×

کارشناس مجتمع قضایی اطفال رسیدگی قضایی در پرونده‌های مرتبط با کودکان تسریع شود

کارشناس مجتمع قضایی اطفال رسیدگی قضایی در پرونده‌های مرتبط با کودکان تسریع شود

کارشناس مجتمع قضایی اطفال رسیدگی قضایی در پرونده‌های مرتبط با کودکان تسریع شود

کارشناس-مجتمع-قضایی-اطفال-رسیدگی-قضایی-در-پرونده‌های-مرتبط-با-کودکان-تسریع-شود

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجتی که در میزگرد "بررسی راهبردهای اقدام برای ریشه‌کنی خشونت علیه کودکان از منظر حقوق انسانی" به مناسبت روز جهانی کودک در کمیسیون حقوق بشر اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: در برخی موارد خشونت جنبه تربیتی پیدا می‌کند؛ مثلا پدری فرزندش را تربیت می‌کند که باید دید این موضوع جنبه مثبت دارد یا منفی.

وی در ادامه با اشاره به این که تعریف کودک مشخص نیست و در کنوانسیون حقوق کودک زیر 18 سال کودک محسوب می‌شود، در حالی که در قانون ما سن بالای 15 سال تمام قمری برای پسر و 9 سال برای دختر مسوولیت کیفری و تکلیف دربردارد، گفت: در برخی موارد اقدام پدری که کودکش را توبیخ می‌کند خشونت محسوب می‌شود؛ در حالی که اقدام او جنبه تعلیمی و تربیتی دارد.

این کارشناس قضایی مجمتع قضایی اطفال(شهید فهمیده) در ادامه با تعریف خشونت در قالب هر نوع آزار جسمی و روحی که نسبت به کودک اعمال می‌شود، درباره منشاء خشونت‌ها اظهار کرد: این خشونت‌ها در جامعه بیشتر منشاء فرهنگی، اقتصادی یا سیاسی می‌تواند داشته باشد. منشاء سیاسی مانند جنگ‌هایی که در آن برخی کودکان در معرض آزار جسمی و روحی قرار می‌گیرند، اقتصادی مانند فقر خانواده، کار اجباری، دورشدن از خانه و مسائل فرهنگی هم که به فقر فرهنگی خانواده برمی گردد؛ چنان‌که معمولا خانواده‌های باسوادتر برخورد بهتری با کودک دارند.

حجتی هم‌چنین‌ با اشاره به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خشونت‌های ناشی از آزارهای روحی و روانی، در کنار خشونت جسمی و جنسی تصریح کرد: تشویق و تنبیه باید به جا باشد. شاید در برخی جاها تنبیه لازم باشد؛ البته منظور تنبیه بدنی نیست. دامنه تنبیه از وعظ، خطابه و توبیخ شروع می‌شود تا جاهای بالاتر می‌رسد.

وی درباره دلایل طولانی‌شدن صدور حکم برای ورود مددکار اجتماعی در مسائل کودکان نیز اظهار کرد: جدایی فرزند از پدر و مادر باید طبق حکم دادگاه باشد تا حضانت کودک به خانواده دیگری منتقل شود و این موضوع باید اثبات شود که والدین صلاحیت ندارند؛ به همین دلیل زمان خاصی مورد نیاز است.

این کارشناس قضایی مجمتع قضایی اطفال درباره راهبردهای ریشه‌کنی خشونت نیز گفت: در مورد ابعاد حقوقی و قانونی، باید در حمایت حقوقی و قضایی و در روند رسیدگی قضایی تسریع صورت گیرد.

حجتی افزود: حمایت مالی و اقتصادی دولت از خانواده‌هایی که دچار فقر هستند، مستلزم این است که هم دولت و هم سازمان‌های غیردولتی کمک‌های بهزیستی و کمیته امداد را بیشتر در اختیار داشته باشند و حمایت‌های فرهنگی و آموزشی هم باید در بالابردن سطح فرهنگ خانواده‌ها موثر باشد.

وی در پایان بر ورود پررنگ‌تر صدا و سیما در موضوعات مربوط به کودکان تاکید کرد و گفت: ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای آگاه‌سازی خانواده‌ها بسیار موثر است.

انتهای پیام

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.