×

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره سیزدهم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره سیزدهم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره سیزدهم

سوالات-اختبار-کانون-وکلای-دادگستری-منطقه-اصفهان-دوره-سیزدهم

حقوق تجارت

مدیر شرکت سهامی عام «باران» مبادرت به صدور یک فقره چک به مبلغ 000/000/140 ریال و یک فقره سفته به مبلغ 000/000/150 ریال در وجه موسسه غیر تجارتی«امیر» که به امر حمل و نقل اشتغال دارد نموده است و شرکت تعاونی مصرف «زمان» نیز به عنوان ضامن شخص «امیر» آن را ظهر نویسی کرده و سندها از سوی مؤسسه به شخص حقیقی «اسدالله» منتقل می گردد. پاسخ دهید:

1-    اگر اختیارات مدیر فوق الذکر از طرف شرکت محدود شده باشد و نامبرده اختیار انجام معامله و صدور اسناد بیش از مبلغ 100000000 ریال را بدون کسب مجوز قبلی نداشته باشد وجه سند از چه شخص یا اشخاصی قابل وصول است؟
2-    فرض سؤال قبل را در صورتی که شرکت های با مسئولیت محدود و مختلط غیر سهامی به جای شرکت سهامی عام باران باشند مورد بررسی قرار دهید.
3-    در صورت عدم پرداخت وجه سندها توسط صادر کننده امکان ورشکستگی همه مسئولان را از حیث شرایط ورشکستگی بررسی نمائید.
4-    اگر سررسید چک مورد گفتگو هنوز فرا نرسیده باشد و شرکت سهامی عام ورشکسته شده و دیون او مبدل به حال گردد آیا مطالبه وجه قبل از سررسید از ضمان امکان پذیر است.
5-    اگر در فرض سؤال به جای شرکت سهامی شرکت نسبی قرار دهیم و شرکت مذکور ورشکسته شود آیا این امر منتهی و منجر به ورشکستگی شرکاء شرکت مذکور خواهد شد – اگر شریک این شرکت ورشکسته شود چه تأثیری از حیث ورشکستگی بر روی شرکت خواهد داشت.
6-    در فرض مسأله اگر در اساسنامه قید شده باشد که اسناد مالی شرکت با امضاء رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل معتبر است امضاء انفرادی مدیر فوق در فرضی که شرکت از نوع سهامی باشد چه تأثیری بر روی مسئولیت خود شرکت و سایر امضاء کنندگان سندها دارد؟

آئین دادرسی مدنی

مسئله اول)
فرزین با عنوان نمایندگی از یک هتل پنج ستاره موسوم به صفوی واقع در اصفهان بر علیه «شرکت خدمات هنری و تزئینی لاله» با مسئولیت محدود که مرکز اصلی آن چالوس است و شخص مدیر عامل آن موسوم به احمد دادخواستی به خواسته مطالبه خسارت تأخیر انجام تعهد مقوم بر علی الحساب ده میلیون ریال و الزام خواندگان به انجام تعهد و در صورت تعذر در التزام آنها  خسارت تأخیر اجرای حکم از قرار روزی یک میلیون تومان به دادگاه حقوقی چالوس تقدیم می کند و در آن توضیح می دهد که به موجب قرارداد منعقده فیمابین شرکت و هتل، شرکت می بایست لغایت 13/11/83 کار نقاشی دیوارهای هتل را توسط احمد«مدیر عامل شرکت» که نقاش منحصر به فردی است انجام می داد که به واسطه تأخیر، طبق نظر کارشناس منتخب دادگاه بایستی خسارت پرداخت نماید که چون فعلاً تقویم آن مقدور نبوده هزینه دادرسی علی الحساب پرداخت شود و از طرفی چون اصل تعهد هم انجام نشده الزام آنان به ایفاء تعهد و در صورت عدم امکان التزام، خسارات تأخیر اجرای حکم را طبق ضابطۀ فوق مطالبه نموده است مستندات او کپی مصدق نامه ای است با امضاء مدیریت هتل و مهر آن مشعر بر اعلام نمایندگی حقوق فرزین و کپی مصدق قرار داد.

