×

محشای قانون مجازات اسلامی منتشر شد

محشای قانون مجازات اسلامی منتشر شد

محشای قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت امسال در پرتو آراء و نظرات نوشته مسعود مظاهری تهرانی به چاپ سوم رسید

محشای-قانون-مجازات-اسلامی-منتشر-شد

محشای قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت امسال در پرتو آراء و نظرات نوشته مسعود مظاهری تهرانی به چاپ سوم رسید.

 یکی از قوانین بسیار مهم که کاربرد وسیعی در تنظیم مناسبات اجتماعی دارد قانون مجازات است.

با تصویب قانون جدید مجازات اسلامی در اردیبهشت 92 نیاز به متنی همه سو نگر به این قانون احساس می‌شد که قانون مزبور را از زوایای گوناگون مورد کند و کاو قرار دهد.

مؤلف که خود یکی از وکلای دادگستری است، در این مجموعه در خصوص هر ماده ابتدا سوابق مربوط به آن ماده در قانون مجازات عمومی 1304، قانون مجازات عمومی 1352، قانون راجع به مجازات عمومی 1361 و قانون مجازات اسلامی 1370 را ذکر و مورد بررسی قرار داده است.

مؤلف همچنین ضمن بررسی تطبیقی قوانین جزایی فرانسه، چین و افغانستان با قانون مجازات اسلامی 1392 امکان بررسی تطبیقی مواد مشابه در قوانین مورد اشاره را نیز به خواننده داده است.

علت انتخاب قوانین این کشورها اینگونه ذکر شده که فرانسه به عنوان یکی از کشورهای دارای حقوق کیفری مدرن، افغانستان به عنوان یک کشور جمهوری اسلامی و نیز چین به عنوان یکی از پر جمعیت ترین کشورها در حوزه آسیای جنوب شرقی ملاک انتخاب بوده‌اند.

لازم به ذکر است در محشای قانون مجازات اسلامی حاضر در ذیل هر ماده تحولات آن ماده در پرتو نظرات شورای نگهبان آورده شده و همچنین ذیل هر ماده نظرات مشورتی، آراء وحدت رویه، آرای اصراری و نیز بخشنامه‌های قوه قضاییه در خصوص آن ماده ذکر شده تا خواننده تاثیر و سیر تحول این موارد را بر تحول قانون مجازات در پیش رو داشته باشد.

همچنین برای استفاده هر چه بهتر سعی شده آخرین نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه در خصوص هر ماده گنجانده شود.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.