×

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره چهاردهم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره چهاردهم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره چهاردهم

سوالات-اختبار-کانون-وکلای-دادگستری-منطقه-اصفهان-دوره-چهاردهم وکیل 

حقوق مدنی

مسئله اول)
احمد به دفتر وکالت شما مراجعه و سند مالکیت شش دانگ یک مجموعه ساختمانی احداثی سال 1340 خود مشتمل بر یک واحد اداری به مساحت 200 متر مربع و سه باب مغازه تجاری که در طبقه همکف ساخته شده بود را با چهار سند اجاره بدون دریافت سر قفلی اجاره داده است به قرار ذیل:
    برابر سند عادی مالک (احمد) یک باب مغازه خود را در سال 1355 به آقای B برای میوه فروشی به مدت ده سال بدون حق انتقال به غیر اجاره داده است.
    مالک برابر سند رسمی 200 متر واحد اداری این مجموعه را در سال 1357 به آقای C سر دفتر اسناد رسمی برا ی شغل سر دفتری به مدت بیست سال شمسی اجاره داده است.
    مالک برابر سند عادی یک باب مغازه از سه باب مغازه را به آقای D در سال 1360 به مدت پانزده سال برای شغل لباس فروشی بدون حق تغییر شغل اجاره داده است.
    مالک مطابق با سند عادی در بهمن ماه 1376 با تنظیم اجاره نامه مغازه سوم خود را با شرایط مندرج در قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1376 به آقای F به مدت هشت سال شمسی اجاره داده است.
مالک در دفتر اظهار می دارد در سال جاری B بدون اجازه وی با M شریک شده اند و در محل مشغول فعالیت شغلی می باشند و آقایD  شغل خود را از لباس فروشی به میوه فروشی تغییر داده است و هیچکدام از مستأجرین حاضر به تخلیه مغازه ها و دفتر نمی باشند ولی حاضرند برابر با نظر کارشناس سرقفلی و حق کسب و پیشه نسبت به محل های مذکور را اخذ و محل ها را تخلیه و تحویل نمایند.
شما به عنوان وکیل دادگستری برابر با قوانین و مقررات و موازین قضائی که تا کنون نسبت به روابط موجر و مستأجر وضع گردیده چه اقداماتی برای نامبرده انجام می دهید؟ تمام پاسخ ها باید مستند به قوانین و موازین باشد.

مسئله دوم)
خانم ف به دفتر وکالت شما مراجعه و اظهار می دارد برابر سند نکاحیه شماره 193215/(75الف سری) در سال 75 به عقد دائمی پرویز در آمده و برای ادامه تحصیل در همان سال به همراه همسرش به خارج رفته اند و پس از گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی خود در سال 1383 از پرویز هیچگونه خبری ندارد به همین علت در سال 1384 به ایران باز گشته است از شما می خواهد برابر شروط مندرج در سند نکاحیه که به امضاء زوجین رسیده است وکالت وی را قبول و نامبرده را مطلقه نمائید. مهریه اش که یکصد عدد سکه تمام بهار آزادی بوده را در طول دوران تحصیل دریافت نموده است.

متن مندرج در سند نکاحیه:
سر دفتر ازدواج مکلف است شرایط مذکور در این قباله را مورد به مورد به زوجین تفهیم و آن شرطی معتبر است که مورد توافق زوجین واقع و به امضاء آنان رسیده باشد.

شروط ضمن عقد نکاح :
«...شرط ب – ضمن عقد نکاح زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد که در موارد مشروحه با رجوع به دادگاه پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید و نیز به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد تا در صورت بذل از طرف او قبول نماید در مواردی که زن می تواند حسب به مورد از دادگاه تقاضای صدور اجازه طلاق نماید:
بند 8- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک، تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.
بند 11- در صورتی که زوجه مفقودالاثر و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود ...»
با دو فرض ذیل پس از قبول وکالت کلیه اقدامات دفاعیه از ابتدا تا آخرین مرحله اجرای گواهی عدم امکان سازش را به طور کامل مستند به مواد قانونی بنویسید.
    بعلت غیبت پرویز هیچگونه دفاعی از طرف زوجه صورت نگیرد .