الف : در نگاه اول چه ایرادات و معایبی در کار خواهان و ساختار دادخواست او در چهار چوب آئین دادرسی مدنی و سایر قواعد شکلی به نظر می رسد؟
ب : اگر خواهان برای احقاق حقوق خود به شما مراجعه می کرد چه نکاتی را ملحوظ و ساختار شکلی دادخواست و مستندات خود را چگونه تنظیم می کردید که حداکثر حقوق برای موکل استیفا شود.
ج : بر طبق الگوی پیشنهادی شما حکم صحیح محکمه و نحوۀ اجرای آن در صورت استنکاف محکوم علیه یا محکوم علیهما را به طور مستند و مستدل توضیح دهید.
د : اگر در فرض متن مسئله، به لحاظ عدم حضور و دفاع و وصول هر گونه لایحه ای خواندگان طبق خواسته محکوم شوند و تمام اوراق دعوی نیز به احمد ابلاغ شده باشد حکم دادگاه به طرفیت هر یک از خواندگان حضوری است یا غیابی، مستدلاً بیان کنید.

مسئله دوم)
در جلسه دارسی مورخ 13/11/84 شعبه اول دادگاه حقوقی اصفهان راجع به دعوی هومن بر علیه بهزاد مبنی بر مطالبه اجرت المثل یک دستگاه تریلی از تاریخ اول اسفند 82 لغایت تاریخ تقدیم دادخواست، هومن به دادنامه شماره 24 مورخ 7/5/83 شعبه دوم دادگاه عمومی اصفهان که با وصف ابلاغ به دلیل مصون ماندن از هر گونه اعتراض گواهی قطعیت آن در تاریخ 13/10/84 صادر شده به عنوان مستند مالکیت خود استناد می نماید که در آن دادگاه در دعوی مطالبه خسارات ناشی از تصادف اتومبیل که هومن بر علیه بهزاد اقامه نموده مالکیت هومن بر اتومبیل را نیز مورد لحوق حکم قرار داده است. پاسخ دهید:
1-    وکیل بهزاد در جلسه دادرسی چه اقدامی می تواند معمول دارد؟
2-    وکیل هومن چه پاسخی خواهد داد؟
3-    رأی عادلانه و صحیح محکمه در این خصوص چه می تواند باشد. مستدلاً و مستنداً پاسخ دهید.

حقوق مدنی

مسئله 1)
رضا یک دستگاه اتومبیل پراید خود را برای فروش به نمایشگاه اتومبیل مهر، سپرده بود که خانم ثریا به قصد خرید به نمایشگاه فوق مراجعه و اتومبیل پراید را پسندید – مسئول نمایشگاه به منظور آزمایش اتومبیل را موقتاً تحویل خانم ثریا داده چند دقیقه بعد در حالی که خانم ثریا اتومبیل را پشت چراغ قرمز متوقف کرده بود یک دستگاه کامیون به رانندگی فرهاد«متعلق به شرکت آسمان» به شدت به قسمت عقب اتومبیل پراید برخورد نمود که باعث جلو رفتن پراید و برخورد با یک دستگاه پیکان در حال حرکت گردید. و خساراتی به قسمت راست بدنه پیکان وارد گردید. و خانم ثریا نیز به اغماء رفت و در این اثناء گردنبند عاریه ای در گردن خانم ثریا به سرقت می رود. کارشناس تصادفات و گزارش مأمورین، فرهاد را به علت بی احتیاطی و سرعت زیاد صد در صد مقصر معرفی کردند.
مستند به مواد قانونی اعلام فرمائید متضررین در هر یک از حالات زیر به چه کسانی می توانند جهت جبران خسارت مراجعه نمایند.

الف : در صورتی که کامیون توسط شرکت آسمان بیمه شده باشد.
ب : در صورتی که کامیون توسط شرکت آسمان بیمه شخص ثالث نشده باشد.
ج : مالک گردنبند (عاریه دهنده) حق مراجعه به چه کسی را خواهد داشت.

