×

پیشنهاد معاون گمرک برای جایگزینی ایران کد

پیشنهاد معاون گمرک برای جایگزینی ایران کد

معاون گمرک ایران تنها جایگزین ایران‌کد را کد بین‌المللی HS دانست و گفت می‌توانیم برای شناسایی دقیق‌تر کالاهای وارداتی کدهای تعرفه‌ای را بشکنیم، نه این‌که با تغییر مداوم ماخذ تعرفه‌ای صاحبان کالاهای وارداتی را دچار سردرگمی کنیم

پیشنهاد-معاون-گمرک-برای-جایگزینی-ایران-کد

معاون گمرک ایران تنها جایگزین ایران‌کد را کد بین‌المللی HS دانست و گفت: می‌توانیم برای شناسایی دقیق‌تر کالاهای وارداتی کدهای تعرفه‌ای را بشکنیم، نه این‌که با تغییر مداوم ماخذ تعرفه‌ای صاحبان کالاهای وارداتی را دچار سردرگمی کنیم.

محمدرضا نادری، با اشاره به اینکه کد HS زبان مشترک بین‌المللی بوده و تمام دنیا این کد را می‌شناسد، افزود: در ایران کد تعرفه HS به صورت هشت رقمی تعریف شده و در برخی کشورها این کد 11 رقمی نیز تعریف شده است. همچنین هر کشوری اجازه دارد کدهای ملی برای کالاهای وارداتی تعریف کند که ما نیز 28895 ردیف کد ملی را به منظور گرفتن آمار دقیق تجارت خارجی تعریف کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه هرچقدر کدهای تعرفه‌ای ریزتر تعریف شوند می‌توان کالاهای وارداتی را به صورت دقیق‌تر تشخیص داد، گفت: از سوی دیگر ما بحث فراوانی طبقات تعرفه‌ای نیز داریم که باید تلاش کنیم تا حد ممکن فراونی این طبقه را کاهش دهیم تا از سردرگمی واردکنندگان جلوگیری کنیم.

وی افزود: امسال تعداد فراوانی طبقات تعرفه‌ای را از 26 به 15 ردیف کاهش دادیم و امیدواریم سال آینده این تعداد به 10 ردیف و در سال‌های آینده به هفت ردیف کاهش یابد.

معاون امور فنی گمرک ایران خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که فراوانی طبقات تعرفه‌ای با شکستن تعرفه تفاوت دارد. هر کالایی دارای ماخذ تعرفه چهار درصد است و هرچقدر در یک فصل تعرفه تفاوت تعرفه بین کالاهای آن فصل کمتر باشد و همه کالاهای آن فصل دارای یک تعرفه باشند، اختلافات احتمالی نیز کمتر خواهد شد و فرایند رسیدگی به امور کالاهای وارداتی کمتر می‌شود.

نادری تاکید کرد: برای شناسایی و رهگیری بهتر کالاها می‌توانیم کدهای تعرفه را تا جای ممکن بشکنیم تا کالاهای وارداتی دقیق‌تر قابل شناسایی باشند اما نباید با ماخذ تعرفه‌ای بازی کنیم.

این مقام مسئول گفت: به هر حال همه کالاهایی که وارد کشور می‌شوند صرفا برای مصرف داخلی نیستند و از آنها در کالاهای صادراتی نیز استفاده می‌شود. پس چه بهتر که از سیستم بین‌المللی HS برای شناسایی این دسته از کالاها استفاده کنیم که یک زبان بین‌المللی نیز است

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.