    در صورتی که پرویز مطلع گردیده و در دادگاه حاضر و اظهار نظر نماید که حین امضاء سند نکاحیه سر دفتر شرط فوق را برا ی وی روشن و تفهیم ننموده است و حاضر به طلاق نمی باشد شما به عنوان وکیل دادگستری چه اقدامی انجام می دهید؟

حقوق تجارت

    شخص «الف» در شهر اصفهان در تاریخ 20/11/84 یک فقره چک حامل و حال برعهده حساب جاری خود در بانک ملی نجف آباد صادر و بابت بدهی اش به شخص«ب» آن را تسلیم مشارالیه نموده است شخص «ب» نیز با (مطلق امضاء) آن را به شخص «ج» می دهد، شخص «ج» در تاریخ 20/1/85 به بانک محال علیه مراجعه و با عدم تأدیه مواجه می گردد مستدلاً پاسخ دهید:

اولاً: امضاء شخص«ب» در ظهر چک مزبور ظهر نویسی است یا ضمانت؟
ثانیاً :دارنده، وجه چک را از چه شخص یا اشخاصی و چگونه می تواند مطالبه کند؟
ثالثاً : اگر در تاریخ مراجعه به بانک صادر کننده فوت کرده باشد و بانک نیز از این موضوع اطلاع حاصل نموده باشد آیا بانک می تواند وجه چک را به فرض داشتن موجودی پرداخت کند؟
    سهامداران یک شرکت تضامنی قصد دارند آنرا به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل نمایند مستدلاً پاسخ دهید:

اولاً: از نظر حقوقی امکان تبدیل وجود دارد یا خیر؟
ثانیاً : به فرض مثبت بودن جواب سؤال قبل چنانچه منشاء طلب طلبکاران متعلق به قبل از تبدیل شرکت باشد مسئولیت شرکاء در برابر دیون شرکت چگونه است و نحوه استیفاء طلب طلبکاران را بنویسید.
ثالثاً : در فرض سؤال قبل اگر یک یا چند نفر از شرکاء سهم خود را به دیگران فروخته باشند مسئولیت اشخاص جایگزین چگونه است؟
رابعاً : بند ثانیاً را با فرض اینکه شرکت با مسئولیت محدود به تضامنی تبدیل شود بررسی کنید.

آئین دادرسی مدنی

مسئله اول)
بهرام به استناد یک وصیتنامه عادی که در آن تمام مایملک و دارائی یک پیر مرد ثروتمند موسوم به تقی با تعیین مشخصات به او اختصاص یافته در دادگاه عمومی حقوقی اصفهان دادخواست تنفیذ آن وصیتنامه را به طرفیت بهروز برادر، و تنها وارث تقی اقامه نموده، بهروز با در دست داشتن دادخواست و ضمائم به دفتر وکیل مراجعه می کند و اظهار می دارد که خط و امضاء این وصیتنامه شبیه به خط برادرش هست ولی احتمالاً متعلق به او نیست اثر انگشت ذیل آنرا نمی داند که اصالت دارد یا خیر اما مهر ذیل وصیتنامه متعلق به مرحوم برادرش است تاریخ وصیتنامه 14/4/84 و شش ماه قبل از فوت آن مرحوم می باشد وهمچنین بهروز اظهار می نماید متوفی اختلال مشاعر داشته و موصی له پرستار خصوصی آن مرحوم بوده است.

الف) در اولین وقت دادرسی که برای 29/1/85 تعیین شده است وکیل با فرض قبول وکالت از بهروز چه دفاعی تدارک می نماید؟
ب) دادگاه در مقام رسیدگی بدواً چه تصمیمی اتخاذ می کند؟
ج) اگر در اثناء رسیدگی در تاریخ 6/2/85 فرزاد با ادعای مالکیت در یکی از اقلام وصیت که آپارتمانی در تهران است از جریان دادرسی مطلع شود و مستند او یک قولنامه عادی به تاریخ 10/8/84 باشد برای احقاق حق احتمالی او چه راه کاری در چه مرجعی توصیه می شود؟
د ) وکلای بهروز و بهرام در مواجهه با ادعای فرزاد چنانچه اولی به اصالت قسمت مربوط به تعریف ثمن تعرض داشته باشد و دومی کل سند را اصیل نداند چه اقدامی صورت خواهند دارد؟

