×

تائید یا رد صلاحیت

تائید یا رد صلاحیت

طبق مفاد ماده 2 از قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری افرادی که دارای شرائط زیر باشند موفق به اخذ پروانه وکالت خواهند شد

تائید-یا-رد-صلاحیت وکیل 

فریده غیرت - وکیل دادگستری

طبق مفاد ماده 2 از قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری افرادی که دارای شرائط زیر باشند موفق به اخذ پروانه وکالت خواهند شد:

الف- اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.

ب- اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران.ولایت فقیه.قانون اساسی

ج- نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفری

د- نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه های الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه هائی که مرامنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی می باشد.

ه- عدم وابستگی به رژیم پهلوی و تحکیم پایه های رزیم طاغوت.

ز- عدم اعتیاد به موادمخدر و اسنعمال مشروبات الکلی.

تبصره 1- کانون های وکلا مکلفند به منظور احراز شرائط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام نمایند ومراجع مزبور مکلفتد حد اکثر ظرف مدت 2 ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند.

طبق مفاد ماده 4 از همان قانون در خصوص انتخاب اعضای هیات مدیره: اعضای هیات مدیره (اعم از اصلی وعلی البدل) کانون وکلا از بین وکلای پایه یک هر حوزه که علاوه بر دارا بودن شرائط مندرج در بندهای الف تا ز واجد شرائط زیر باشند برای مدت دو سال انتخاب می گردند.

الف- داشتن حداقل 35 سال سن.

ب- حداقل 8 سال سابقه وکالت یا چهار سال قضاوت به انضمام چهار سال وکالت داشته و از طرف دادگاه انتظامی صلاحیت قضائی آنها سلب نشده باشد.

ج- عدم محکومیت انتظامی درجه 4 و بالاتر.

د- عدم اشتهار به فساد اخلاق.(سوء شهرت).

ه- عدم ارتکاب اعمال خلاف حیثیت و شرافت و شئون شغل وکالت.

با توجه به قانون مذکور و مواد یاد شده  هر شخص که با دارا بودن شرائطی موفق به اخذ پروانه وکالت شده با شرائط مقرر در ماده 4 از حیث سابقه و حسن شهرت و حفظ شئون وکالت می تواند داوطلب عضویت در هیات مدیره شده و با انتخاب وکلا به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شود.لذا و با شرائط پیش بینی شده در قانون دقت و توجه لازم جهت تعیین موازین وضوابط لازم برای تعیین وتشخیص صلاحیت وکلا برای ورود به هیات مدیره بعمل آمده و راه را برای دادگاه عالی انتظامی قضات برای تعیین صلاحیت داوطلبان مشخص نموده است.

 اقدام دادگاه عالی انتظامی قضات در سنوات اخیر در مواردی بدور از  رعایت و منظور داشتن این قانون بوده است.رد صلاحیت برخی از وکلا خصوصآ وکلائی که قبلآ شرائط احراز عضویت در هیات مدیره را داشته ومورد تایید بوده ونها یت منتخب وکلا نیز بوده اند وپس از آن نیز تغییری در وضعیت آنها داده نشده وعملی انجام نداده اند که خدای نا کرده خلاف حیثیت وشرافت وشئون وکالت باشد.آنهم بدون ذکر دلیل صحیح نبوده و قطعآ با موازین ومقررات تعیین شده منطبق نمی باشد.

عدم ذکر دلیل برای رد صلاحیت ها شبهاتی را بین وکلا ایجاد کرده و بعضا تصور انجام عملی خلاف و یا تغییری در جهت منفی را برای این گروه ایجاد کرده است که این امر برای وکلا بسیار ناخوشایند و نگران کننده است.گر چه وکلای خوش نام که اندوخته و سرمایه شان در طول سال ها وکالت و خدمت جز نیک نامی و صداقت و تعهد لازم برای وکالت نبوده است. وهمین سابقه درخشان و نام نیک دلیل انتخاب انان توسط همکاران گردیده با سر بلندی واهمه ای از این تصورات ندارند و این برخوردها تاثیری در روش ومنش آنان ندارد ولی در مقابل با محرومیت از برخورداری از یک حق یعنی انتخاب شدن در هیات مدیره مواجه می شوند و از انجام خدمت در این جایگاه باز می مانند. بدون آنکه دلیل آن را بدانند وهمواره بصورت امری مجهول بی جواب مانده است.

 درمواردی شنیده شده است که اقدامات شیطنت آمیزی توسط برخی از کاندیداها وبرای از میدان بیرون کردن رقیب از قبیل بدگویی ها  و ایراد برخی تهمت ها... انجام شده که امیدواریم صحت نداشته باشد.زیرا این عمل خلاف شرافت و انسانیت است.

رقابت در انتخابات و تلاش برای انتخاب شدن با رعایت موازین اخلاقی پذیرفتنی است ولی تخریب دیگران و وارد کردن تهمت های نا روا به دیگران و برای موفقیت نه عملی اخلاقی است و نه شایسته شان وکیل دادگستری که هدف و معنای حرفه اش دفاع از دیگران است و باید از این نوع شیطنت ها بدور باشد

در سنوات اخیر شاهد برخی اعمال ناشایست در قالب تبلیغ برای انتخاب شدن در هیات مدیره بوده ایم که بشدت شان حرفه ما را دچار مخاطره کرده است.تبلیغ برای انتخاب شدن و کسب عنوان عضو هیات مدیره شدن تا حد معرفی و شناساندن خود به همکاران مجاز است و پسندیده ولی فراتر از آن خلاف آن چیزی است که شان وکالت نامیده می شود ودر قالب وکیل دادگستری ملزم به رعایت آن هستیم.

انتظار جامعه وکالت از دادگاه عالی انتظامی قضات نیز اینست که از هر طریق که صلاح می دانند از دستگاه های ذیربط مربوطه اطلاعات لازم رااز سوابق وعملکرد وکلای داوطلب را که جهت اداره امور وکلا و همکاران اعلام آمادگی کرده اند بدست اورند و تحت تاثیر نظرات شخصی برخی از افراد قرار نگیرند.میزان و معیار تعیین صلاحیت وکلا برای عضویت در هیات مدیره در قانون مشخص شده و شایسته است که برای رعایت قانون و تمکین از آن در جهت اجرا وبکار بردن ضوابط ان اقدام نمایند.امید آنکه در آینده شاهد اقدام قانونی مقامات ذیربط مربوطه باشیم که در آن صورت برای ما لازم الرعایه ولازم الاتباع خواهد بود .

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.