×

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس خانه داری شغل است، تمام زنان خانه دار بیمه می شوند

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس خانه داری شغل است، تمام زنان خانه دار بیمه می شوند

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس بیمه را حق مسلم زنان می داند و معتقد است حکومت اسلامی باید بتواند شرایط مناسبی را برای زنان خانه دار فراهم کند

رئیس-فراکسیون-زنان-و-خانواده-مجلس-خانه-داری-شغل-است،-تمام-زنان-خانه-دار-بیمه-می-شوند

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس بیمه را حق مسلم زنان می داند و معتقد است حکومت اسلامی باید بتواند شرایط مناسبی را برای زنان خانه دار فراهم کند.

طرح بیمه زنان خانه دارکه قرار بود تا پایان امسال 200 هزارنفر از زنان بی سرپرست را تحت پوشش بیمه ای قرار دهد ، هنوز اجرایی نشده و مسئولین دلیل این امر را کمبود منابع مالی ذکر می کنند. اردیبهشت ماه سال جاری زمانی که خبر تصویب بیمه زنان خانه داراز سوی هیات دولت منتشر شد موجی از خوشحالی، زنان خانه دار را فرا گرفت. با گذشت چند ماه از وعده های داده شده انتظار می رود مسئولان مراحل اجرایی آن را هر چه سربعتر پیگیری کنند تا زنان خانه دار نیز شاغل شوند.

پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،در گفت وگو با فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان وخانواده مجلس جزئیات این مصوبه ودلیل اجرایی نشدن آن را مورد بررسی قرار داده که متن آن را در ادامه می خوانید:

ابتدا برای ما جزئیاتی از طرح بیمه زنان خانه دار بفرمایید؟ واینکه پیگیری ها برای اجرایی شدن آن به کجا رسیده است؟

با توجه به مواد توسعه پنجم جهت بیمه همه اقشارمختلف کشور در خصوص بیمه زنان خانه دارمعتقدیم، زنان خانه داربا توجه به وظایفی که در خانه انجام می دهند طبیعتا باید حمایت هایی از آنها صورت بگیرد. درسومین نشست اندیشه های راهبردی که دی ماه سال 90 با موضوع زن وخانواده برگزار شد، مقام معظم رهبری در این جلسه تاکید فرمودند: خانه داری را شغل محسوب کنید.

آن زمان به دلیل اینکه فرصت نداشتیم در لایحه بودجه سال 91 تغییراتی بدهیم، رسیدگی این موضوع به بودجه سال 92 موکول شد که در اسفند ماه گذشته علی رغم اینکه این لایحه در بودجه پیش بینی نشده بود، مجلس گام مقدماتی را در این رابطه برداشت و به پیشنهاد فراکسیون زنان و خانواده در کمیسیون تلفیق، تصویب شد و بعد از آن در صحن علنی به تصویب رسید. گام اول برای اجرایی شدن این مصوبه اختصاص 100میلیارد تومان بود. با پیش بینی ها و بررسی هایی که انجام شد این مبلغ برای بیمه 200 هزار نفر از زنان خانه دار که با اولویت زنان سرپرست خانواده، زنان روستایی و عشایر بود به تصویب رسید.

انتظاراین بود که با تصویب این ماده درلایحه بودجه سال 92 اقدامات اجرایی را شاهد باشیم ولی متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی از یک سو و جابه جایی دولت ها، این کار به تعویق افتاد. به همین دلیل مدتی تامل کردیم تا دولت جدید مستقرشود و وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرند. بعد از آن پیگیری ها را انجام دادیم. در چند هفته گذشته، جلسه ای را با وزیرمحترم تعاون کارو رفاه اجتماعی، آقای دکتر ربیعی برگزار کردیم و مهمترین اولویت برنامه ها را در خصوص زنان و خانواده، اجرایی شدن این ماده از لایحه بودجه سال 92 دانستیم .