مسئله دوم)
شهاب به استناد یک رسید عادی مورخ25 /3/83 که حکایت از پرداخت پنجاه میلیون ریال به خسرو دارد بر علیه او دادخواستی به خواسته مطالبه این وجه اقامه نموده و خسرو فتوکپی نوشتهای را به امضاء خود و شهاب در دست دارد که تاریخ آن 19/5/84 است و حاوی توافق های مختلف در زمینه های گوناگون است و در قسمتی از آن قید شده که وجه رسید عادی مزبور به شهاب بر گردانده شده و ذیل این فتوکپی غیر مصدق- شهاب با خط و امضاء که اصل است گواهی نموده که این نسخه فتوکپی بااصل آن که نزد اوست برابری دارد به سؤالات ذیل پاسخ دهید:
الف) وکیل خسرو اگر بخواهد در مقام دفاع ، از مدارک مزبور استفاده نماید نحوه ورود او به مقوله دفاع و ابراز این مدرک به عنوان دلیل چگونه خواهد بود.
ب) پاسخ تقدیری وکیل شهاب به ابرازات خسرو که در بالا نوشته اید چه خواهد بود؟
 ج) ارزیابی محکمه در مقام صدور رأی از مستندات طرفین چگونه خواهد بود؟

حقوق جزا

مسئله اول) کارمند یکی از بانکهای اصفهان از حساب جاری چندین نفر از کارمندان دولت که توسط اداره محل کار آنها به حساب آنها واریز می شده مبالغی را که جمع آنها بالغ بر هفتاد میلیون ریال می شده برای خود تدریجاً برداشت کرده است. پس از کشف قضیه ، دادگاه با استناد به ماده 598 قانون مجازات اسلامی کارمند مذکور را به تحمل پنجاه ضربه شلاق تعزیری و نیز جزای نقدی معادل مبلغ مزبور به صندوق دولت محکوم می کند. پاسخ دهید:

اولاً : حکم صادره صحیح است یا خیر؟ و در صورت پاسخ منفی چه اعتراض یا اعتراضاتی دارید و چنانچه
حکم را صحیح می دانید چه توجیهی برای آن در نظر دارید؟
ثانیاً: درصورت جرم بودن عمل، ضرر و زیان ناشی از این جرم چگونه و از چه اعمالی ناشی و متوجه چه اشخاصی می شود؟ زیان دیده یا زیان دیدگان به چه کسانی باید مراجعه کنند؟

مسئله دوم) شهاب ، در حال رانندگی شبانه بر روی یکی از پلهای رودخانه، با عابری که به او توجه کافی نداشته برخورد می کند پس از وقوع حادثه او که مصدوم را متوفی تصور می کرد با عجله او را از نرده های پل به داخل رودخانه می اندازد پس از کشف جنازه پزشک قانونی علت تامه مرگ را عوارض ناشی از خفگی در آب تشخیص می دهد، پاسخ دهید:
اگر جرمی  واقع شده عناصر قانونی و مادی و معنوی آن چیست؟ و اگر واقع نشده به چه دلیل ؟

مسئله سوم) کارمند دادگستری که در بایگانی آن مشغول به کار است تمبرهای ابطال شده مربوط به هزینه دادرسی دعاوی حقوقی را از جا ی خود خارج و با الصاق به دادخواستهای جدید مردم ، آنها را به فروش رسانده و وجوه حاصله را بر می داشته است. پاسخ دهید:
الف) کارمند مزبور چنانچه جرم یا جرائمی مرتکب شده عنوان جرم یا جرائم ارتکابی و عناصر قانونی مادی و معنوی آن را تشریح نمائید.
ب) در صورت ضرر و زیان ناشی از این جرم یا جرائم ، چگونه و از چه اعمالی ناشی و متوجه چه اشخاصی می شود زیان دیده یا زیان دیدگان بایستی به چه کسانی مراجعه نمایند؟

