×

سوالات حقوق مدنی اختبار کتبی آبانماه 1389

سوالات حقوق مدنی اختبار کتبی آبانماه 1389

سوالات حقوق مدنی اختبار کتبی آبانماه 1389

سوالات-حقوق-مدنی-اختبار-کتبی-آبانماه-1389

سوالات حقوق مدنی اختبار کارآموزان آبان 1389دوره دوم
کانون وکلای دادگستری استان بوشهر
وقت : 2ساعت

1-شخصی از سال 1354 ، ملک تجاری را بعنوان اجاره در تصرف داشته ولی هیچگونه سندی اعم از عادی یا رسمی بین مالک ومتصرف تنظیم نشده ومدتی هم مقرر نگردیده ؛ در سال 1387 آقای «الف» بعنوان یکی از دونفر وارث متصرف سابق علیه وارث مالک دعوایی بخواسته الزام به تنظیم اجاره نامه مطرح می کند وآقای «ب » وارث دیگر متصرف سابق نیز جداگانه دعوای مطالبه حق کسب وپیشه را علیه وراث مالک مطرح می نماید . وراث مالک در قبال هر دو دعوا به فقدان هر گونه اجاره نامه از گذشته تا کنون استناد ومنکر رابطه استیجاری می شوند .

اولاً : شما بعنوان وکیل آقای «الف» در قبال انکار رابطه استیجاری از سوی وراث ، چه دفاعی را برای موکل خود که وارث متصرف سابق است انجام می دهید . مستنداً بیان کنید .

ثانیاً : نظر خود را بطور مستند ومستدل در خصول ماهیت دعوای آقای «ب» از ابعاد مختلف بیان نمایید. (4نمره)
2-شخصی در زمان حیات خود در حضور عده ای اظهار می دارد که بعد از مرگ من آقای حسن وکیل است که درآمد اجاره منزلم را وقف مسجد محل نماید . چند سال بعد، مالک فوت می کند ومتعاقب آن اداره اوقاف مدعی وقفیت ملک می گردد . شما بعنوان وکیل وراث قانونی مالک در خصوص اقدام مالک وادعای اوقاف در خصوص موارد زیر چه دفاعی انجام می دهید :

الف) وضع حقوقی تفویض اقدام از سوی مالک به آقای حسن برای بعد ازمالک
ب) تحقق یاعدم تحقق وقف نسبت به درآمد یا ملکیت ملک

پاسخ خود را مستنداً به مواد قانونی مربوط بیان نمایید . (4نمره)

3-بانکی خصوصی در قبال تسهیلاتی که به آقای محمود پرداخت نموده ، قرارداد وسند مربوطه را با تمامی شرایط رایج در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم وطی سند ،مدیون به وصول وام اقرار نموده وضمن آن آقای احمد نیز شخصاً از دین آقای محمود ضمانت نموده وملک خود را وثیقه این ضمانت قرار می دهد . بعداً آقای رسول به استناد حکمی قطعی که طی آن سند مورد وثیقه متعلق به آقای احمد بدلیل وقوع جعل وتخلفاتی نظیر آن که در ثبت ملک صورت گرفته بوده باطل اعلام گردیده ، توثیق ملک خود بوسیله احمد را غیر قانونی دانسته وخواهان ابطال سند رهنی می گردد .

اولاً : وضعیت قرارداد بانک با آقای محمود (مدیون) واحمد(ضامن) در زمان تنظیم سند رسمی ونیز پس از صدور حکم ابطال سند ملک را چگونه می دانید .
ثانیاً : تاثیر ابطال سند ملکی که مورد وثیقه بوده در تعهدات مدیون وضامن را چگونه ارزیابی می کند .
ثالثاً : بنظر شما دادگاه در قبال دعوای ابطال سند رهنی چه رایی باید بدهد . (6نمره)

4-آقای فریبرز در رابطه با بیع ملک خود به آقای شیرزاد ، قراردادی را منعقد وطی آن شروطی مقرر می شود به این نحو که : میزان ثمن معامله براساس عرف رایج بازار در تاریخی مشخص در آینده باشد ؛ بابت ثمن معامله آقای بابک چک سفید امضاء وفاقد تاریخ به آقای فریبرز می دهد که مبلغ ثمن را در آن بنویسد ووصول نماید ؛ چنانچه چک مزبور در هرزمان به بانک ارائه شود و منتهی به صدور گواهینامه عدم پرداخت گردد فریبرز حق فسخ معامله را خواهد داشت . ضمناً مورد معامله نیز به خریدار تسلیم گردیده است . حال باتوجه به شرایط فوق ، وضعیت حقوقی وآثار ناشی از هریک از شروط یادشده در قرارداد را مستقلاً با استناد به مقررات قانونی مربوط بیان نمایید . (4نمره)

5-شخصی با ورود به تلمبه خانه باغی اقدام به آتش زدن آن نموده که براثر آن ساختمان ووسایل وتجهیزات وتلمبه خانه موجود در آن کاملاً از بین می رود . درهمان حین ، آتش سوزی به اتاق ومخزن سوخت داخل آن که مجاور تلمبه خانه بوده سرایت کرده وآنرا منفجر می نماید . صاحب باغ با رویت آتش برای جلوگیری از سرایت آن به باغ بسرعت بوسیله لودر اقدام به تخریب درختان مجاور آتش وجابجایی تنه های آنها به طرف باغ می کند که این اقدام وی موثر واقع واز گسترش حریق به باغ جلوگیری می شود. عامل حادثه نیز به آتش زدن تلمبه خانه اقرارمی کند . در این فرض مساله ، باطرح دعوای حقوقی در دادگاه:

اولاً : مبانی قانونی مسئولیت شخص فوق ( ایجاد کننده حریق) را درخصوص هر یک از انواع خسارات وارده بر چه اساسی دانسته ودر دادگاه مطرح می کنید .
ثانیاً : برای اثبات مسئولیت ایجاد کننده حریق در جبران زیانهای وارده ، وظیفه شما بعنوان وکیل صاحب باغ در مورد هریک از خسارات وارده شامل تلمبه خانه ، مخزن سوخت ودرختان تخریب شده چیست ودفاع خود را بر چه محور یا محورهایی قرار می دهید ؟ به تفکیک ومستنداً ومستدلاً بیان نمایید . (4نمره)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.