×

بررسی مشروعیت تحریم ها از منظر حقوق بین الملل

بررسی مشروعیت تحریم ها از منظر حقوق بین الملل

یکی از اقدامات شورای امنیت به منظور حفظ صلح و امنیت بین المللی که براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل اتخاذ می نماید تحریم اقتصادی می باشد

بررسی-مشروعیت-تحریم-ها-از-منظر-حقوق-بین-الملل وکیل 

چکیده:

یکی از اقدامات شورای امنیت به منظور حفظ صلح و امنیت بین المللی که براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل اتخاذ می نماید تحریم اقتصادی می باشد.

حال آیا اختیارات شورا در رابطه با اعمال تحریم های اقتصادی خارج از چارچوب موازین بین الملل است یا نه؟ منطق حقوقی ایجاب میکند که شورای امنیت به عنوان رکنی از سازمان بین المللی و یکی از تابعان حقوق بین الملل در اتخاذ تصمیمات خود و اجرای آن پایبند به قواعد بین المللی باشد زیرا در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت نظام امنیت جمعی خواسته های کشور های برخوردار از حاکمیت را تحقق بخشد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم به کرات اقدامات قهرآمیز اقتصادی را به عنوان وسیله ای جهت دستیابی به اهداف سیاسی محکوم کرده است. و از کشورهای صنعتی خواسته از موضع برتر خود به عنوان وسیله اعمال فشار اقتصادی با هدف تغییر رفتار سایر کشورها استفاده نکنند. پس کلید حل بحران در احترام نهادن از سوی شورا به قواعد بین الملل ناظر بر حمایت از شخص انسان می باشد. حمایتی که عملا در گرایش شورا به اتخاذ رویکردی نوین با عنوان تحریم های هدفمند متجلی می گردد.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.