مسئله 2)
آقای محمود با تنظیم مبایعه نامه عادی مقدار چهار دانگ از شش دانگ مجتمع مسکونی تجاری ملکی مصطفی را که شامل 3 واحد تجاری (همکف) و شش باب آپارتمان مسکونی در طبقات اول – دوم – سوم سه طبقه دو واحدی با مساحت های مساوی را به بیع قطعی خریداری و طبق قرار داد3/1 ثمن معامله را نقداً پرداخت نموده مقرر گردید که 3/1 از باقیمانده ثمن را یک ماه بعد از معامله پرداخت شود و باقیمانده دو  ماه بعد در هنگام انتقال سند رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی تأدیه گردد – در موعد قسط دوم محمود طی پیامی کتبی به مصطفی اطلاع داد که به علت عقب افتادن طلب خود از یکی از مؤسسات عمومی قادر به پرداخت قسط دوم نیست و فسخ معامله را درخواست نمود لیکن 15 روز بعد از آن اعلام کرد که نه تنها قسط دوم بلکه بخش قابل توجهی از قسط سوم را هم آماده پرداخت است که به همین نحوه هم فیمابین عمل شد. بعداً مصطفی به بهانه فسخ معامله از جانب محمود (موضوع پیام کتبی) از حضور در دفتر خانه امتناع و بر خلاف شروط و تعهدات قرارداد یکی از واحدهای تجاری را با دریافت سر قفلی و دو باب از آپارتمانها واقع در طبقات 1 و 2 را در قبال اجور معین بدون اجازه به آقای مرتضی اجاره داد و 24 فقره چک بابت اجور ماهیانه دریافت نمود – با توجه به اینکه در مبایعه نامه تصریح گردیده که چهار باب آپارتمان در طبقات 1 و 2 سهم خریدار می باشد. مستند به مواد قانونی به موارد ذیل پاسخ دهید:

1-    وضعیت بیع صورت گرفته را کامل تبین نموده و مشخص نمائید آیا مصطفی حق فسخ معامله را دارد و یا خیر.
2-    اقدامات مصطفی در مورد واگذاری سرقفلی یک باب مغازه و اجاره دادن دو واحد آپارتمان را تحلیل بفرمائید.
3-    با عنایت به امتناع مصطفی از تحویل مبیع، محمود چه اقداماتی می تواند انجام دهد.

آئین دادرسی کیفری

ستوان پرویزی که مأمور نیروی انتظامی است داریوش 16 ساله را که تحت حفاظت و حراست نامبرده بوده است فرار می دهد و خود نیز اقدام به ترک و فرار از خدمت می نماید، سپس با مشارکت داریوش مبادرت به خرید و حمل و در معرض فروش قرار دادن مقادیر زیادی مواد مخدر – که مجازات آن اعدام است – می کند نامبردگان در حین انجام جرائم مارالذکر مرتکب ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قطع عضو فرهاد می شوند حال مستنداً و مستدلاً به مواد قانونی و مقررات مربوطه موارد زیر را پاسخ دهید:
الف) مرجع یا مراجع ذیصلاح رسیدگی به اتهامات متهمان در مرحله بدوی کدامند و ترتیب آن را بیان دارید.
ب) فلسفه وضع و برقراری دادگاهی که شایستگی رسیدگی به جرم داریوش را دارد چیست؟
ج) پس از صدور احکام (قبل از قطعیت و بعد از قطعیت) در مورد جرائم فوق، از چه طریقی امکان اخذ تخفیف مجازات برا ی ستوان پرویزی و داریوش وجود دارد؟

حقوق جزا

سؤال 1)
منوچهر تلفن همراه خود را حسب درخواست دوست خود فرشاد و برای استفاده موقت در اختیار او قرار میدهد اما فرشاد تلفن را به منظور فروش به فراز که دلال تلفن همراه است قرار می دهد در موقع تحویل ، او را نسبت به رابطه حقوقی خود با منوچهر در خصوص تلفن مزبور مطلع می سازد.
فراز تلفن همراه را شامل گوشی و سیم کارت با قیمت عادلانه در بازار به فروش رسانده و با کسر حق دلالی خود ثمن را با فرشاد محاسبه می نماید. منوچهر برای احقاق حقوق خود به شما مراجعه می کند:
الف) اقدامات خود را در احقاق حقوق منوچهر توضیح دهید.
ب) رأی عادلانه دادگاه در توصیف عمل یا اعمال مجرمانه صورت گرفته بر علیه یا بر له هر یک از«فراز و فرشاد» و مجازات قانونی جرائم توصیف شده را مستدلاً و مستنداً توضیح دهید.

