×

دشتی اردکانی در آمد دفترخانه ها میلیاردی نیست

دشتی اردکانی در آمد دفترخانه ها میلیاردی نیست

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت برای نقل و انتقال خودرو مردم باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند؛ زیرا با توجه به متن قانون این موضوع منحصرا در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد

دشتی-اردکانی-در-آمد-دفترخانه-ها-میلیاردی-نیست

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: برای نقل و انتقال خودرو مردم باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند؛ زیرا با توجه به متن قانون این موضوع منحصرا در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.

محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد نقل و انتقال خودرو، اظهار کرد: مردم برای نقل و انتقال خودرو با توجه به قانون باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. همچنین در دیدار اخیری که با آیت‌الله آملی لاریجانی داشتیم ایشان تاکید داشتند با توجه به متن قانون منحصرا نقل و انتقال خودرو باید در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در نیروی انتظامی تنها توزیع پلاک انجام می‌شود.

رییس کانون سردفتران و سردفترداران خاطرنشان کرد: این سازمان این آمادگی دارد که دفاتر اسناد رسمی را در مراکز توزیع پلاک مستقر کند، اما متاسفانه نیروی انتظای هنوز آمادگی خود را در این راستا اعلام نکرده است.

دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: در چند شهرستان گفته شده بود که برای نقل و انتقال خودرو نباید به دفترخانه‌ها مراجعه کنند، در حالی که اینگونه نیست. در بودجه سال 93 نیز مالیات نقل و انتقال خودرو درج شده که مردم باید این میزان مالیات را پرداخت کنند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در قانون تصویب شده که سند باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود. برگ سبز نیز جزو اسناد رسمی محسوب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگ سبز برای توزیع پلاک است و سند رسمی برای انتقال خودور باید تنها در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد. اسنادی سند رسمی هستند که در اداره ثبت در حدود مقررات قانون سند تنظیم شوند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: به دلیل اینکه ثبت اسناد به صورت الکترونیک انجام می‌شود شکایت مردم از دفترخانه‌ها در سه ماه اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی درباره مزایای ثبت آنی گفت: ثبت آنی دارای مزایای بسیاری است، از جمله آنها جلوگیری از جعل اسناد می‌باشد و طبق آماری که ما داریم در بازه زمانی 26/ 6/ 92 الی 18/ 10/ 92 بیش از 5 میلیون و 8 هزار و 491 سند در سیستم ثبت آنی ثبت شده است. بنابراین از تعداد 7 هزار و 28 دفترخانه فعال، بازرسی از طریق سیستم صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمامی موارد در ثبت سند کنترل می‌شود و این باعث شده که تخلفات کاهش پیدا کنند. سامانه پیامکی برای انجام این امور باید انجام پذیرد تا مردم در جریان ثبت الکترونیک نهایی قرار گیرند.

دشتی اردکانی با بیان اینکه فصل‌الخطاب سند رسمی قانون است، گفت: نه من می‌توانم در این راستا صحبت کنم و نه فرد دیگری؛ بنابراین باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. همچنین قانون موارد لازم را در این زمینه تعریف کرده است.

وی با اشاره به آماری که وزیر دادگستری در مورد درآمد دفترخانه‌ها اعلام کرده بود گفت: درآمد دفترخانه‌ها میلیاردی نیست. اولین درآمد آنها مربوط به حق ثبت است که واریز خزانه می‌شود، دومین درآمد در مورد مالیات نقل وانتقال خودرو است که این درآمد نیز به خزانه واریز می‌شود، تنها درآمدی که برای دفترخانه‌های می ماند حق‌التحریر و ارزش افزوده است؛ بنابراین از این مبلغ نیز 15 درصد برای دفترداران هزینه می‌شود، 10 درصد برای کانون سردفتران و سردفتریاران و 10 درصد برای مالیات و 15 درصد برای پاداش کارکنان اختصاص می‌یابد. بنابراین از 8.5 میلیون تومانی که گفته شده است تنها 4 میلیون و 250 هزار تومان برای دفترخانه باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه 6 هزار و 622 سند برای اتباع خارجی ثبت کرده‌ایم، گفت: در گذشته اطلاع نداشتیم که چند سند برای اتباع خارجی ثبت می‌کردیم، اما اکنون از ریزآمار اطلاع داریم حتی از درآمد دفاتر در سراسر کشور مطلع هستیم.

دشتی‌اردکانی با اشاره به دفترخانه‌هایی که توانسته‌اند بیشترین سند را صادر کنند، گفت: بالاترین آمار برای ثبت اسناد مربوط به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کمترین آمار مربوط به ایلام و کهکیلویه و بویراحمد است. بالاترین اسناد صادر شده در کشور که حدود 50 درصد را تشکیل می‌دهد مربوط به اسناد وکالت است و دومین رتبه در رابطه با این موضوع را اسناد بیع با 26 درصد به خود اختصاص داده‌اند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در حال حاضر می‌توانیم از جعلی بودن و نبودن شناسنامه‌ها مطلع شویم که این اقدام اکنون به صورت پایلوت در استان‌ قزوین آغاز شده است و هویت فرد از طریق کامپیوتر مشخص می‌شود. تنها در این راستا کافی است که شماره شناسنامه و کد ملی را در سیستم درج کنیم تا از جعلی بود یا نبودن شناسنامه مطلع شویم و امیدواریم این اقدام در سراسر کشور صورت گیرد.

وی بیان کرد: مراجعات مردم برای شکایت از دفترخانه‌ها در دو سه ماه اخیر به حداقل رسیده است. بیشترین گلایه‌ها در این زمینه این بود که چرا ثبت سندهای‌شان طولانی شده است که در حال حاضر به دلیل اینکه تمامی اقدامات به صورت الکترونیکی است تخلفات به حداقل رسیده است و اگر به سامانه شهرداری و وزارت کشاورزی متصل شویم این تخلفات نیز کمتر خواهد شد.

دشتی‌اردکانی گفت: هیچ چیز در دفاتر اسناد رسمی به صورت دستی ثبت نمی‌شود و در حال حاضر 7 هزار و 26 دفتر اسناد رسمی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و برای اینکه آرامش در کشور زیاد شود رابطه اجتماعی مردم را به رابطه حقوقی تبدیل می‌کنیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.