×

قضات صادرکننده رای صلاحیت رسیدگی دوباره به آن را ندارند

قضات صادرکننده رای صلاحیت رسیدگی دوباره به آن را ندارند

قضات صادرکننده رای صلاحیت رسیدگی دوباره به آن را ندارند

قضات-صادرکننده-رای-صلاحیت-رسیدگی-دوباره-به-آن-را-ندارند

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با رفع یک مورد تعارض آرا اعلام کرد در صورت نقض رای و ارجاع به هیات هم‌عرض، پرونده باید با حضور اشخاصی غیر از کسانی که رای منقوض را صادر کرده‌اند، رسیدگی شود.

متن رای شماره ‌291 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است؛ « الف ـ تعارض در مدلول آراء یاد شده محرز تشخیص داده شد. ب ـ نظر به این که شعبه بیست و سوم دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ‌1440 مورخ ‌30/ ‌6/ ‌1387رای هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری سازمان پزشکی قانونی را از حیث نقص در تحقیقات نقض نکرده است تا با وحدت ملاک از بند ‌2 ماده ‌265 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب سال ‌1378 و ماده ‌401 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ‌1379، برای رسیدگی مجدد به همان هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع شود بلکه نقض رای هیات مزبور به لحاظ وجود اشکالاتی بوده است که مقتضای آن رسیدگی مجدد ماهوی در هیات هم عرض تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری تشخیص داده شده است و با تنقیح مناط از تبصره ‌2 ماده ‌2 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال ‌1372 مبنی بر این که «هیچ یک از اعضای اصلی و علی‎البدل هیات‌های بدوی یک دستگاه نمی‎توانند همزمان عضو هیات تجدیدنظر همان دستگاه باشند. هم‌چنین اعضای مذکور نمی‎توانند در تجدیدنظر پرونده‎هایی که در هنگام رسیدگی بدوی به آن رای داده‎اند، شرکت کنند.»

لزوما ‎باید پرونده پس از نقض با حضور اعضایی غیر از کسانی که رای اولیه را صادر کرده‎اند، در هیات هم عرض رسیدگی شود. علی‎هذا رای شعبه بیست و سوم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ‌732 مورخ ‌25/ ‌5/ ‌1388 مبنی بر وارد دانستن شکایت و نقض رای هیات هم عرض تجدیدنظر تخلفات اداری سازمان پزشکی قانونی از حیث این که در آن ترتیب فوق رعایت نشده است، صحیح و موافق مقررات تشخیص داده می‎شود. این رای به استناد بند‌2 ماده ‌19 و ماده ‌43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.