×

پور محمدی دولت بانک‌ها را با نگاه حرفه‌ای مدیریت کند

پور محمدی دولت بانک‌ها را با نگاه حرفه‌ای مدیریت کند

پور محمدی دولت بانک‌ها را با نگاه حرفه‌ای مدیریت کند

پور-محمدی-دولت-بانک‌ها-را-با-نگاه-حرفه‌ای-مدیریت-کند

هزینه خدمات بانکی ما چهاربرابر سایر نقاط دنیاست
بی‌توجهی به معوقات در حال تبدیل شدن به فرهنگ است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که درخواست جدی ما این است که دولت بانک‌ها را با نگاه حرفه‌ای مدیریت کند، زیرا تکالیف غیر حرفه‌ای نظام بانکی را مختل خواهد کرد و بسیاری از تکالیف بر اساس اطلاعات واقعی نیست، گفت: باید توجه داشت زیادی دستگاه‌های نظارتی خود مشکل شده است، زیرا هزینه‌ی زیادی صرف می‌کنیم، در حالی که نظارت ما باید در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در همایش سراسری مدیران ستادی و شعب بانک توسعه‌ی صادرات ایران، با بیان این‌که اقتصاد در هر جامعه‌ای پایه و اساس است، تاکید کرد: نمی‌توان از اقتصاد غافل ماند، زیرا کم توجهی به آن پایه‌های اقتدار و توسعه‌ی کشور را متزلزل می‌کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در کشور به دو دلیل عمده این توجه باید بیشتر باشد؛ ما یکسری عقب ماندگی‌ها و کاستی‌های مزمن داریم و در کنار آن مطالبات بسیار فراوانی به دلیل جوان بودن جامعه وجود دارد، بنابراین باید این دو مشخصه را به اصل نیاز به ساماندهی و برخورداری از یک اقتصاد سالم اضافه کنیم.

باید نسبت به مسائل اقتصادی و فعالیت‌های پولی و بانکی توجه بیشتری صورت گیرد

پورمحمدی با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، افزود: قطعا در آینده نیز در طراحی ایجاد مضیقه بیشتری هستند، بنابراین باید نسبت به مسائل اقتصادی و فعالیت‌های پولی و بانکی توجه بیشتری صورت گیرد و آنچه اکنون در آن قرار داریم وضعیت خوبی نیست. باید توجه داشت که قضاوت‌ها و تحلیل‌ها را نه در مقطع زمانی می‌توان برش زد و نه می‌توان به آن برش موضوعی بزنیم.

سیستم بانکی به عنوان موتور اقتصادی مشکلات و نارسایی‌های جدی دارد

وی با بیان این‌که اکنون از مقاطعی است که مشکلات اقتصادی ما به هم تنیده شده و فضای سخت‌تری را برای ما به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: اذعان به این مطلب دارای اهمیت است که بدانیم سیستم بانکی ما به عنوان موتور اقتصادی رنج می‌برد و مشکلات و نارسایی‌های جدی دارد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با طرح سوالاتی نظیر این‌که نارسایی‌ها از چه جنسی است، از کجا ناشی می‌شود و عوامل موثر و محرک آن چه میزان است، تصریح کرد: در این جا مقداری اختلاف وجود دارد؛ هنگامی که به دوستان در سیستم بانکی مراجعه می‌کنیم یک جواب می‌شنویم، وقتی به دوستان و فعالان اقتصادی دولتی مراجعه می‌کنیم داستان دیگری مطرح می‌شود و هنگامی که به فعالان اقتصادی در حوزه‌ی غیردولتی مراجعه می‌کنیم آنها جوابی دیگر دارند.

پورمحمدی با بیان این که اگر سیستم اقتصادی ما به درمانی از جنس جراحی در اتاق عمل نیازمند است حتما نیازمند ترتیبات خاص خود است و دیگر نمی‌توان به هر نسخه‌ای تن داد و هر ریسکی را به راحتی پذیرفت، اظهار کرد: اگر مساله‌ی معوقات پیچیده است، راه حل‌های تک گانه و بسیطی ندارد و نیازمند ترتیبات متفاوت است این خود یک نمونه به شمار می‌رود، بنابراین آیا می‌توان برای معوقات یک نسخه پیچید؟ که ظاهرا این طور نیست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گزارش این سازمان درباره معوقات که اردیبهشت ماه سال جاری برای رییس جمهور و رییس بانک مرکزی ارسال شد، تصریح کرد: آنچه ما تهیه کرده‌ایم به استناد گزارش مجموع بانک‌ها این است که سهم مطالبات معوق بانک‌های دولتی به استثنای یک بانک دولتی، از کل تسهیلات پرداختی در سال‌های 83 ، 84، 85 و 86 به ترتیب 3/10، 3/14، 3/15 و 3/15 است. در حالی که میانگین جهانی قابل قبول، بین 3 تا 5 درصد است.

