×

بهمن کشاورز افزایش ظرفیت وکالت مشکلی را حل نمی کند

بهمن کشاورز افزایش ظرفیت وکالت مشکلی را حل نمی کند

رییس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری کشور گفت افزایش ظرفیت وکالت نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه لیسانس حقوق بیکار را به وکیل بیکار تبدیل می کند

بهمن-کشاورز-افزایش-ظرفیت-وکالت-مشکلی-را-حل-نمی-کند وکیل 

 رییس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری کشور گفت: افزایش ظرفیت وکالت نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه لیسانس حقوق بیکار را به وکیل بیکار تبدیل می کند.

بهمن کشاورز در گفت و گو با ایرنا درپاسخ به برخی انتقادات از سوی شرکت کنندگان آزمون وکالت افزود:افزایش ظرفیت وقتی مورد نیازنیست نه تنها ارزشی ندارد بلکه یک تعداد فارغ التحصیل لیسانس بیکاربه وکیل بیکار تبدیل می شوند که خود این موضوع به نوعی باعث اشکال فساد می تواند بشود.

خبرنگار ایرنا با طرح این موضوع که می توان همانند پزشک خانواده وکیل خانواده هم داشته باشیم، و اینکه بنابر منشور حقوق شهروندی هر کسی حق دارد یک وکیل داشته باشد، نظر رییس اسکودا را پرسید که وی گفت: ابتدا سراسر مردم ایران آموزش ببینند که وکیل چیست و چه فایده ای برای آنها دارد، بعد به دنبال بحث وکیل خانواده برویم.

کشاورز افزود:اصولا موضوع وکیل خانواده بحث خوبی است، اما اول باید فرهنگسازی شود و مردم به فرهنگ استفاده از وکیل عادت کنند بعد این طرح اجرا شود.

امتیاز بندی آزمون

یکی از اشکالات مطرح شده توسط داوطلبان آزمون وکالت ، بحث امتیاز بندی نشدن آزمون بوده که بهمن کشاورز در این باره گفت: البته تا آنجایی که می دانم نمره ها تراز می شود ولی افراد در همان کانونی که ثبت نام کرده اند، ارزش بندی و طبقه بندی می شوند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: کسی که مثلا برای کانون خراسان ثبت نام کرده در همانجا ارزشیابی می شود و به ترتیب تقدم داوطلبانی در آن کانون پذیرفته می شوند و متاسفانه نمی توان این را تغییر داد.

وی گفت: هر کانون مستقل است و تعداد مورد نیاز خودش را از افرادی که در آن حوزه امتحانی شرکت کردند، جذب می کند.

بومی سازی شایعه است

رییس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری کشور،شایعه بومی سازی آزمون وکالت واینکه برخی از کانون ها بومی سازی شده اند را تکذیب کرد وگفت: بومی سازی قانون می خواهد که در مورد داوطلبان آزمون وکالت چنین قانونی نداریم.

کشاورز تاکید کرد: در هیچ استانی آزمون وکالت بومی سازی نشده است، این حرف شایع است و در امتحان کانون وکلا بومی سازی مطرح نیست.

**سخت یا سهل بودن آزمون برای همه داوطلبان یکسان است

رییس اسکودا درمورد سخت بودن آزمون وکالت اظهار داشت: مرحله سهولت و صعوبت امری است نسبی و برای همه داوطلبان این امر یکسان است.

کشاورز افزود: آزمون وکالت نوعی مسابقه است؛ وقتی 60 هزار نفر ثبت نام می کنند و فرضا قرار است سه هزار نفر جذب شوند طبیعی است که بهترین ها نمره می آورند، از این رو سخت و سهلی وجود ندارد.

 تعداد پذیرش زیاد دانشجوی حقوق دلیل افزایش تعداد شرکت کننده ها

وی دلیل اصلی افزایش تعداد شرکت کننده های آزمون وکالت در یک سال را پذیرش بیش از حد دانشجویان حقوق عنوان کرد و گفت: به طورکلی دانشکده های حقوق کتاب محورهستند و نزدیک به یکصد دانشکده حقوق در سراسر کشور وجود دارد و بدون هیچ محاسبه و حساب کتابی مرتب فارغ التحصیلان حقوق به جامعه اضافه می شوند.

رییس اسکودا تصریح کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دستگاه های برنامه ریزی کلان کشور باید برای این موضوع فکری کنند و به اندازه نیاز کشور، فارغ التحصیل حقوق تربیت کنند.

کشاورز اضافه کرد: وقتی بدون درنظر گرفتن نیازها دانشجو تربیت می شود، فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی نیز به دنبال بازار کار می روند و در آزمون وکالت شرکت می کنند.

وی اظهار داشت: این مورد هیچ ارتباطی به کانون ها ندارد و کانون ها بر مبنای کمیسیون ماده 1 قانون شرکت اخذ پروانه وکالت تعداد نیاز را تعیین می کند و کانون ها هم تعداد مورد نیازشان را جذب می کنند.

وی با بیان اینکه اعلام نتایج آزمون وکالت از اختیار این اتحادیه خارج است ، گفت: طبق اعلام سازمان سنجش ،نتیجه آزمون وکالت ساعت 20 چهارشنبه 18 دی ماه بر روی سایت این سازمان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت:البته نمونه سووالات آزمون وکالت و ملاحظات آن حدود 10 روز گذشته بر روی سایت اسکودا قرار گرفته است و همه ملاحظات آن بررسی شد.

منبع : اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگتری ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.