آئین دادرسی کیفری

پرویز شهروند تهرانی از داریوش که فرماندار یکی از شهر های استان کرمانشاه است شکایت انتقال مال غیر طرح کرده است پاسخ دهید:
الف) مرجع صالح تحقیقات مقدماتی به این شکایت را به طور دقیق تعیین کنید.
ب) اگر مشتکی عنه امارات و قرائن مثبته مالکیت خود را ارائه کند که معارض امارات و قرائن ارائه شده پرویز باشد وظیفه مرجع رسیدگی چیست؟ و مرجع رسیدگی به چه کیفیت عمل می کند؟
ج) اگر فرماندار، بعد از صدور دستور ضبط وجه الکفاله یا وثیقه خود را معرفی نماید اجرای دستور ضبط چه سرنوشتی پیدا می کند؟
د) پس از صدور رأی بدوی چنانچه داریوش تجدید نظر خواهی نماید، مرجع صالحه تجدید نظر را تعیین نمائید.
هـ) در فرض فوق چنانچه مرجع تجدید نظر احراز کند مجازات متهم در دادنامه تجدید نظر خواسته ، کمتر از حداقل میزان مقرر قانونی تعیین گردیده، مرجع تجدید نظر چه وظیفه ای دارد؟
و) اگر فرماندار در اثناء رسیدگی در مرحله تجدید نظر دچار عارضه موقت بیماری روانی گردد سرنوشت دادرسی چه خواهد شد؟
ز) اگر پرویز پس از صدور حکم قطعی مجازات از داریوش گذشت نماید چه تأثیری می تواند در سرنوشت مجرم داشته باشد؟ و به چه کیفیتی؟
ح) اگر در زمان اجرای حکم قطعی قانون جدیدی مبنی بر تخفیف مجازات فرماندار به اتهام بزه انتقال مال غیر وضع گردد آیا داریوش می تواند از آن بهره جوید؟ و اگر قانون لاحق تأثیری در مجازات او داشته باشد به چه کیفیتی عمل خواهد شد و نحوه آنرا بیان دارید.

امور حسبی

محمد درتاریخ 15/10 84 به علت سکته قلبی فوت می کند و وارث حین الفوت  وی عبارتند از:
سه فرزند به اسامی فاطمه 7 ساله، علی 13 ساله، محمود 21 ساله، پدری 60 ساله بنام عبدالله و یک همسر دائم بنام خدیجه، ماترک محمد عبارت است از یک باب مغازه که در ید مستأجر است، یک باب منزل مسکونی و باغی مشجر با درختان میوه متنوع به مساحت یک هکتار که ارزش کل ماترک سیصد میلیون تومان است.فاطمه در تاریخ 30/8/84 در قرعه کشی حساب های پس انداز قرض الحسنه برنده و مالک یک دستگاه اتومبیل سواری پژو 206 می شود.عبدالله ده روز پس از مرگ پسرش(محمد) علی در زمان حیات پدرش(محمد) مفقودالاثر شده است. محمد ضمن اقدام به اخذ اجاره بها از مستأجر مغازه با مداخله در باغ پدری محصولات آن را به بازار عرضه و به فروش می رساند با توجه به فروض مسئله به سؤالات مطروحه زیر مستنداً و مستدلاً پاسخ دهید:
    اگر عبدالله در تاریخ 15/9/84 و با رعایت مصلحت فاطمه اقدام به فروش پژو 206 فاطمه به شخصی نموده باشد و محمد در تاریخ 20/9/84 و بدون اطلاع از اقدام عبدالله و لحاظ مصلحت فاطمه اقدام به فروش پژو موصوف به شخص دیگری کرده باشد اعتبار و صحت معاملات مذکور را بررسی نمائید.

