×

تکالیف حاکمیتی در تحقق حماسه اقتصادی

تکالیف حاکمیتی در تحقق حماسه اقتصادی

خط‌مشی و راهبردی که برای امسال انتخاب شده است، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است در آخرین فصل از سال 1392 قرار داریم و بازخوانی و مرور این خط‌مشی می‌تواند در روزهایی که مجلس مشغول تصویب قانون بودجه است، مفید باشد با توجه به حضور گسترده و موثری که دولت در حوزه اقتصادی و سیاسی دارد، حماسه‌سازی در این عرصه‌ها بدون همکاری کارآمد امکانپذیر نخواهد بود

تکالیف-حاکمیتی-در-تحقق-حماسه-اقتصادی وکیل 

 خط‌مشی و راهبردی که برای امسال انتخاب شده است، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است. در آخرین فصل از سال 1392 قرار داریم و بازخوانی و مرور این خط‌مشی می‌تواند در روزهایی که مجلس مشغول تصویب قانون بودجه است، مفید باشد. با توجه به حضور گسترده و موثری که دولت در حوزه اقتصادی و سیاسی دارد، حماسه‌سازی در این عرصه‌ها بدون همکاری کارآمد امکانپذیر نخواهد بود.

اما دولت معانی مختلفی دارد و حوزه‌های متفاوتی را دربرمی‌گیرد.

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با «حمایت» خاطرنشان می‌کند: دولت در معانی مختلفی به‌کار می‌رود؛ در معنای عام آن، دولت به معنای هیات و نهاد حاکمه است که متشکل از نیروها و نهادهای حاکمیتی متعدد یا متنوع است. وقتی گفته می‌شود دولت ایران، مراد هیات حاکمه ایران بسان یک شخصیت حقوقی است. بنابراین در معنای عام، دولت(هیات حاکمه)، شامل مقام معظم رهبری و قوای سه‌گانه یعنی مقننه، مجریه و قضاییه می‌شود. تلاش در مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی وظیفه دولت به معنی عام اس� این خصوص نیز تلاش‌های موثری انجام داده است.

مقام معظم رهبری نیز در پیام خود به مناسبت آغاز سال 1392 به این مهم تاکید کردند: «در زمینه امور سیاسی، کار بزرگ سال 92، انتخابات ریاست ‌جمهوری است که در واقع مقدرات اجرایی و سیاسی و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند.» بنابراین همان طور که حماسه سیاسی در انتخابات یازدهم محقق شد در اقتصاد و سیاست کشور این جهادگری باید ادامه داشته باشد.

نامگذاری سال 1392 تحت عنوان سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از جانب رهبر معظم انقلاب را باید راهبرد کلان نظام اسلامی در زمینه اداره امور سیاسی و اقتصادی دانست، که علاوه بر اینکه چشم‌انداز آتی مسائل کشور در ابعاد کلان سیاسی و اقتصادی را مشخص می‌کند، نقشه راه و مسیر حرکت مسئولان کشور و ملت بزرگ ایران جهت نیل به راهبرد فوق‌الذکر را نیز تبیین و تعیین می‌کند.

هر چند این سال به انتهای خود نزدیک می‌شود اما باید تاکید کرد که جهادگری در حوزه سیاست و اقتصاد به پایان نمی‌رسد. با عنایت به شرایط خاص اقتصادی که بر کشور حاکم است، انتظار این است که جهت عبور از گردنه‌های دشوار اقتصادی و همچنین موفقیت در عرصه‌های سیاسی که به شکل برجسته در انتخابات ریاست جمهوری متجلی شد، نیاز به تلاش همه اقشار در خلق حماسه است.

بنابراین باید در ماه‌های باقی‌مانده از سال «حماسه سیاسی و اقتصادی» و در سال‌های پیش‌رو در همه قوا، اعم از قانونگذاری، اجرایی و قضایی، برای اجرایی شدن این نامگذاری فارغ از جوزدگی‌های رایج و به دور از سیاست‌زدگی باید زمینه‌ساز خلق حماسه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی باشند چرا که مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود در جامعه اسلامی همواره نشان داده است که حضور حماسی مردم در عرصه سیاست که تأثیرات آن در حوزه اقتصاد نیز تجلی می‌یابد و از بروز انحراف جلوگیری می‌کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.