×

نظری گذرا به علل تراکم پرونده ها در دادگاه های دادگستری

نظری گذرا به علل تراکم پرونده ها در دادگاه های دادگستری

مباحثی را که نویسنده، در این نوشتارها مطرح می نماید، حاشیه دار است و نگاه و کندو کاو در حاشیهء مطالب، بر شفافیت امور می افزاید و باعث می شود نه این که مغز خواننده خسته نگردد، بلکه ذهن او گستریده و هوش او پروریده شود

نظری-گذرا-به-علل-تراکم-پرونده-ها-در-دادگاه-های-دادگستری وکیل 

نوشته: حمید فروحی – وکیل دادگستری

گفتار چهارم

بخش چهارم

مباحثی را که نویسنده، در این نوشتارها مطرح می نماید، حاشیه دار است و نگاه و کندو کاو در حاشیهء مطالب، بر شفافیت امور می افزاید و باعث می شود نه این که مغز خواننده خسته نگردد، بلکه ذهن او گستریده و هوش او پروریده شود.

گزارش های مربوط به سرقت های مسلحانه در روزنامه های کشور، کم نیستند ، بیشتر سرقت های مسلحانه در کشور از (تک) جواهر فروشی ها و(تک) طلافروشی هاو صرافی ها و (کمتر) از درون بازارک ها و برخی از شعبه های بانک ها و منازل و محل زندگی افراد بی دفاع و سالمند صورت می گیرد.

سارقان مسلح معمولا با تشکیل باند و تهیهء اسلحه و تجسس (پرسه زنی) از مکان های مورد سرقت و با نقشهء قبلی و سوء نیت و با ارادهء آزاد دست به اعمال خلاف قانون می زنند.

البته تا حدود یک قرن پیش، سعی می شد که بازارها و بازارک ها، بر اساس پلان و نقشهء شهری دریک مکان واحد و همگون و با معماری اصیل ایرانی طرح و ساخته و متمرکز شوند.

بازارهای تهران و شیراز و کاشان و تبریز (1) و زنجان و اردبیل و همدان و اصفهان و سایر نقاط کشور گواه بر این مدعی است.

با مطالعهء کتاب ها و سفرنامه ها، مخصوصا سفرنامه های جهانگردانی که به ایران آمده و از این بازارهای زیبا دیدن کرده اند، متوجه می شویم که بازارهای کشور، حتی در زمانهائی نه چندان دور، در ساعات مخصوصی به روی خریداران و بازدیدکنندگان گشوده و در ساعات معینی نیز تعطیل می شده و هم در زمان فعالیت روزانه و هم در زمان تعطیلی، توسط گزمه ها و عسس ها و شبگرد ها به شدت پاسبانی و نگهبانی می گردیده است (2)

بعید بود، در چنین وضعیتی کسی بتواند به راحتی سرقت نماید، تا چه برسد به سرقت مسلحانه!

با توسعهء شهرها و نادیده گرفتن معماری اصیل سنتی، محله های مسکونی و تجاری و فروشگاهها در تمامی خیابان ها و معابر و میدان ها و چهارراهها مستقر شدند، تا جائی که هم اینک در کلیه شهرها و روستاهای کشور، مرزی و یا تفاوتی بین محله های مسکونی و تجاری و اداری و بازار مشاهده نمی شود! به این ترتیب ملاحظه می شود، هم بر بی نظمی شهری افزوده شده (چون اکثر قریب به اتفاق این فروشگاهها فاقد محل بارانداز و پارکینگ هستند – برخلاف بازارهای سنتی که در زمان خودش متصل به کاروانسراها و مسافرخانه ها بودند) و هم حراست و پاسبانی این مکان های در هم آمیخته و شلوغ و پرتردد و پرتراکم، سخت و دشوار گردیده و یا نسبت به وسعت آن مکان ها از حفاظت دائمی آن ها کاسته شده است.

طرفه آن که با مدیریت نوین شهری که دارندگان صنوف مختلف را موظف به دریافت پروانه و یا جواز کار می نمود، اتحادیه های صنفی برخی از صنوف به شدت در معرض آسیب و هجوم، از جمله جواهر فروشی ها و یا طلا فروشی ها و یا عتیقه فروشی هاو صرافی ها که قبلا در بازارهای مسقف قابل حفاظت، مشغول فعالیت بودند، جواز حضور در همهء خیابان ها ومیدان ها و  چهارراه های پرتردد و پر تراکم و یا حتی تنگ و خالی از سکنه و کوچه پس کوچه های پر پیچ و خم شهری را نیز بدست آوردند!

در این وضعیت است که اکثر سرقت های مسلحانه (مخصوصا بعد از انقلاب)، در اقصی نقاط کشور از تک جواهر فروشی ها و تک طلا فروشی ها و صرافی ها و یا شعبه های بانک هائی که در محله های نه چندان ایمن تاسیس شده اند و یا از منازل مردم در محله های اعیان نشین و یا در معابر کم سکنه و یا از خانه های سالمندان بی دفاع و عاجز به عمل می آید.

