×

دستاورد حقوق بشری بیست سال پیش اداره کل حقوق بشر نداشتیم اما حالا داریم!

دستاورد حقوق بشری بیست سال پیش اداره کل حقوق بشر نداشتیم اما حالا داریم!

حقوق بشر از نظر مفهومی و تشکیلاتی در دنیا گسترده شده و در سطح جهانی و ملی گسترش یافته است به عنوان مثال در بیست سال گذشته وزارت امور خارجه کشورمان، اداره کل حقوق بشر را نداشت ولی اکنون وزارت امور خارجه ایران هم اداره کل حقوق بشر و هم اداره کل مربوط به حقوق زنان دارد

دستاورد-حقوق-بشری-بیست-سال-پیش-اداره-کل-حقوق-بشر-نداشتیم-اما-حالا-داریم!

حقوق بشر از نظر مفهومی و تشکیلاتی در دنیا گسترده شده و در سطح جهانی و ملی گسترش یافته است. به عنوان مثال در بیست سال گذشته وزارت امور خارجه کشورمان، اداره کل حقوق بشر را نداشت ولی اکنون وزارت امور خارجه ایران هم اداره کل حقوق بشر و هم اداره کل مربوط به حقوق زنان دارد.

به گزارش رساله حقوق به نقل از ایسنا، کاظم سجادپور در مراسم گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر در خانه اندیشمندان علوم انسانی، اظهار کرد: مراسم امسال همزمان با فوت نلسون ماندلا بوده است که یاد و خاطره وی را گرامی می‌داریم؛ زیرا حقوق بشر در رفتار این فرد موضوع برجسته‌ای بوده است.

وی افزود: بیست سال قبل در سال 1993 میلادی کمیساریای عالی حقوق بشر در وین تشکیل شد که باید این نهاد را درک کرد و این موضوع در قالب دیپلماسی چندجانبه قابل فهم است مانند مذاکرات هسته‌ای در ژنو.

این استاد حقوق بین‌الملل افزود: کارکرد اساسی این دیپلماسی در قالب کنوانسیون و قوانین مطرح می‌شود و یکی از اقدامات آن تولید آگاهی، ایجاد حساسیت، تولید دانش و فراهم کردن فرصت‌ها برای افراد جامعه است.

سجادپور ادامه داد: یکی از نتایجی که کمیساریای عالی حقوق بشر در بر دارد، جهانی شدن حقوق بشر در افکار عمومی جامعه است و باعث می‌شود حقوق بشر از انحصار مالکیت دولت‌های بزرگ خارج شود.

وی ادامه داد: با ایجاد کمیساریای عالی حقوق بشر شاهد افزایش قدرت افراد هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که افراد هیچگاه در دنیا به این اندازه قدرتمند نبوده‌اند و توانسته‌اند دولت‌ها را به چالش‌های واقعی بکشانند.

نماینده پیشین ایران در ژنو افزود: یکی دیگر از نتایج کمیساریای عالی حقوق بشر این است که شاهد رشد تاسیسات و مفاهیم حقوق بشری هستیم و علاوه بر کمیساریای عالی حقوق بشر، شورای حقوق بشر هم در زمینه حقوق بشر در سال 2007 تشکیل شد و به نوعی حقوق بشر در سازمان ملل ارتقای مفهومی و سازمانی پیدا کرده است.

سجادپور با تاکید بر اینکه اکنون همه کشورها به حقوق بشر توجه می‌کنند، افزود: حقوق بشر از نظر مفهومی و تشکیلاتی در دنیا گسترده شده و در سطح جهانی و ملی گسترش یافته است. به عنوان مثال در بیست سال گذشته وزارت امور خارجه کشورمان، اداره کل حقوق بشر را نداشت ولی اکنون وزارت امور خارجه ایران هم اداره کل حقوق بشر و هم اداره کل مربوط به حقوق زنان دارد.

سجادپور تصریح کرد: دولت‌ها با چالش حقوق بشر (کسری حقوق بشر) روبرو هستند و ایالات متحده در این زمینه چالش‌هایی را دارد مانند قانون وطن‌پرستی در دوران ریاست بوش.

وی در پایان با بیان اینکه برجسته‌ترین موضوع 20 سال گذشته در نظام بین‌المللی، مطرح شدن حقوق بشر در همه سطوح بوده است، اظهار کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند بدون رعایت حقوق بشر، امنیت منطقه‌ای را بدست آورد. در واقع حقوق بشر در بخش سیاست خارجی بسیار جدی شده است و می‌توان گفت که حقوق بشر در بیست سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.