×

انتقاد شدید رییس پارلمان از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

انتقاد شدید رییس پارلمان از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

رییس دستگاه قانون‌گذاری با انتقاد از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد افکار پوپولیستی نوعی عوام‌زدگی است که نه مردمی و نه بر اساس رعایت مصالح کشور است و نمونه این گونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها رخ داد که به جای ایجاد مجال برای توسعه عمرانی کشور، هزینه جاری کشور به میزان حداقل 27 هزار میلیارد تومان افزوده شد

انتقاد-شدید-رییس-پارلمان-از-نحوه-اجرای-قانون-هدفمندی-یارانه-ها

رییس دستگاه قانون‌گذاری با انتقاد از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: افکار پوپولیستی نوعی عوام‌زدگی است که نه مردمی و نه بر اساس رعایت مصالح کشور است و نمونه این گونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها رخ داد که به جای ایجاد مجال برای توسعه عمرانی کشور، هزینه جاری کشور به میزان حداقل 27 هزار میلیارد تومان افزوده شد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی که دیروز در جلسه علنی دیروز مجلس به مناسبت روز مجلس (دهم آذر مصادف با سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس) سخنرانی می‌کرد با بیان تاکید شهید مدرس بر استقلال کشور، همچنین اداره‌‌ها و سازمان‌های کشور، خطاب به نمایندگان مجلس این سؤال را مطرح کرد که آیا مشکل امروز کشور همین نیست؟

وی با بیان اینکه اگر بودجه جاری کشور ما متورم نبود کشورهای زیاده‌خواه غربی نمی‌توانستند این قدر گردن کلفتی نسبت به موضوع هسته‌ای ما داشته باشند و با ابزار تحریم ما را دور بزنند، اضافه کرد: همه دولت‌ها در ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری سخن گفتند؛ اما کدامیک موفق شدند؟ امروز متأسفانه درآمد کل کشور برابر هزینه کل ادارات شده و چیزی برای عمران کشور باقی نمانده است که مردم از آن منتفع شوند.

لاریجانی با طرح این سؤال که چرا این وضع وجود دارد؟ افزود: ریشه این مشکلات در این است که دولت‌ها و مجالس همگی با رای مردم سرکار می‌آیند و این‌گونه جراحی‌های اقتصادی که به طورقطع به نفع مردم و کشور است وقتی در کشمکش سیاسی داخلی قرار می‌گیرد کسی شجاعت اقدام کردن ندارد.

رییس مجلس تصریح کرد: تصور نشود امثال مدرس به موضوع توسعه نگاه تنگ‌نظرانه‌ای داشتند؛ بلکه در زمان خود کمتر کسی نگاه توسعه‌ای مانند شهید مدرس داشته است؛ اما در توسعه واقعی، نه خرج‌تراشی که مانع توسعه کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که سیاست‌های اصل 44 ابلاغ و قانون آن تصویب شده است؛ اما آیا واقعاً امروز صنعت و اقتصاد در دست ملت است یا سایه بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی همچنان اقتصاد را به بیماری مزمن کم‌بهرگی مبتلا کرده است؟

لاریجانی اکثر طرح‌های عمرانی کشور را از صنف طرح‌های ذیل اصل 44 دانست که باید به بخش خصوصی واگذار شود و گفت: در اوضاع فعلی که بر حسب گزارش رییس‌جمهوری 400 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در دست اجرا داریم و از طرف دیگر حداکثر 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی می‌توانیم تا سال آینده تدارک ببینیم، باید تصمیم بگیریم که این طرح‌ها را بر اساس پند مرحوم مدرس به مردم واگذار کنیم؛ نه اینکه این ثروت را معطل و با سال‌ها تأخیر اگر ساخته شود تازه بر اساس اصل 44 آنها را واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه در آستانه تقدیم بودجه سال 93 قرار داریم، خطاب به نمایندگان ملت گفت که شما قدرت تغییر اوضاع را بر این اساس دارید.

نماینده قم در خانه ملت در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با خاطرنشان کردن رویکردهای شهید مدرس در عرصه سیاست خارجی گفت: وی یک استقلال‌طلب واقعی بود که استقلال اسلام را جست‌وجو می‌کرد؛ مدرس سرافرازی کشور را در استقلال آن می‌دانست و استقلال را با دیانت اسلام قابل تحقق می‌دانست.

لاریجانی با بیان اینکه مدرس در سیاست خارجی‌اش چند موضوع را محور حرکت خود قرار داده بود، تصریح کرد: وی معتقد بود در سیاست خارجی باید توازن را نسبت به همه کشورها رعایت کنیم؛ همچنین در نگاه وی آمادگی عمومی مسلمانان در دفاع از کشورهای اسلامی یعنی حمله به غیر نمی‌کنیم؛ ولی اگر کسی به ما حمله کرد بر هر مکلفی که نماز واجب است دفاع هم واجب می‌شود. به باور شهید مدرس، سیاست کشور ایران باید پرهیز از درگیری باشد، ما ایرانی‌ها باید سیاستمان به گونه‌ای باشد که زندگی کنیم؛ ولی صیاد ما را صید نکند.

وی سپس با تاکید بر اینکه سیاست خارجی کشور باید با همگرایی با همه کشورهای همسایه همراه باشد اضافه کرد: باید با همه کشورهای صاحب توان علمی تبادل فرهنگی علمی و فنی برقرار کنیم اما نباید به سازمان ملل و سایر تشکل‌های بین‌المللی با حسن ظن برخورد کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.