آقای ربیعی نیز در این جلسه گفت مکاتباتی را با آقای دکترنوبخت معاونت برنامه ریزی وراهبردی رئیس جمهور در خصوص تامین اعتبارات مورد نیازاین مصوبه داشتند که تا آخرامسال اقدامات اجرایی را انجام دهند. نامه ای که از طرف وزارتخانه به معاونت نظارت و راهبردی ارسال شده بود دریافت کردیم و به پیوست این نامه، نامه ای را از طرف فراکسیون زنان و خانواده مجلس در جهت تسریع این موضوع ارسال کردیم. درخواست دوم ما این بود که با توجه به نیاز تامین منابع مالی، درلایحه بودجه سال 93 پیش بینی های لازم را صورت دهند.

همان طور که ذکر کردم در بودجه سال 92 ،ما نتوانستیم مبلغ زیادی را به این موضوع  اختصاص دهیم. 100میلیارد تومان مبلغی بود که برای شروع کار و فاز اول پیش بینی شده بود که هنوز همه آن نیز تامین نشده است. آن طور که مطلع شدم 30 درصد این مبلغ تامین شده و آقای ربیعی قول مساعدت و اجرایی شدن مرحله اول را داده اند و تا آخر امسال انشاءالله تمام این مبلغ با پیگیری های مستمرتامین خواهد شد. بعد از این پیش بینی ها در بودجه سال 93 و در نهایت طبق مواد برنامه توسعه پنجم تا پایان برنامه امیدواریم شاهد بیمه همه زنان خانواده در کل کشور باشیم .

متولی تامین اعتبار این بیمه چه سازمانی است؟

 وزارت تعاون و کار ورفاه اجتماعی .سازمان تامین اجتماعی به نوعی زیر مجموعه این وزارتخانه محسوب می شود و اقای ربیعی وزیر محترم تعاون، کارو رفاه اجتماعی ضمن هم عقیده بودن با رای مجلس قول مساعدت برای اجرایی شدن آن دادند.

تلاش های معاونت زنان در ریاست جمهوری برای اجرایی شدن این بیمه تا چه حد بوده است؟

فراکسیون زنان مجلس دردیدار با خانم مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص اجرایی شدن این مصوبه، بحث وتبادل نظرهای خوبی داشت، خوشبختانه دولت ومجلس در این رابطه هم نظرند که این اقدام یکی از گام های مفید وموثراست و ایشان هم قول مساعدت و پیگیری دادند.  خوشبختانه 30 درصد از این مبلغ تامین شده و خدا را شاکریم که پیگیری ها جواب داد و یکی بودن نظر دولت ومجلس چه در وزارتخانه و جه در معاونت زنان، اجرایی شدن طرح را به دنبال خواهد داشت.

فاز اول این بیمه فقط شامل زنان سرپرست خانوار می شود؟

این بیمه شامل تمام خانم هایی می شود که از هیج کجا مستمری دریافت نمی کنند و بیمه نیستند، چه خانم سرپرست خانواده باشد و یا خانمی که بدسرپرست است.مدنظرما در مرحله اول این است.اما چون منابع مالی کم است وبه ناچارباید محدودیت های را داشته باشیم، از زنان متاهل شروع کردیم. زنانی که به امر خانه داری مشغولند و بخشی از عمر خود را با عشق، ایثار،گذشت و فداکاری به تربیت فرزندان به امر خانه داری می پردازند. وظیفه نظام وحاکمیت است که جهت حمایت از این زنان بیمه را اجرایی کنند. تعریف ما در مرحله اول به دلیل کمبود منابع مالی برای زنان سرپرست خانواده بوده است .

مبلغی که زنان خانه دار باید برای دریافت این بیمه بپردازند چه مقدار است؟

سازمان تامین اجتماعی طی آیین نامه ای این مبلغ را به اطلاع عموم می رساند که واجدین شرایط بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. پیش فرض ما براین است که زنان خانه دار درآمدی ندارند و باید حداقل مبلغ پرداختی را داشته باشند و دولت باید مابقی ان را تامین کند تا زنان بتوانند بعد از پرداخت حق خودشان طی چند سال، مانند خانمی که در کارخانه و یا اداره ویا هر جای دیگری مشغول به کار بوده ،بازنشسته شود وبتواند دریافت مستمری داشته باشد.

