×

چه اصراری است دیه بر مبنای قیمت شتر باشد

چه اصراری است دیه بر مبنای قیمت شتر باشد

چه اصراری است دیه بر مبنای قیمت شتر باشد

چه-اصراری-است-دیه-بر-مبنای-قیمت-شتر-باشد

چه اصراری است دیه بر مبنای قیمت شتر باشد

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم    
                                       
سرویس مجلس «تابناک» ـ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قدرت خرید در کشورهایی که مبلغ دیه را بالا گرفته‌اند، بسیار بالاتر است. موضوع دیگر آنکه دیه را بر پایه شرع می‌توان برگزید؛ بین قیمت شتر، گوسفند، طلا و نقره. انتخاب دیه با کسی است که باید دیه بپردازد.
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «تابناک» درباره بیمه، دیه و میزان آن گفت: تعرفه بیمه در دیگر کشورها، بسیار بیشتر از رقمی است که در ایران است. البته باید قدرت خرید را نیز مبنا قرار داد.
وی اظهار داشت: قدرت خرید در کشورهایی که مبلغ دیه را بالا گرفته‌اند، بسیار بالاتر است. موضوع دیگر اینکه دیه را بر پایه شرع می‌توان برگزید؛ بین قیمت شتر، گوسفند، طلا و نقره. انتخاب دیه با کسی است که باید دیه بپردازد. اگر نقره را مبنا قرار دهیم، نزدیک 45 میلیون تومان می‌شود.
این استاد حوزه افزود: چه اصراری است که دیه بر پایه قیمت شتر محاسبه شود، در حالی که در اوضاع کنونی، قیمت شتر در بازار ایران قیمت تعادلی نیست. ایران کشوری نیست که در آن به طور گسترده عرضه و تقاضای شتر وجود داشته باشد تا قیمت بر پایه آن محاسبه شود.
مصباحی مقدم گفت: اگر قرار است، قیمتی در نظر گرفته شود، باید بر پایه قیمت کشورهای عرب منطقه محاسبه شود. توصیه من این است که از مبنای قیمت شتر عدول کنیم تا این مشکل مرتفع شود.
این استاد اقتصاد اظهار داشت: از سوی دیگر، مبلغ دیه باید به گونه ای تنظیم شود که مشوق بیمه‌گذار باشد، چون بر این اساس، شرکت‌های بیمه، قرارداد تنظیم می‌کنند و اگر قیمت دیه دو برابر شود، آنها نیز مبلغ قرارداد را دو برابر می‌کنند. افزایش مبلغ بیمه اثر منفی بر بیمه‌گذاری دارد و به طور گسترده مانع بیمه‌گذاری می‌شود. از این نظر با افزایش مبلغ دیه موافق نیستم.
این نماینده مجلس گفت: متاسفانه، شکل بیمه را از شرکت‌های بین المللی گرفته‌ایم، ولی کارکرد آن را متفاوت با آنها قرار داده‌ایم. پیشنهاد من این است که بیمه را از بیمه تکافل مسلمانان بگیریم؛ بنابراین، همه کسانی که بیمه‌گذار هستند، شریک شرکت بیمه خواهند بود و هر چه سود و زیان باشد متوجه سرمایه‌گذاران است.
وی افزود: در این صورت، بیمه شدگان صاحبان سهام بیمه خواهند بود و با این کار بسیاری از مسائل حل خواهد شد؛ یعنی هم بیمه‌گذاران احساس می‌کنند که سرمایه ای دارند که سودآور خواهد بود و این موجب تشویق آنها خواهد شد و از سوی دیگر، شرکت‌های بیمه بی خاصیت نخواهیم داشت که تنها جابجا کننده پول باشند.
مصباحی مقدم گفت: در این صورت، این پول‌ها سرمایه گذاری شده و سودآوری خواهد داشت. هم شرکت استفاده می‌کند و هم بیمه‌گذاران. این روند در بسیاری از کشورهای اسلامی تجربه شده است و شرکت‌های بیمه ما باید از آن الگوبرداری کنند.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.