×

نبش قبر در چه شرایطی مکان پذیر است؟

نبش قبر در چه شرایطی مکان پذیر است؟

یک حقوقدان گفت حقوق اسلامی نبش قبر را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کفار هم ممنوع کرده است، اما در مواردی که برای کشف حقیقت باشد قبل از گذشت 30 سال امکان‌پذیر است، البته این امر با حکم شارع انجام می‌شود

نبش-قبر-در-چه-شرایطی-مکان-پذیر-است؟ وکیل 

یک حقوقدان گفت: حقوق اسلامی نبش قبر را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کفار هم ممنوع کرده است، اما در مواردی که برای کشف حقیقت باشد قبل از گذشت 30 سال امکان‌پذیر است، البته این امر با حکم شارع انجام می‌شود.

"سعید خورشیدی" ، در ارتباط با بُعد شرعی و حقوقی نبش قبر اظهار داشت: در نگاه شیعه، حرمت نبش قبور و شکستن استخوان مرده، مثل شکستن استخوان زنده بوده و در روایات اهل‌بیت(ع) تصریح شده است که حرمت مرده، مانند حرمت زنده واجب است، بنابراین نبشِ قبرِ مومن به نوعی هتکِ حرمت به وی محسوب می‌‌شود.

وی ادامه داد: طبق دیدگاه علما و فقهایی همچون آیات عظام سیستانی، صافی و وحید خراسانی، خراب کردن قبور اموات هتک شمرده می‌شود و حتی اگر سال‌ها از آن گذشته و بدن آنها از میان رفته باشد، حرام است.

خورشیدی افزود: دین مبین اسلام برای نفس حرمت خاصی قائل شده‌ و همینطور برای متوفیان نیز از دیدگاه حقوق اسلامی ارزشی هم‌طراز قائلند و این در حالی است که حقوق اسلامی، نبش قبر را  نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کفار هم ممنوع کرده است.

وی تصریح کرد: مطابق قوانین شرع، برای پیگری برخی پرونده‌ها می‌توان این کار را انجام داد به این معنی که اگر جسدی در قبر متلاشی شود باز هم امکان نبش قبر وجود دارد.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: نبش قبر در مواردی که برای کشف حقیقت یا تشخیص نوع وفات متوفی باشد، قبل از گذشت 30 سال امکان‌پذیر است که البته این امر با حکم شارع انجام می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.