×

750 پمپ در بالادست زاینده‌رود آب را به سمت زمین‌های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هدایت می‌کنند

750 پمپ در بالادست زاینده‌رود آب را به سمت زمین‌های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هدایت می‌کنند

750 پمپ در بالادست زاینده‌رود آب را به سمت زمین‌های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هدایت می‌کنند

750-پمپ-در-بالادست-زاینده‌رود-آب-را-به-سمت-زمین‌های-کشاورزی-استان-چهارمحال-و-بختیاری-هدایت-می‌کنند وکیل 

شهردار اصفهان:

طرح شکایت به مراجع قضایی صورت گرفته است

خبرگزاری دانشجویان ایران - اصفهان

شهردار اصفهان گفت: 750 پمپ در بالادست زاینده رود به طور شبانه روزی آب این رودخانه را به سمت زمین‌های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هدایت می‌کنند.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در زمین‌های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری که وسعت آن معلوم نیست، به صورت نیمه اصولی انواع محصولات کشت شده است، افزود: این زمین‌ها با استفاده از سهم اصفهانی‌ها از حقابه زاینده رود آبیاری می‌شوند.

وی از طرح شکایت به مراجع قضایی برای بازپس گیری سه سهم اصفهانی‌ها از 33 سهم بر طبق طومار شیخ بهایی درخصوص آب رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت: با وجود این همه پمپ آب در بالا دست نمی‌توان امیدی به بازگشت این سهم‌ها داشت.

وی خشک شدن و بی آبی زاینده‌رود را ناشی از نبود مدیریت واحد برمنابع آب کشور دانست و گفت: پیشروی مرز استان چهارمحال و بختیاری در سالهای 70 و80 و افزایش دسترسی این استان به مخزن سد موجب شد تا اصفهان که در پایین دست زاینده رود قرار دارد دچار بحران کم آبی و در تابستان امسال خشک شود.

به گفته طرفه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، درحال حاضر میزان ورودی و خروجی آب به سد زاینده رود اصفهان به ترتیب 840 میلیون و700 و650 میلیون مترمکعب بر ثانیه است.

با توجه به ذخیره 575 میلیون مترمکعبی آب درپشت سدزاینده رود اصفهان (حدود 35 درصد کمترازپارسال) سال آینده درصورت بارش کم از این ذخیره‌ها برای تأمین آب آشامیدنی بیش از چهارمیلیون و200هزارنفر باید استفاده شود.

طبق طومارمعروف شیخ بهایی در400 سال قبل، حقابه اصفهان از رودخانه زاینده رود 33 سهم است و مصرف آن بدون اجازه مردم اصفهان به ویژه کشاورزان شرق اصفهان غصبی بوده و قانونی نیست.

حدود 290 کیلومتراز طول 400 کیلومتری بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران، درمحدوده استان اصفهان قرار دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.