برای کم نمودن و گذر از این مخمصهء اجتماعی که در اکثر مواقع منجر به قتل و کشتار نیز می گردد، در وهلهء اول باید فروشگاه های جواهر فروشی ها و طلا فروشی ها و صرافی ها و عتیقه فروشی ها را به راسته بازارهای حراست شده و قابل نگهبانی هدایت نمود و در وهلهء دوم باید از تاسیس برخی شعب بانک ها در برخی از محل های آسیب پذیر جلوگیری نمود. از طرف دیگر باید بعضی از مجتمع های مسکونی و یا منازل اعیانی و اشکوبه های در معرض خطر را وادار به استخدام مراقب های حرفه ای (مسلح و یا غیر مسلح) نمود و به طور مستمر با اطلاع رسانی دقیق (مخصوصا به سالمندان و افراد تنهای بی دفاع و عاجز) که بیشتر در معرض سرقت و ضرب و جرح و قتل هستند، آنها را از خطر بالقوهء این گونه اعمال خلاف قانون آگاه ساخت و برخی از موارد ایمنی و یا اطلاع رسانی و یا کمک خواهی فوری را به آنان آموخت. کاری که در اکثر کشورهای پیشرفته، به طور مستمر و دائمی و به وسائل مختلف و توسط رسانه های همگانی آن کشورها انجام می پذیرد.

افزون بر این، بر اساس گزارش رسانه های همگانی، هم اینک با صدور مجوز حدود پانصد هزار کلت (هفت تیر) و دومیلیون تفنگ شکاری در اختیار شکارچیان حرفه ای و یا غیر حرفه ای قرار دارد، در خصوص اخیر، اینان علاوه بر تخریب محیط زیست به شدت آسیب پذیر ایران، و شکار ده ها پهله عقاب و هما و جغد و انواع و اقسام پرندگان و جانوران وحشی، از اول سال تا این تاریخ حدود ده (پلنگ) را از پای درآورده اند، (که واقعا برای کشوری مانند ایران، یک فاجعه محسوب می شود).بیشتر این پلنگ ها با تفنگ های ساچمه ای زخمی و از پای درآمده اند. با این حساب کشور احتیاج دارد، برای خلع سلاح عمومی دوباره یک برنامه ریزی دقیق نماید و سلاح های در دست مردم و شکارچیان را از هرنوع و از هر قبیل که باشد، جمع آوری نماید.

(1)- عباس اقبال آشتیانی در تاریخ مغول – صفحه 628 – چاپ انتشارات ساحل – سال 1390 می نویسد: در دورهء غازان خان به بعد... تبریز بزرگترین بازار معامله بین شرق و غرب شد... او ادامه می دهد تبریز در این تاریخ بازار معامله ادویهء مالزی و مروارید و یاقوت سیلان و مالابار و زمرد هند و شال کشمیر و فرش های ماورالنهر و لعل بدخشان و فیروزهء نیشابور و اطلس و پارچه های زربفت مرو و طوس و شوشتر و موصل و یزد و کرمان و گلاب و عطریات شیراز و اصفهان و اقسام اسلحه منقورهء گرجستان و شام بوده، به علاوه هنرمندان تبریزی خود نیز به ساختن پارچه های قیمتی و فرش های عالی و منسوجات ابریشمی مهارت داشته و مصنوعات دست خویش را نیز به تجار می فروخته اند... خلاصه تبریز به قدری در آن ایام آباد و معتبر و از لحاظ تجارت و اقتصاد معتبر بوده که از این جهات اول شهر دنیا به شمار می رفته و مسافرین فرنگی از دیدن آن دچار اعجاب می شدند و (ادوریک دو پرنن) که در عصر ابوسعید خان آنجا را دیده می گوید: تبریز از جهت امتعه، بهترین شهر عالم است. این شهر برای ایلخان ایران در تمام مملکت فرانسه جهت پادشاه آن بیشتر اهمیت دارد.

(2)- جالب است که ایدهء بازارهای سرپوشیده (به سبک نو و جدید)، در بیشتر کشورهای پیشرفته، بخصوص در آمریکا به صورت گسترده ای مورد پذیرش و ساخت و ساز قرار گرفته است. این گونه بازارها علاوه بر دارا بودن پارکینگ های وسیع، مجهز به تمامی سیستم های امنیتی و حفاظتی می باشند، به طوری که ریسک سرقت را به حداقل می رسانند. در ایران، مخصوصا در تهران ساخت و ساز این گونه بازارهای مجهز و مدرن همراه با پارکینگ، نیز، البته به تعداد اندک وجود دارد.

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.