخت ثلث دیه کامل را موجب می‌شود.
بهزاد اکبرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص فصل ششم باب نهم از کتاب چهارم قانون مجازات اسلامی (دیه زبان) تصریح کرد: زبان جزو اعضایی است که فقط یک فرد از آن در بدن وجود دارد؛ بنابراین بر اساس قاعده تصریح شده در روایات که برای اعضای منحصر به فرد دیه کامل درنظر گرفته‌اند در این مورد نیز دیه کامل پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: در خصوص دیه زبان، روایت‌هایی وجود دارد مانند روایتی که از امیرالمومنین (ع) آمده است و روایتی که در آن امام صادق (ع) فرمود: قطع زبان موجب پرداخت دیه کامل است.
این حقوقدان افزود: ماده 396 قانون مجازات اسلامی برای لال کردن زبان یک دیه کامل و برای بریدن زبان لال، ثلث دیه را در نظر گرفته است؛ بنابراین اگر کسی زبان دیگری را بدون قطع کردن آن لال کند، باید دیه کامل به مجنی‌علیه بپردازد و بعد ازآن اگر شخص دیگری همان زبان لال را قطع کند، باید ثلث دیه را پرداخت کند. نتیجه آن می‌شود که برای یک عضو، دیه کامل به اضافه ثلث دیه پرداخت شده است که از دیه نفس هم بیشتر است.
اکبرآبادی اظهار کرد: این حکم در ظاهر طبیعی و عادلانه به‌نظر نمی‌رسد اما مورد قبول و عمل فقها قرار گرفته است و در روایات نیز مواردی مطرح شده است که دیه اعضا بیشتر از دیه نفس است؛ مثلا در روایتی از حضرت علی (ع) برای کسی که بینایی، شنوایی، بیان و عقل خود را بر اثر جنایت از دست داده بود حکم به چهار دیه کامل داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی ازمنافع زبان، تکلم است که از بین بردن این منفعت، دیه کامل دارد اما منافع دیگری همچون زیبایی، بلعیدن غذا و ترشح بزاق نیز برای آن وجود دارد که قطع زبان سبب از بین رفتن همه این منافع می‌شود.
این کارشناس حقوق جزا و جرم‌شناسی در پایان یادآور شد: در هر صورت اطلاق این ماده شامل حالتی هم می‌شود که لال شدن بر اثر جنایت حاصل شده باشد و حکم همان صورتی را دارد که زبان به‌شکل مادرزادی لال باشد یا براثر بیماری و آفت، لال شده باشد.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.