×

رییس قوه قضاییه با تاکید بر حفظ استقلال قاضی نباید اجازه خطا به قضات داد

رییس قوه قضاییه با تاکید بر حفظ استقلال قاضی نباید اجازه خطا به قضات داد

رییس قوه قضاییه با اعلام اینکه نباید اجازه لغزش و خطا به قضات داده شود، گفت دادسرای انتظامی قضات به‌عنوان رکن دستگاه قضایی باید با تدبیر و ظرافت در عین حفظ شأن و استقلال قضات، فضای هرگونه خطا، لغزش و تجری را از آنان بگیرد زیرا در صورت هرگونه لغزش و خطای قضات، جامعه آن را به حساب کل قوه قضاییه خواهد گذاشت

رییس-قوه-قضاییه-با-تاکید-بر-حفظ-استقلال-قاضی-نباید-اجازه-خطا-به-قضات-داد

رییس قوه قضاییه با اعلام اینکه نباید اجازه لغزش و خطا به قضات داده شود، گفت: دادسرای انتظامی قضات به‌عنوان رکن دستگاه قضایی باید با تدبیر و ظرافت در عین حفظ شأن و استقلال قضات، فضای هرگونه خطا، لغزش و تجری را از آنان بگیرد زیرا در صورت هرگونه لغزش و خطای قضات، جامعه آن را به حساب کل قوه قضاییه خواهد گذاشت.

آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار با رییس و قضات دادسرای انتظامی قضات با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی از ارکان اصلی نظام اسلامی است، افزود: با چنین نگاهی به روشنی می‌توان جایگاه و اهمیت بالای کار دادسرای انتظامی قضات را درک کرد.

وی «قوه قضاییه سالم و مقتدر» را مرهون داشتن ابزار مناسب دانست و افزود: دادسرای انتظامی قضات حسب قانون نقش بسیار پر رنگی در رسیدن به قوه قضاییه سالم و مقتدر دارد.

رییس قوه قضاییه به «قانون نظارت بر رفتار قضات» و وظایف و اختیارات دادسرای انتظامی مبتنی بر این قانون اشاره و تأکید کرد؛ مطابق قانون نظارت بر رفتار قضات، وظایف سنگینی بر دوش دادسرای انتظامی قضات گذاشته شده است که اخلاص، پشتکار و تلاش بی‌وقفه قضات این دادسرا را در تحقق این وظایف که همان نظارت جدی و مستمر بر رفتار و عملکرد قضات است؛ می‌طلبد.

قضاوت درباره عملکرد قضات

وی افزود: در اهمیت و حساسیت وظایف قضات دادسرای انتظامی قضات همین بس که کار این مجموعه، قضاوت درباره عملکرد قضات است و البته این موضوع مستلزم رعایت نکات و شرایط خاصی است.

رییس دستگاه قضا «توجه جدی به حفظ استقلال قضات» را یکی از مهم‌ترین نکاتی دانست که باید در روند رسیدگی به تخلفات احتمالی قضات به آن توجه شود.

مدافع حفظ استقلال قضات هستم

آملی لاریجانی گفت: همواره مدافع حفظ استقلال قاضی و دستگاه قضایی بوده‌ام مگر اینکه در مواردی آرایی خلاف شرع صادر شده باشد که موظف به مخالفت با چنین آرایی هستم. رییس قوه قضاییه تأکید کرد: روند بازرسی‌ها و نظارت‌های دادسرای انتظامی قضات نباید به گونه‌ای صورت گیرد که شجاعت قاضی را سلب و به استقلالش خدشه وارد کند. وی با تأکید بر تذکر دادن درباره تخلفات جزیی و شکلی قضات در صدور آرا، خواستار برخورد جدی با تخلفاتی شد که موجب تغییر آرا و اجحاف به مردم می‌شود. رییس قوه قضاییه افزود: باید از ورود به حریم خصوصی قضات به بهانه پیگیری و نظارت بر رفتار و عملکرد آنان و به احتمال وقوع تخلف و خطا پرهیز و در این حال با جرایم و عملکردهایی که موجب تأثیرگذاری ناصواب در صدور رأی می‌شود، برخورد جدی و قاطع شود.

تکالیف دادسرای انتظامی قضات

آملی لاریجانی با بیان اینکه گاه ممکن است تخلفات، خطاها و برخوردهای نامناسب معدودی از قضات را به پای تمام قوه قضاییه بنویسند و دادسرای انتظامی قضات به همراه سایر ارکان نظارتی این قوه وظیفه دارند ضمن برخورد با قضات متخلف موجب اعتماد بیش از پیش افکار عمومی به دستگاه قضایی شوند، به ضرورت بازدارندگی احکام این دادسرا نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع حساب معدود قضات متجری شده در دستگاه قضا را از اکثریت قضات پاک‌دامن، شریف و پرتلاش و عادل جدا می‌کند.

وی تأکید کرد: قوه قضاییه از طریق نظارت، بازرسی و پیگیری عملکرد قضات و اطلاع‌رسانی نتایج آن به مردم، به آنان بگوید و اطمینان دهد که خودش تخلف‌های احتمالی را می‌بیند و فضای تخلف را از قضات می‌گیرد.

نا آشنایی مردم با وظایف قوه قضاییه

رییس قوه قضاییه «مجموعه فعالیت‌های انجام شده در قوه قضاییه را با وجود برخی کاستی‌ها و مشکلات»، بسیار ارزشمند دانست و افزود: بسیاری از مردم با مفاهیم حقوقی و وظایف قوه قضاییه و شرایط و نحوه خدمات‌رسانی قضایی آشنا نیستند و حتی برخی افراد خاص نیز اطلاع ندارند که قوه قضاییه چگونه عمل می‌کند و حتی نمی‌دانند که قوه قضاییه دارای قانون، ساختار و تشکیلات نظارت بر عملکرد قضات است و مناسب است که این‌گونه مسایل به خوبی اطلاع رسانی شود

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.