×

عمده دغدغه های بانوان وکیل

عمده دغدغه های بانوان وکیل

جدای از آنکه زن بودن و زنانه زیستن فی‌نفسه در برخی ممالک از جمله ایران دغدغه‌ساز است، زنانه وکالت نمودن نیز خود داستانی است به درازای شاهنامه

عمده-دغدغه-های-بانوان-وکیل وکیل 

یادداشتی از دکتر سوده حامد توسلی - وکیل دادگستری

جدای از آنکه زن بودن و زنانه زیستن فی‌نفسه در برخی ممالک از جمله ایران دغدغه‌ساز است، زنانه وکالت نمودن نیز خود داستانی است به درازای شاهنامه.

در پی پرسشی که همکار محترم جناب آقای کیخسروی درخصوص دغدغه‌ها و یا احیاناً مشکلات بانوان وکیل به اینجانب مطرح نمودند فرصتی ایجاد شد تا بار دیگر نگاهی به زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یکی از صدها وکیل مونث کشور بیافکنم.

بدواً ترجیح می‌دهم امتیازات حرفه‌ای زنان را بیان نمایم که نه از سوی نگارنده بلکه ازسوی بسیاری از پیشتازان علم روان‌شناسی بر آن صحه گذاشته شده است.

1- انضباط : به طور کلی می‌توان گفت زنان در حیطه فعالیت‌های خود دارای انضباط بیشتری می‌باشند چرا که به خوبی آموخته‌اند در زمان برابری که با مردان دارند، یعنی در طول 24 ساعت علاوه بر مدیریت امور داخلی خانواده به فعالیت‌های حرفه‌ای خود نیز بپردازند. امری که بسیاری از مردان از آن معاف‌اند.

2- پرهیز از فساد مالی و اداری: آنچه که بسیاری از روان‌شناسان بخصوص در سالهای اخیر و در حین مقایسه کارنامه حرفه‌ای زنان و مردان قدرتمند به دست آورده و انتشار داده‌اند حاکی از این امر مهم است که اصولا بانوان تمایلی به دست داشتن در فسادهای کلان مالی، بده بستانهای اداری و رانت بازی ندارند. در حالی که بسیاری از مردان سابقه درخشانی در موارد فوق‌الذکر از خود برجای نگذاشته‌اند. البته تأکید می‌شود درخصوص موضوع فوق در هر دو گروه زنان و مردان استثنائات فراوانی یافت می‌شود.

3- قانون‌مداری به جای رابطه‌مداری: بارها دیده شده وقتی زنان در سمتی قرار می ‌گیرند نهایت تلاش خود را می‌نمایند که در چارچوب اختیارات قانونی عمل نموده و کمتر آلوده به قانون‌گریزی شوند. امری که بسیاری از مردان در مواردی حتی با تمسخر به آن می‌نگرند.

4- داشتن دغدغه‌های اجتماعی به جای دغدغه‌های مالی: حداقل در یک دهه اخیر و علی‌الخصوص در میان وکلای ایران دیده شده که تعداد بانوانی که قدم در راه پرهزینه دفاع از حقوق ملت می‌گذارند به مراتب بیشتر از همکاران مذکر است چرا که این دسته از همکاران به دلایل گوناگون بیشتر به دنبال کسب روزی حلال از شغل شریفشان می‌باشند. البته در این امر نیز استثنائات فراوانی را می‌توان در میان هر دو جنس یافت. حال با وجود تمام ویژگیهای مثبت برشمرده شده نه تنها وضع حرفه‌ای و معیشتی زنان وکیل مناسب‌تر از همکاران مرد خود نیست بلکه به مراتب از جهت کسب درآمد در رتبه پایین‌تری قرار دارند که این امر ریشه در چند نکته مهم دارد:

1- نوع نگاه موکلین: با وجود این که جامعه ایران در حال گذر از یک جامعه سنتی به یک جامعه مدرن است اما همچنان و در مجموع جامعه ما یک جامعه سنتی و نسبتاً مردسالار تلقی می‌شود. از این رو اکثریت قریب به اتفاق موکلین در هنگام انتخاب وکیل به سوی وکلای مرد گرایش می‌یابند چرا که در عمق افکارشان گمان می‌کنند که قدرت نفوذ مردان در محاکم بیشتر است.

2- نوع نگاه قضات شریف: با وجود این که در دوران دوازده ساله کار حرفه‌ای خود با قضات شریف، فکور و اندیشمند زیادی برخورد نموده‌‌ام اما در کنار این دسته از قضات، قضات محترم دیگری وجود دارند و در این توهم‌‌اند که وکلای زن دارای معلومات کمتری نسبت به وکلای مرد هستند.

3- دیدگاه همکاران مرد: آنچه به شدت اندوهبار است نه نگاه توده‌های مردم بلکه نوع نگاه برخی از همکاران کم لطف خودمان است که گه‌گاه با صراحت بیان می‌دارند که پیروزی در مقابل وکلای زن به مراتب سهل‌تر از پیروزی در مقابل وکلای مرد است. اگر چه توقع داشتن نگاه غیر جنسیتی به وکلا از سوی توده‌های مردم امری غیرواقع گرایانه است اما می‌توان از برخی از همکاران شریف مذکر خود توقع نماییم که حداقل اعتقادات غیرمدرن خود را این گونه بی‌پروا در مجامع عمومی بیان ننمایند.

و در نهایت سهم زنان از مدیریت خانه صنفی خود:

در تمامی این سال ها در بهترین حالت سه کرسی از هجده کرسی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز توسط زنان تصاحب شده‌ است که این موضوع نیز دلایلی دارد از جمله کم‌کاری خود بانوان محترم که تمایل زیادی به ورود به کارزار انتخاباتی از خود نشان نمی‌دهند و دوم طرز تفکر رأی دهندگان محترم. در هر حال آنچه که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است این موضوع مهم می‌باشد که همگان تلاش نماییم نگاه خود را به کلیه امور به نگاهی فاقد فاکتورهای جنسیتی بدل نماییم و امید است روزی فرا رسد که دیگر هیچ گاه نیازی به نگاشتن چنین یادداشت هایی نباشد و در نسل آینده زنان و مردان بدون هرگونه تمایزی و صرفا به لحاظ شایستگی های فردی به موقعیت های مناسب و مورد علاقه خویش دست یابند.

آذر1392

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.