دستگاه قضایی برای رسیدگی به شکایات بانک‌ها در مورد معوقات همت کند

پورمحمدی نبود مدیریت موثر بر اقلام دارایی، نبود سیستم هدف‌گذاری تعهدات بانک‌ها و پایین بودن نرخ خسارت تاخیر را از عوامل موثر درون سسیستمی با‌نک‌ها بر معوقات برشمرد و ادامه داد: شفاف نبودن بخشنامه در مورد بخشودگی جرائم و کندی رسیدگی در محاکم قضایی نیز از جمله عوامل موثر برون سیستمی بانک‌ها بر معوقات به شمار می‌رود که انشاء الله دستگاه قضایی همت کند و هنگامی که بانک‌ها شکایت می‌کنند به شکایات معوقات زودتر رسیدگی کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گزارش تهیه شده از سوی این سازمان در رابطه با معوقات خاطرنشان کرد: موارد 150 میلیارد تومانی و 60 میلیارد تومانی نمونه‌هایی از معوقات بخش غیر دولتی است و موارد 880 میلیارد تومانی، 353 میلیارد تومانی، 171 میلیارد تومانی و 97 میلیارد تومانی نیز نمونه‌هایی از معوقه‌های بخش دولتی به بانک‌ها است.

زیاد حرف می‌زنیم، باید عملی کردن را مورد توجه قرار داد

بر اساس این گزارش، در این هنگام پورمحمدی به حضور خبرنگاران در نشست اشاره کرد و با خنده گفت:‌ اگر در این جلسه خبرنگاران حضور نداشتند شاید موارد بیشتری از گزارش را می‌توانستیم ارائه دهیم.

پورمحمدی با بیان این‌که ما حرف زدن را خوب بلدیم، زیاد هم حرف می‌زنیم و همه نیز از مشکلات آگاهیم اما باید دید چگونه می‌توان آنها را عملی کرد، ادامه داد:‌ مشکلات باید شناسایی و سپس اولویت‌بندی شود، ابتدا باید به مشکلات اصلی پرداخت و مشکلات فرعی را تحمل کرد؛ طبعا مشکلات دیگری هم وجود دارد و هنگامی که مشکلات اصلی حل شد به سراغ مشکلات دیگر برویم.

وی تصریح کرد: برخی متخصصان بانکی معتقد به ضرورت افزایش سرمایه‌ی بانک‌ها هستند و این فرمول دارد، نخست این‌که این افزایش باید دلاری و صرفا در جهت سرمایه گذاری خارجی و مصارف صرف صنعتی تولیدی باشد؛ یعنی پول در اختیار بانک‌ها باشد ولی مصرف را نیز برای بانک‌ها مشخص کنیم.

دولت بانک‌ها را با نگاه حرفه‌ای مدیریت کند

تکالیف غیر حرفه‌ای نظام بانکی را مختل خواهد کرد

پورمحمدی در ادامه دولت را خطاب صحبت‌های خود قرار داد و گفت: درخواست جدی ما این است که دولت بانک‌ها را با نگاه حرفه‌ای مدیریت کند، زیرا تکالیف غیر حرفه‌ای نظام بانکی را مختل خواهد کرد و بسیاری از تکالیف بر اساس اطلاعات واقعی نیست، حوزه‌ی بانکی و مالی نیازمند دقت و نگاه کارشناسی است.

مجلس نسبت به بانک‌ها توجه بیشتری داشته باشد

سیستم بانکی ما با نظامات بانکی دنیا فاصله‌ی زیادی دارد

وی از مجلس شورای اسلامی نیز خواست که نسبت به بانک‌ها توجه بیشتری داشته باشد و افزود: یک موضوع بحث افزایش سرمایه و دیگری برخی مقررات در این رابطه است. البته با سیستم بانکی هم سخن بسیار داریم؛ سیستم بانکی ما در مقایسه با نظامات بانکی دنیا فاصله‌ی زیادی دارد و یک نمونه‌ی آن در رابطه با هزینه‌ی تمام شده‌ی خدمات است.