سؤال 2)
شهرام در همسایگی بهروز با داشتن روابط کاری و دوستانه مشغول به کار می باشد بهروز بخاطر مشکلات اداری موفق به تحصیل انشعاب گاز نشده از این رو زمستان سال گذشته را با کشیدن لوله گاز از گارگاه شهرام و با اجاره او کارگاه خود را گرم کرده است. اکنون شرکت گاز با اطلاع از این امر از طریق دایره حقوقی خود علیه آقای بهروز شکایتی با عنوان سرقت گاز مطرح نموده است. بهروز در محضر دادسرا در پاسخ به اتهام وارده اظهار می دارد که شرکت گاز برابر میزان گاز مصرفی بهای آن را دریافت کرده از این رو ضرری متوجه اداره گاز نشده است و اینجانب از انشعاب گاز شهرام و با رضایت کامل وی که انشعاب گاز ایشان با مجوز شرکت گاز هم بوده استفاده کرده ام .
الف) چنانچه شما وکیل مدافع آقای بهروز باشید وکالت او را قبول می کنید یا خیر؟ چنانچه رد یا قبول می کنید دفاعیات خود را بنویسید.
ب) در صورتی که وکیل شرکت گاز باشید چه دفاعی از حقوق شرکت گاز بعمل می آورید؟

سؤال 3)
 فرامرز راننده اتومبیل رنو با سرعت غیر مجاز در حال حرکت بوده که با جمال راننده اتومبیل نیسان تصادف می کند و باعث خسارت جزئی می شود. جمال با فرامرز درگیر می شود و با او به زد و خورد می پردازد در این میان فرامرز در حین درگیری با چاقو به ران راست جمال ضربه ای وارد کرده و یک روز پس از این ضربه ، جمال در اثر همین ضربه و شوک ناشی از خونریزی فوت می کند.
اولاً :عنوان جرم و ارکان ماد ی و معنوی و قانونی آنرا بررسی می نمائید.
ثانیاً : به فرض که جمال ابتدائاً با چاقو به کتف و سپس به شانه فرامرز ضربه وارد می کرد و فرامرز برای دفع ضربه چاقوی جمال به پهلوی او می کوبید و او را می کشت و دادگاه بدوی نیز قتل را قتل عمدی تشخیص و حکم به قصاص علیه فرامرز صادر می کرد شما به عنوان وکیل فرامرز در لایحه تجدید نظرخواهی خود اعتراض یا اعتراضاتی و به استناد چه مواد قانونی به حکم دادگاه بدوی می نمودید؟

حقوق ثبت

مسئله اول)
محمد درتاریخ 20/9/84 دادخواستی به خواسته اصلاح سند مالکیت پلاک ثبتی شماره 352 فرعی از یک اصلی بخش 2 ثبت کاشان و قید حق العبور خود در پلاک موصوف که در شرق پلاک خواهان واقع است را طرفیت علی (مالک پلاک) که سند مالکیت خود را در اجرای ماده 147 اصلاحی قانون ثبت اخذ نموده در دادگاه عمومی حقوقی کاشان مطرح نموده است و در آن توضیح داده است که در موقع نقشه برداری مالک و احراز تصرف خوانده که بدون حضور خواهان انجام شده حق العبور محمد در پلاک 352 فرعی مزبور که در سند مالکیت خود محمد تحت عنوان دارای حق العبور در پلاک مجاور شرقی می باشد ذکر شده، در سند متنازع  فیه قید و درج نگردیده است:

1-    چنانچه وکیل خوانده دعوی باشد چه دفاعی از نقطه نظر شکلی معمول می دارید؟
2-    مراحل و مراجع رسیدگی به ادعای محمد تا حصول نتیجه نهائی را توضیح دهید.

مسئله دوم)
بهروز مبادرت به صدور یک فقره چک به مبلغ 100000000 ریال عهده حساب جاری شماره 111 بانک سپه مرکزی اصفهان نموده که به جهت عدم پرداخت منجر به صدور اجرائیه ثبتی علیه وی شده است برگ اجرائیه در تاریخ 26/11/84 به بهروز ابلاغ گردیده و نامبرده درصدد جابجائی و نقل و انتقال اموال خود می باشد.
1-    شما به عنوان وکیل دارنده چک از جهت حفظ حقوق موکل چه اقدام و چگونه و از کدام مرجع انجام خواهید داد.
2-    در زمان اجرا به معرفی دارنده چک، مأمور اجرا در مغازه پارچه فروشی بهروز سه عدد دستبند طلای زنانه را مشاهده و توقیف می نماید، آیا اقدام مأمور اجرا برابر مقررات قانونی بوده است؟ توضیح دهید.
3-    چنانچه بهروز به شما مراجعه نماید و اعلام دارد که چک موصوف اساساً توسط او صادر نگردیده است بدهی بابت آن ندارد به عنوان وکیل بهروز چه اقدام یا اقداماتی جهت دفاع از حقوق او و در کدام مرجع انجام می دهید؟