    اگر بهروز در تاریخ 15/2 85 به شما مراجعه و به استناد چکی که از طرف محمد صادر گردیده و به مبلغ یکصد میلیون تومان ، اظهار نماید که وجه چک مزبور را از محمد طلب دارد، شما بعنوان وکیل بهروز و از جهت استیفاء حق وی چه اقدام و یا اقداماتی و چگونه و به ظرفیت چه شخصی یا اشخاصی انجام خواهد داد؟

    اگر در فرض مسئله محمود در تاریخ 15/1/85 درخواست تحریر ترکه مرحوم پدرش(محمد) را نموده باشد و در وقت رسیدگی به آن نه متقاضی و نه دیگر وارث یا نمایندگان قانونی آنها حضور پیدا نکنند و لایحه ای نیز جهت اجرای درخواست مذکور تقدیم ننموده باشند تصمیم صحیح و تکلیف دادگاه چیست؟
    پس از صدور گواهی حصر وراثت و قبل از ثبت ملک بنام وراث در اداره ثبت اسناد و املاک، احمد به شما مراجعه و با ارائه وصیت نامه دومی از متوفی (محمد) که برابر قانون معتبر و قابل ترتیب اثر است اظهار می دارد که به موجب وصیت نامه ثانی مغازه متوفی به وی تملیک شده است.
اولا: برا ی دفاع از حقوق موکل خود چه اقدام یا اقداماتی و چگونه به عمل خواهید آورد؟
ثانیاً: اگر پس از ثبت ملک (شش دانگ مغازه مورد بحث) بنام وراث، به شما مراجعه نماید چه اقدام و یا توصیه ای می نمائید؟

حقوق ثبت

الف- شش دانگ قطعه زمینی به موجب سند رسمی به صورت مشاعی به 4 نفر واگذار گردیده است کلیه خریداران هر یک در قطعه ابتیاعی خود به صورت مفروزی متصرف شده اند که مورد توافق کلیه مالکان می باشد در اجرای مواد اصلاحی قانون ثبت (ماده 147 و 148) چهار نفر مذکور تقاضای صدور سند مالکیت مفروزی نموده اند. کارشناسان محل را بازدید و با تعیین حدود و مشخصات قطعات متصرفی نقشه لازم را تهیه کرده اند.دو نفر از خریداران موفق به ایجاد اعیانی در رقبه متصرفی خود شده اند. با توجه به فروض مسئله مستنداً و مستدلاً پاسخ دهید آیا می توان برای دو نفر دیگر از مالکان که موفق به احداث اعیانی نشده اند سند مالکیت مفروزی صادر کرد؟

ب- اکبر و اصغر و حسن هر کدام مالک رسمی دو دانگ مشاع از 6 دانگ هر یک از پلاکهای ثبتی شماره 25/80 و 26/80 و 27/80 و 28/80 واقع در بخش 2 ثبت شاهین شهر که در مجاورت هم قرار دارند می باشند کاربری پلاک 25/80 کشاورزی و دیگر پلاکها مسکونی است و مساحت آنها نیز با هم برابر است. املاک مذکور در قید اسناد شرطی و یا رهنی و بازداشت نیستند. مستنداً و مستدلاً پاسخ دهید:

اولاً: اگر 3 نفر مالکان املاک موصوف به شما مراجعه و بخواهند که حداقل سه پلاک از چهار پلاک مذکور به یک پلاک مبدل و در آن هر یک مالک دو دانگ مشاع باشند چه اقدام و چگونه و در کدام مرجع به عمل می آورید؟
ثانیاً: اگر خواسته مالکان(موضوع بند اولاً) نسبت به 4 پلاک باشد چه پاسخی دارید؟

ج- زهره به شما مراجعه و با ارائه سند رسمی نکاحیه خود که در دفتر104 ازدواج نجف آباد تنظیم شده است تقاضای مطالبه قسمتی از مهریه خود که عبارت است از 500 سکه تمام بهار آزادی می باشد را از شوهرش دارد و تأکید می نماید که زوج در صدد نقل و انتقال اموال خود و خروج از کشور است.
اولاً : شما بعنوان وکیل زوجه چگونه و از کدام مرجع نسبت به احقاق حق موکل اقدام می نمائید.
ثانیاً : چنانچه زوج به استناد و ارائه سند عادی مدعی پرداخت 500 سکه موصوف شود وکیل زوج از جهت دفاع از حقوق موکل خود چه اقدام و چگونه و از کدام مرجع بعمل خواهد آورد؟

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.