 چه زمانی این قانون فراگیر خواهد شد؟

طبق قانون تا پایان برنامه توسعه پنجم، تقریبا دو سال ونیم دیگرباید تمام شود. اما به دلیل اینکه منابع مالی کم است احتمال این وجود دارد که تا پایان برنامه توسعه پنجم کار به اتمام نرسد وبه بعد از آن هم بیانجامد. به هر صورت ما پیگیر این امرهستیم که این موضوع با موفقیت به اجرا دربیاید چرا که این کار اولین اقدام در کل جهان محسوب می شود که چنین شرایط خوب ومناسبی را برای حمایت از زنان خانه دار و حمایت از کار خانه داری فراهم می سازد. اجرای این اقدام درآرامش روحی وروانی واحساس امنیت اقتصادی زنان ما نقش موثری دارد، چرا که گاهی اوقات با برخی از خانم ها که صحبت می کنیم دلیل وانگیزه حضورشان درعرصه های مختلف کاری نگرانی از آینده وتامین منابع مالی برای زمان میانسالی و کهن سالی است. وقتی چنین اتفاقی بیافتد و شرایط به گونه ای فراهم شود که دولت این موضوع را تامین کند، ولع کاذب از میان می رود وبا تامین منابع مالی درآینده زنان رقبتی برای حضور در برخی از عرصه های کاری ندارند . بنابراین این بیمه یک نوع حمایت تلقی می شود واز طرفی حق مسلم یک خانم است که حکومت اسلامی بتواند شرایط مناسبی را برای زنان خانه دار فراهم کند.تاکید ما بر زنانه خانه دار است وبه نوعی مشوق برای ازدواج دختران که بتوانند هر چه سریعتر ازدواج کنند و افزایش سن ازدواج که شاهد آن هستیم ،کاهش پیدا کند.

به نکته جالبی اشاره کردیدازدواج دختران، اخیرا مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بر افزایش جمعیت تاکید داشتند ،جمعیت جامعه ما به سمت پیری می رود بیمه زنان خانه دار چه رابطه ای با افزایش جمعیت و کاهش آسیب های اجتماعی دارد؟

یکی از نکات مثبت این بیمه روی آوردن دختران به ازدواج و کانون گرم خانواده وتربیت فرزند وهمسرداری است .نکته ای هم که شما به آن اشاره کردید که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، یکی از موارد حمایتی که می تواند به افزایش جمعیت منجر شود همین امر است. برخی از خانم ها شرایطی را برای خود فراهم می کنند که بتوانند شغلی داشته باشند که منابع مالی آنان تامین شود وبعضا هم به کمی حقوق خود اعتراض دارند که هزینه رفت وآمد، مهدکودک و مخارج جانبی و خروج آنها از منزل نمی شود ودر نهایت در ماه مبلغی برای آنها اندوخته نمی شود. اگرخانمی درشغل خانه داری ،همسرداری وفرزندداری با آرامش وطیب خاطر گذران عمر کند واز آینده مالی واقتصادی خود نگران نباشد طبیعتا به ازدواج و فرزنداوری روی می آوردو این موضوع در افزایش جمعیت نقش موثری دارد ودغدغه هایی که خانم های جوان ما در خارج از منزل دارند از آنها دور می شود وهمین امردربنیان خانواده وکاهش امار طلاق و همین طور افزایش جمعیت نقش موثری و مفیدی ایفا می کند.

این قانون شرایط سنی هم دارد یا تمام خانم ها با هر سنی که باشند می توانند از این بیمه برخوردار شوند؟

 برخی از خانم ها که در حال حاضراز سن جوانی خارج شدند ممکن است فکر کنند که این قانون برای خانم هایی تا سن 40 و 45 سال است. یا ممکن است  بگویند خانم هایی که عمری را خانه داری کردند وپشتوانه اقتصادی ندارند چه طورمی توانند وارد این چرخه کاری وبیمه شوند. این چرخه در فاز اول  برای خانم هایی است که تا سن 40 و45 سالگی ازدواج می کنند و شرایط ان را ایین نامه های تامین اجتماعی معلوم می کند .مرحله دوم بعد از پایان این چرخه وتامین بودجه مورد نیاز این گروه، خانم های با سن بالاتر با پرداخت سهم بیمه خود برای سنوات گذشته بتوانند به صورت یک جا وارد فار دوم شوند. و در مرحله دوم احساس ارامش برای خانم هایی است که چند سال خانه داری می کنند خواهران بزرگ ومادران ما می توانند از یک حمایت مالی و بیمه ای برخوردار شوند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.