امور حسبی

مسائل ذیل را مطالعه نموده و به سؤالات مربوطه مستدلاً و مستنداً پاسخ دهید:
عبدالله در تاریخ1/7/84 در اثر تصادف رانندگی به شدت مجروح و در حالت اغماء در بیمارستان بستری و در تاریخ 15/9/84 فوت نموده و به موجب گواهی حصر وراثت صادره از شعبه پنجم دادگاه عمومی حقوقی اصفهان وراث حین الفوت وی عبارتند از یک همسر دائم بنام «مریم» و یک دختر 6 ساله بنام «گلناز» و دو فرزند ذکور به اسامی «محمود یازده ساله» و «احمد نوزده ساله» که احمد هشت سال قبل از فوت پدر از منزل خارج و مفقودالاثر گردیده است. ماترک عبدالله (متوفی) عبارتست از شش دانگ یک باب منزل مسکونی و شش دانگ یک باب مغازه فرش فروشی واقع در اصفهان که تعداد 38 تخته فرش دست باف در آن موجود است و یک باب منزل مسکونی واقع در شیراز مریم (همسر متوفی) که حامله نیز می باشد به همراه دخترش گلناز در شیراز و محمود در اصفهان در منزل عمویش اقامت گزیده اند.

1-    در فرض مسئله اگر قیم تعیین نشده باشد، دادگاه صالح برای تعیین قیم برای صغار و امین برای امور جنین و غایب مفقودالاثر کدام است؟
2-    شش ماه پس از صدور گواهی حصر وراثت وصیت نامه «خود نوشتی» از متوفی (عبدالله) کشف و ارائه می شود اعتبار وصیت نامه مزبور را از نظر تاریخ ارائه آن بررسی نمائید.
3-    چنانچه در تاریخ 20/9/84 طلبکاری به شما مراجعه و با ارائه حکم قطعی دادگاه اظهار دارد که مبلغ 200000000 ریال از عبدالله (متوفی) طلب دارد و درخواست تأمینی هم نکرده است شما با قبول وکالت طلبکار از جهت حفظ حقوق موکل چه اقدام و در کدام مرجع انجام خواهید داد؟

4-    در فرض سؤال:
اولاً : آیا امین غایب مفقودالاثر حق دارد استعفا دهد یا خیر؟ مستنداً توضیح دهید.
ثانیاً : چنانچه در فاصله زمانی که امین غایب استعفا خود را اعلام و اداره امور و اموال غایب را رها کرده بلحاظ بارندگی و ریزش سقف به مغازه و فرشهای موجود در آن خساراتی وارد شود با فرض اینکه مغازه موصوف و فرشهای آن در سهم و حصه غایب قرار گرفته باشد آیا امین مستعفی مسئول است یا خیر؟توضیح دهید.

5-    در صورتی که امین غایب مفقودالاثر درخواست تقسیم ماترک عبدالله (متوفی) را نموده و در اولین جلسه رسیدگی قیم گلناز با ارائه سند عادی مدعی می شود که مرحوم عبدالله در زمان حیات خود شش دانگ منزل مسکونی واقع در شیراز را به مولی علیه واگذار نموده است با فرض اینکه ماترک متوفی منحصر به یک باب منزل موصوف باشد پاسخ دهید اولاً در خواست تقسیم ترکه چه وضعی پیدا می کند؟ ثانیاً در این وضعیت تصمیم صحیح دادگاه چیست؟

6-    در فرض سؤال اگر ماترک عبدالله (متوفی) منحصر به شش دانگ یک باب منزل مسکونی به شماره پلاک ثبتی 1/109 واقع در بخش یک اصفهان باشد که قابل افراز بوده و جریان ثبتی آن نیز خاتمه یافته است آیا می توان از طریق واحد ثبتی محل وقوع ملک درخواست تقسیم آن را نمود؟ پاسخ خود را نفیاً و یا اثباتاً مستنداً بیان نمائید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.