×

نعمت احمدی نباید با قوانین عادی قانون اساسی را محدود کرد

نعمت احمدی نباید با قوانین عادی قانون اساسی را محدود کرد

یک حقوقدان با اشاره به اهمیت قانون اساسی در همه کشور‌ها تاکید کرد که نباید با وضع قوانین عادی قانون اساسی را محدود کرد

نعمت-احمدی-نباید-با-قوانین-عادی-قانون-اساسی-را-محدود-کرد

یک حقوقدان با اشاره به اهمیت قانون اساسی در همه کشور‌ها تاکید کرد که نباید با وضع قوانین عادی قانون اساسی را محدود کرد.

نعمت احمدی  اظهار کرد: در یک تعبیر ساده از قانون اساسی به عنوان ویترین دولت‌ها یاد می‌کنند؛ زیرا بهترین موضوعات در آنجا گنجانده می‌شود. قانون اساسی به عنوان یک میثاق و تعهد بین مردم و دولت است.

وی با بیان اینکه می‌توان روی تک تک اصول قانون اساسی بحث کرد، گفت: قانون اساسی یک قانون اعلامی است نه قانون اجرایی؛ یعنی راه را نشان می‌دهد و قوانین عادی منبعث از قانون اساسی هستند و نباید مغایر با آن باشند. به همین اعتبار، یکی از مواردی که شورای نگهبان می‌تواند قانونی را تایید نکند،‌ مغایر بودن آن با قانون اساسی است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون اساسی یک میثاق است، اما در اکثر کشورها به تفسیر دولت‌ها اجرا می‌شود‌، گفت: قانون اساسی ما یک قانون جوان و است و 35 سال بیشتر از عمر آن نگذشته است، اما اصولی دارد که ظرف این مدت بر زمین مانده است به طوری که یا اصلا اجرا نشده است یا با قوانین عادی مانع اجرای آن شده‌ایم.

وی یادآور شد: در مورد اصولی که اجرا نشده است باید گفت که این اصول یا از باب تفسیر مضیقی که از آن‌ها شده است،‌ اجرا نشده‌اند یا اینکه اصلا از پایه، قانون عادی در رابطه با آنها نوشته نمی‌شود.

احمدی تصریح کرد: به عنوان مثال طبق اصل 168 قانون اساسی،‌ جرایم سیاسی و مطبوعاتی باید با حضور هیات منصفه در دادگاه عمومی و به طور علنی رسیدگی شوند. قانون عادی بخش سیاسی که بعد از 35 سال هنوز نوشته نشده است، به همین جهت یک قانون متروک است و ما امروز نمی‌دانیم سیاست چیست، فعال سیاسی کیست، کدام از بخش سیاست ایراد دارد و کدام بخش از آن ایراد ندارد.

احمدی با بیان اینکه ما بخش‌هایی از قانون اساسی را با قانون عادی محدود کرده‌ایم، معتقد است: قانون اساسی آزادی اجتماعات،‌ شرکت در احزاب و راهپیمایی‌ها را صرفا با این شرط که مخل مبانی اسلام یا با اسلحه نباشد را مجاز دانسته است، اما ما آمده‌ایم با قانون عادی (قانون احزاب) گفته‌ایم که باید از وزارت کشور اجازه بگیریم.

وی مدعی است: تعدادی از اصول قانون اساسی جزء قوانین متروک است یعنی اصولی وجود دارند، اما به وسیله قوانین عادی از اجرای آن‌ها جلوگیری شده است.

این حقوقدان تصریح کرد: قدرت از رغیب و نظارت می‌ترسد و در قانون اساسی همه کشورها فضای بازی برای پرورش رغیب و نظارت وجود دارد و این است که عمده دولت‌ها کوشش می‌کنند قانون اساسی اجرا نشود.

وی با بیان اینکه قانون اساسی قانون بسیار خوبی است، گفت: بزرگترین اشکال قانون اساسی کشور ما عدم اجرای برخی اصول آن و همچنین وجود مواردی است که با قوانین عادی،‌ قانون اساسی را محدود کرده‌ایم.

احمدی گفت: در قانون اساسی حتی برای رهبری هم نظارت هم وجود دارد ولی شورای نگهبان هیچ ناظری ندارد؛ بنابراین اگر قرار باشد در قانون اساسی بازنگری انجام شود باید وضعیت شورای نگهبان روشن شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.