×

قانون ترتیب رسیدگی و ختم پرونده‌های اصلاحات ارضی مصوب 1354 4 23

قانون ترتیب رسیدگی و ختم پرونده‌های اصلاحات ارضی مصوب 1354 4 23

قانون ترتیب رسیدگی و ختم پرونده‌های اصلاحات ارضی مصوب 1354 4 23

قانون-ترتیب-رسیدگی-و-ختم-پرونده‌های-اصلاحات-ارضی-مصوب-1354-4-23 وکیل 

‌ماده واحده - کلیه پرونده‌هایی که تا تاریخ تصویب این قانون در اجرای مراحل مختلف اصلاحات ارضی منجر به تنظیم سند واگذاری یا ارسال‌صورت‌مجلسهای تقسیم ملک و نمونه‌های مربوط به دفاتر اسناد رسمی شده و نسبت به آنها تا تاریخ تقدیم این لایحه 1354.2.23 شکایت و اعتراض‌نرسیده باشد از نظر اجرای مقررات اصلاحات ارضی مختومه تلقی می‌گردد.

‌تبصره 1 - اعتراضات و شکایاتی که نسبت به پرونده‌های مزبور تا تاریخ تقدیم اینلایحه به وزارت تعاون و امور روستاها رسیده و منجر به صدور‌رأی قطعی نشده باشد، درسازمان اصلاحات ارضی طبق مقررات مربوط مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. در صورتی که به نظر آن سازمان در عملیات‌انجام شده اشتباه مؤثری رخ داده باشد، موضوع به شورای اصلاحات ارضی ارجاع خواهد شد تا بر اساس ماده 38 آیین‌نامه اصلاحات ارضی ‌مصوب 43.5.3 بررسی و رأی قطعی صادر شود.

‌تبصره 2 - نسبت به عملیات اجرایی پرونده‌هایی که اسناد آن بعد از تاریخ تقدیم این لایحه تنظیم گردد در صورتی که تا سه ماه از تاریخ تنظیم سند‌مورد اعتراض قرارگیرد، طبق تبصره فوق رسیدگی و اقدام خواهد شد و پس از انقضای این مهلت پرونده خاتمه‌یافته تلقی می‌گردد.

‌تبصره 3 - اشتباهات قلمی اسناد تنظیمی از قبیل اشتباه در نام و مشخصات متعاملین ومشخصات ملک و ثمن مورد معامله طبق مقررات مربوط‌در مراجع ثبتی رسیدگی و اخذ تصمیم خواهد شد.

‌تبصره 4 - وزارت جنگ می‌تواند در مورد اراضی خالصه واگذاری و متصرفی خود که بعداً در اجرای قانون بنگاه خالصجات به اشخاص واگذار‌شده و همچنان مورد نیاز باشد ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون به شورای عالی اصلاحات ارضی شکایت نماید و شورا مکلف است خارج از‌نوبت به موضوع رسیدگی نماید و لدی‌الاقتضا به ابطال سند رأی دهد دراین صورت انتقالات بعدی نیز باطل است و انتقال‌گیرندگان فقط می‌توانند برای‌دریافت ثمن معامله به ید قبلی خویش مراجعه نمایند. رأی شورای عالی قطعی است و ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای آن هستند.

‌قانون فوق مشتمل بر یک ماده و چهار تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روزپنجشنبه 8 خرداد ماه 1354 در جلسه فوق‌العاده روز‌دوشنبه بیست و سوم تیر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.

‌رییس مجلس سنا - جعفر شریف‌امامی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.