×

رونمایی از کتاب حقوق و دادرسی کیفری در آئینه فقه

رونمایی از کتاب حقوق و دادرسی کیفری در آئینه فقه

کتاب ˈحقوق و دادرسی کیفری در آینه فقهˈ که به همت جمعی از برجسته ترین حقوقدانان کشور در حوزه حقوق بین الملل و قضایی تدوین شده است، نتیجه 12 سال مجاهدت علمی و پژوهشی آیت الله موسوی اردبیلی (رییس سابق شورای عالی قضایی) است که در چاپ اول 3 هزار نسخه منتشر شده است

رونمایی-از-کتاب-حقوق-و-دادرسی-کیفری-در-آئینه-فقه وکیل 

کتاب ˈحقوق و دادرسی کیفری در آینه فقهˈ که به همت جمعی از برجسته ترین حقوقدانان کشور در حوزه حقوق بین الملل و قضایی تدوین شده است، نتیجه 12 سال مجاهدت علمی و پژوهشی آیت الله موسوی اردبیلی (رییس سابق شورای عالی قضایی) است که در چاپ اول 3 هزار نسخه منتشر شده است.

به گزارش رساله حقوق به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در آیین رونمایی از کتاب “حقوق و دادرسی کیفری در آئینه فقه” در دانشگاه مفید قم گفت: مهم‌ترین ویژگی بارز این اثر نگارش کتاب به زبان فارسی است.

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم افزود: فارسی نویسی کتب فقهی بیش از 50 سال در قم آغاز شده است و در حقیقت فارسی نویسی از ویژگی‌های مهم حوزه علمیه قم است.

وی با تقدیر از تلاش‌های آیت‌الله موسوی اردبیلی در نگارش این کتاب تصریح کرد: حقوق دادرسی کیفری در آئینه فقه مشتمل بر کلیات دادرسی اسلامی و کیفری، ادله اثبات دعوا و کلیات حقوق جزای اسلامی و حدود می‌باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی در قم، علوم اسلامی را فرا گرفته است و باید بدانیم مکتب قم معنای ویژه‌ای دارد که آن را از حوزه نجف و سامرا جدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پاسخگوئی به شبهات را یکی از وظایف مهم حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: علم و دانش هر روز پیشرفت‌های خوبی داشته و طلاب حوزه می‌توانند با کسب علم و پیروی از مکتب اسلام به بسیاری از شبهات حتی در خارج از مرزهای ایران نیز پاسخ بگویند.

محقق داماد با اشاره به جایگاه والای قم در اجتهاد عنوان کرد: مکتب قم دارای ویژگی‌های خاص اجتهادی است زیرا عالمان و مجتهدان قمی علاوه بر فارسی نویسی، اهتمام خاصی به آیات قرآن کریم در مسائل فقهی داشتند.

وی تصریح کرد: در قم عالمان بیش از 50 سال به فارسی نویسی روی آوردند و اولین اثر فارسی به نام کشف الاسرار توسط امام خمینی(ره) نگارش شد.

این استاد حوزه در مورد حضور برخی از عالمان در جایگاه قضا نیز بیان کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی پس از انقلاب در معیت آیت‌الله بهشتی به عنوان دادستان در مقام قضا حضور یافت و امروز اثر گرانقدر وی حاکی از اطلاعات وسیع فقهی در عرصه قضا می‌باشد.

وی با تاکید بر ضرورت روزآمد شدن مسائل فقهی در قضا خاطرنشان کرد: در زمینه قضاوت گاه مسائلی مطرح و یا شبهاتی وارد می‌شود که فقیهان باید با روزآمدی به آن توجه کنند که در این زمینه یکی از مسائل نوپا و جدید، مساله جایگاه اقرار متهم است.

محقق داماد در این باره گفت: در برهه‌ای از زمان اگر فردی در حضور قاضی اقرار می‌کرد متهم شناخته می‌شد، اما با توجه به پرونده‌ای در زمینه اقرار فردی که عدم صحت آن به مرور زمان ثابت شد این امر نشان داد که اقرار فرد متهم نمی‌تواند ملاک برای حکم باشد.

کتاب ˈحقوق و دادرسی کیفری در آینه فقهˈ که به همت جمعی از برجسته ترین حقوقدانان کشور در حوزه حقوق بین الملل و قضایی تدوین شده است، نتیجه 12 سال مجاهدت علمی و پژوهشی آیت الله موسوی اردبیلی (رییس سابق شورای عالی قضایی) است که در چاپ اول 3 هزار نسخه منتشر شده است.

گفتنی است این کتاب، نخستین جلد از مجموعه سه جلدی به زبان فارسی بوده که مشتمل بر کلیات دادرسی اسلامی، دادرسی کیفری، ادله اثبات دعوا، کلیات حقوق جزای اسلامی و حدود است که دیدگاه های علمی و استفتائات این مرجع تقلید را تبیین کرده است.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.