×

وظایف، اختیارات و تشکیلات دادسرای دیوان محاسبات کشور

وظایف، اختیارات و تشکیلات دادسرای دیوان محاسبات کشور

دادسرای دیوان محاسبات کشور از یک دادستان، دو معاون و تعداد کافی دادیار و یک دفتر و یک حسابرس کل تشکیل میشود

وظایف،-اختیارات-و-تشکیلات-دادسرای-دیوان-محاسبات-کشور وکیل 

 دادسرای دیوان محاسبات کشور از یک دادستان، دو معاون و تعداد کافی دادیار و یک دفتر و یک حسابرس کل تشکیل میشود.

ـ طبق ماده 14 قانون دیوان محاسبات کشور، دادستان پس از افتتاح هر دوره قانونگذاری به پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان ملت انتخاب میشود. برکناری دادستان دیوان محاسبات با پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و با تصویب اکثریت نمایندگان مجلس خواهد بود.

ـ طبق ماده 18 قانون دیوان محاسبات کشور رئیس و دادستان و اعضاء هیاتهای مستشاری تا انتخاب و معرفی اعضاء جدید در هر دوره قانون گذاری به کار خود ادامه خواهند داد و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

ـ دادستان به استناد ماده 21 قانون دیوان محاسبات کشور در حدود قوانین و مقررات مالی در حفظ بیت المال اقدام می‌نماید و در انجام وظایف خود می‌تواند به هر یک از دستگاهها شخصاً مراجعه و یا این مأموریت را به یکی از دادیاران محول نماید.

ـ تبصره 1 ماده 21 : هرگاه در مواعد مقرر حساب ماهانه یا سالانه و صورتهای مالی و هر نوع سند و یا مدرک مورد نیاز در اختیار دیوان محاسبات کشور قرار نگیرد. دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است به محض اعلام ، علیه مسئول یا مسئولین امر دادخواست تنظیم و جهت ظرح در هیاتهای مستشاری به رئیس دیوان محاسبات کشور ارسال نماید.

ـ تبصره 2 ماده 21 : دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است به مورد کسری ابوابجمعی مسئولین و موارد مذکور در ماده 23 این قانون و همچنین سایر مواردی که رسیدگی به آنها در صلاحیت دیوان محاسبات کشور می‌باشد، رسیدگی و پس از تکمیل پرونده با صدور دادخواست مراتب را جهت طرح در هیات‌های مستشاری به رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام دارد.

ـ تبصره 3 ماده 21 : رئیس دیوان محاسبات کشور مکلف است حداکثر ظرف ده روز دادخواست دادستان را به هیاتهای مذکور ارجاع دهد.

ـ طبق ماده 28 قانون دیوان محاسبات کشور آراء هیاتهای مستشاری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ به محکوم علیه، از طرف وی و دادستان قابل تجدیدنظر است. مرجع تجدیدنظر منحصراً به موارد اعتراض رسیدگی و مبادرت به صدور حکم می‌نماید. حکم صادره قطعی است. در صورتیکه رأی صادره هیاتهای مستشاری مستند به قبول محکوم علیه و دادستان باشد و یا حضوری بوده وابلاغ نیز واقعی باشد با انقضای موعد مذکور این رأی قطعی ولازم‌الاجرا خواهد بود.

ـ طبق ماده 35 قانون دیوان محاسبات کشور دادسرا میتواند درخواست تأمین خواسته و یا محکوم به را از محکمه تجدیدنظر بنماید. محکمه مذکور در صورتیکه دلایل درخواست تامین را کافی بداند. قرار مقتضی صادر مینماید. قرار مذکور طبق مقررات اجرایی مربوط به احکام تامین خواسته قابل اجراء می‌باشد.

1- اقدام در جهت حفظ حقوق بیت‌المال در حدود قوانین و مقررات مالی کشور.

2- رسیدگی و تنظیم دادخواست و طرح آن در هیئت‌های مستشاری یا مراجع قضائی در موارد مشروحه زیر:

الف- موارد کسری ابوابجمعی مسئولین.

ب- عدم ارائه صورتهای مالی، حساب درآمد و هزینه دفاتر قانونی و صورتحساب کسری و یا اسناد و مدارک

در موعد مقرر به دیوان محاسبات کشور .

ج- تعهد زائد بر اعتبار و یا عدم رعایت قوانین و مقررات مالی .

د- عدم واریز به موقع درآمد و سایر منابع تأمین اعتبار منظور در بودجه عمومی به حساب مربوط و همچنین عدم واریز وجوهی که به عنوان سپرده یا وجه‌الضمان و یا وثیقه و یا نظائر دریافت می‌گردد.

هـ- عدم پرداخت به موقع تعهدات دولت که موجب ضرر و زیان بیت‌المال می‌گردد.

و- سوء استفاده و غفلت و تسامح در حفــــظ اموال و اسناد و وجوه دولتی و یا هر خرج یا تصمیم نادرست که باعث اتلاف یا تضییع بیت‌المال شود.

ز- موارد مطروحه در گزارشهای حسابرسی و گواهی حسابهای صادره توسط دیوان محاسبات کشور.

ح- ایجاد موانع و محظورات غیرقابل توجیه از ناحیه مسئولین ذیربط دستگاهها در قبال ممیزین و یا حسابرسها و سایر کارشناسان دیوان محاسبات کشور در جهت انجام وظایف آنان.

ط- پرداخت و دریافتهائی که خلاف قوانین موجود به دستور کتبی مقامات مسئول صورت گیرد.

ی- موارد مطروحه در گزارشات حسابرسان داخلی و خارجی شرکتها و مؤسسات و سازمانهای مربوط.

ک- تعقیب جزائی متخلفین نسبت به ضرر و زیان وارده به بیت‌المال در مراجع قضائی.

3- مراقبت مستمر در اجرای آراء صادره تا حصول نتیجه و اعلام موارد عدم اجراء آراء از طرف دستگاهها یا اشخاص حقوقی به مجلس شورای اسلامی.

4- درخواست تجدیدنظر یا اعاده دادرسی نسبت به آراء صادره از هیئت‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر طبق

مقررات مربوط.

5- صدور احکام انتصاب مناصب دادیاری .

6- درخواست هرگونه اطلاعات و یا اسناد و مدارک از هیئت‌های مستشاری طبق مقررات مربوط.

7- درخواست تأمین خواسته یا محکوم به از محکمه تجدیدنظر.

8- حضور در جلسات رسیدگی هیئت‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر بعنوان مدعی‌العموم بیت‌المال و سایر کمیسیونهای ذیربط حسب مورد.

9- عضویت و حضور در جلسات هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور.

دادستان دیوان محاسبات کشور مسئولیت حسن انجام وظایف دادسرای دیوان محاسبات کشور را دارد و صرفاً برخی از وظایف قابل تفویض ایشان قابل واگذاری به معاونین و دادیاران دادسرا می‌باشد و می‌تواند به هریک از دستگاهها در جهت انجام وظایف دادسرا رأساً مراجعه یا این وظیفه را به دادیاران محول نماید.

فرایند رسیدگی به گزارشهای مالی و پرونده‌ها در دادسرا بشرح دستورالعمل است که دادستان دیوان محاسبات کشور به شعب دادیاری ابلاغ نموده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.