بی‌توجهی به معوقات در حال تبدیل شدن به فرهنگ است

وی خطاب به دست‌اندرکاران امور بانکی گفت: شما در ارائه‌ی خدمات بسیار گران فروش هستید. هزینه‌ی تمام شده‌ی خدمات بانکی ما حدودا چهار برابر هزینه‌ی خدماتی است که در سایر نقاط دنیا به مشتریان داده می‌شود. قبول داریم که مقداری از معوقات دولتی است، می‌گویند زورمان نمی‌رسد این سوال مطرح می‌شود که آیا زورتان به بخش خصوصی هم نمی‌رسد؟ این موضوع تبدیل به فرهنگ می‌شود که نسبت به معوقات بی‌توجه باشیم.

پورمحمدی با بیان این‌که نظارت دارای دو حوزه‌ی اساسی است، تصریح کرد: نظارت درون سیستمی یکی از موارد پیگیری‌های ماست و خواهشمان نیز این است چون این نظارت هزینه و تبعات کمتری دارد و پذیرش آن از سوی شما بیشتر است، این کار جدی‌تر دنبال شود.

وی نظارت افکارعمومی و جایگاه رسانه را حوزه‌ی دیگر برشمرد و گفت: بیش از آن که نظارت‌های درون سیستمی و برون سیستمی کارآمد باشد قدرت تاثیر افکار عمومی بیشتر است و رسانه ابزار آن است. البته این مساله وجود دارد که شاید رسانه‌ها به مسائل جدی و اساسی نپردازند یا این که به مسائل فرعی بیش از مسائل اصلی توجه کنند که باید در این زمینه‌ به آنها کمک کرد.
زیادی دستگاه‌های نظارتی خود یک مشکل شده است

برای یک موضوع چند دستگاه نظارتی وارد میدان می‌شوند

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر این که نیازمند یک مرجع ملی نظارت هستیم، تصریح کرد: به همین دلیل شورای دستگاه‌های نظارتی که متشکل از سه قوه است ایجاد شد و از عمر آن نزدیک به یک سال می‌گذرد، باید توجه داشت که زیادی دستگاه‌های نظارتی خود مشکل شده است زیرا هزینه‌ی زیادی صرف می‌کنیم در حالی که نظارت ما باید در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشد. از سوی دیگر رقابت بین این دستگاه‌ها مشکل‌ساز شده است و برای یک موضوع چند دستگاه نظارتی وارد میدان می‌شوند، تمرکز در یک موضوع ما را از موضوعات دیگر غافل می‌کند و به طور طبیعی نظارت به صورت کامل و خوب صورت نمی‌گیرد.

دولت الکترونیک مناسب‌ترین بستر برای نظارت فراگیر و کم آزار است

پورمحمدی با اشاره به اهداف ایجاد شورای دستگاه‌های نظارتی تصریح کرد: هدف ما کاهش مزاحمت‌ها و سوال و جوابها از دستگاه‌هاست. همچنین بررسی کردن موضوعات جدید که باید افزایش یابد. اگر بنا باشد نظارت فراگیر و کم آزار را ایجاد کنیم این امر نیازمند به بستری است که به نظر ما بهترین آن دولت الکترونیک است.

امروز در کشور مدیریت بدون دولت الکترونیک ناکام و ناتمام است

وی با تاکید بر این‌که امروز در کشور مدیریت بدون دولت الکترونیک ناکام و ناتمام است، افزود: شاید رویین‌تنانی پیدا شوند که در این فضا بتوانند کار کنند که من زیاد نمی‌شناسم و راه تجربه شده این است. اگر از دولت الکترونیک فاصله بگیریم در کشور مدیریت نمی‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان گفت: در سال‌های اخیر عنوان شد که برای نظارت بر مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید بانک اطلاعات کامل شود که متاسفانه بعد از دو سه سال بانک جامع اطلاعاتی که باید ایجاد می‌شد، نشده و مناقصه‌ها و مزایده‌ها به صورت کامل در آن ثبت نمی‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.