×

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

شرایط آزادی مشروط فرد زندانی در چه صورتی به طور مشروط آزاد می شود؟

پرسش-و-پاسخ-حقوقی وکیل 

 شرایط آزادی مشروط

فرد زندانی در چه صورتی به طور مشروط آزاد می شود؟

پاسخ حقوقی:

«هرکس برای بار اول به علت ارتکاب جرمی به مجازات حبس محکوم شده باشد و نصف دادگاه صادر کننده دادنامه محکومیت قطعی می تواند در صورت وجود شرایط زیر حکم به آزادی مشروط صادر نماید.

1. هرگاه در مدت اجرای مجازات مستمراً حسن اخلاق نشان داده باشد.

2. هرگاه از اوضاع و احوال محکوم پیش بینی شود که پس از آزادیدیگر مرتکب جرمی نخواهد شد.

3. هرگاه تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیانی که در مورد حکم دادگاه یا مورد موافقت مدعی خصوصی واقع شده بپردازد یا قرار پرداخت آنرا بدهد و در مجازات حبس توأم با جزای نقدی مبلغ مزبور را بپردازد یا با موافقت دادستان ترتیبی برای پرداخت داده شده باشد.

تبصره 1. مراتب مذکور در بندهای 1 و 2 باید مورد تأیید رئیس زندان محل گذران محکومیت و قاضی ناظر زندان یا رئیس حوزه قضایی محل قرار گیرد و مراتب مذکور در بند 3 باید به تأیید قاضی مجری حکم برسد.

تبصره 2. در صورت انحلال دادگاه صادر کننده حکم، صدور حکم آزادی مشروط از اختیارات دادگاه جانشین است.

تبصره 3. دادگاه ترتیبات و شرایطی را که فرد محکوم باید در مدت آزادی مشروط رعایت کند از قبیل سکونت در محل معین یا خودداری از سکونت در محل معین یا خودداری از اشتغال به شغل خاص یا معرفی نوبه ای خود به مراکز تعیین شده و امثال آن در متن حکم قید می کند که در صورت تخلف وی از شرایط مذکور یا ارتکاب جرم مجدد بقیه محکومیت وی به حکم دادگاه صادر کننده حکم به مرحله اجراء در می آید».

***********************************************************************************

شکستن پلمب قضایی

یکی از دوستان ما را بخاطر باز کردن پلمب قضایی مغازه اش گرفته اند. فکر می کنید با توجه به اینکه او مالک مغازه هم است با او چه می کنند؟

مالک بودن یا نبودن ایشان در مجازات باز کردن پلمب قضایی، تأثیری ندارد. این تخلف از سوی هرکسی سر بزند، صرفنظر از موضوع مالکیت، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

***********************************************************************************

حداقل مجازات حبس

اخیراً در ارتباط با پرونده ای که به نظر می رسید باید آن را تمام شده و مختومه فرض کرد، حکمی به من ابلاغ شده که طی آن به دو ماه زندان محکوم شدم و اتفاقاً حکم هم «قطعی» است. آیا نمی توان کاری کرد تا به زندان نروم؟ اگر بخواهم تجدید نظر بکنم، باید چه کنم؟

پاسخ حقوقی:

توضیح نداده اید که موضوع حکم و اساساً پرونده شما در چه موردی بود، اما در هر حال باید گفت، حکم صادره نمی تواند درست و قابل دفاع باشد. زیرا موضوع تبدیل حبس به جزای نقدی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تصویب شده و طی تبصره 17 برنامه پنج ساله اول، سال هاست که به مرحله اجرا در آمده است. بعدها به استناد همین تبصره قانونی، در قانون «وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» (مصوب سال 73) که در سال 80 به نام «تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» اصلاح شد، تأکید شده است که مجازات های حبس کمتر از سماه و یک روز، به استناد ماده 22 قانون مجازات اسلامی، باید به جزای نقدی تبدیل شود. این قانونی است که قاضی باید قبل از صدور حکم به آن توجه کرده و براساس آن رأی می داد. یعنی بدون درخواست شما، خود به خود به استناد همان «قانون وصول» حبس دو ماهه شما را به جزای نقدی تبدیل می کرد. حال که این کار را نکرد و رأی به صورت قطعی صادر شده، شما می توانید اعتراض خودتان را در هیئت تشخیص مستقر در دیوان عالی کشور مطرح کرده و اجرای آن قوانین را درخواست کنید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.