×

تدوین گزارش ادواری ایران در مورد حقوق کودک مشارکت در تهیه سند پنج ساله‌ همکاری ایران با یونیسف

تدوین گزارش ادواری ایران در مورد حقوق کودک مشارکت در تهیه سند پنج ساله‌ همکاری ایران با یونیسف

تدوین گزارش ادواری ایران در مورد حقوق کودک مشارکت در تهیه سند پنج ساله‌ همکاری ایران با یونیسف

تدوین-گزارش-ادواری-ایران-در-مورد-حقوق-کودک-مشارکت-در-تهیه-سند-پنج-ساله‌-همکاری-ایران-با-یونیسف وکیل 

دبیر مرجع ملی حقوق کودک خبر داد:
دبیر مرجع ملی حقوق کودک از تدوین گزارش ادواری ایران در مورد حقوق کودک و مشارکت در تهیه سند پنج ساله‌ همکاری جمهوری اسلامی ایران با یونیسف خبر داد.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مظفر الوندی طی سخنانی در نشست مرجع ملی حقوق کودک با سازمان‌های مردم‌نهاد که به مناسبت گرامیداشت سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری برگزار شد، هدف از برگزاری این گردهمایی را گرامیداشت سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک و ‌آشنایی با فعالان این عرصه‌ عنوان و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 کنوانسیون حقوق کودک را به تصویب رساند. برای اجرای مفاد کنوانسیون، هر کشوری یک نهاد دولتی را مامور اجرا می‌کند که از سال 72 تا 88 متاسفانه به دلایل نامعلومی اجرای مفاد کنوانسیون مغفول ماند.

وی ادامه داد: در این مدت‌ نهادها و سازمان‌های متفاوتی به صورت مستقل و انفرادی گام‌های بسیاری برداشتند و نقش یونیسف نیز در این مدت بسیار برجسته بود.
دبیر مرجع ملی حقوق کودک افزود: با انتصاب آقای بختیاری ـ وزیر دادگستری ـ به دلیل سابقه‌ کاری و آشنایی با مشکلات و معضلات کودکان، ایشان پذیرفت که این پیشنهاد را در دولت مطرح کند که پس از طرح آن، رسما در سال 88 وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی حقوق کودک تعیین شد.

وی با اشاره به عملکرد مرجع ملی حقوق کودک تصریح کرد: تدوین گزارش ادواری جمهوری اسلامی ایران از سال‌های 2005 تا 2010، تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌ مرجع ملی حقوق کودک، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و مناسبت‌های جهانی و بین‌المللی کودک،‌ مشارکت در تهیه سند پنج ساله‌ همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران با یونیسف، بررسی و اقدام برای هماهنگی و سازماندهی دستگاه‌های مرتبط با حقوق کودک و همکاری با یونیسف در موضوع پروژه‌ مطالعاتی پیشگیری از کودک‌آزاری از جمله‌ برخی اقدامات مرجع ملی حقوق کودک بوده است.
رییس حوزه‌ وزارتی وزارت دادگستری با اشاره به تدوین گزارش ادواری ایران از سال‌های 2005 تا 2010 ابراز امیدواری کرد که پس از انتشار رسمی، این گزارش در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

الوندی خاطرنشان کرد: مرجع ملی حقوق کودک مجموعه‌ای است که می‌خواهد نهادهای مسئول را ملزم کند تا گزارشات خود را در خصوص حقوق کودک ارائه کنند.
به گزارش ایسنا،‌ در ادامه آنا ریاتی ـ جانشین نماینده‌ یونیسف در تهران ـ گفت: امسال بیست و دومین سالگرد تصویب پیمان‌نامه‌ حقوق کودک است که این پیمان‌نامه اولین سند قانونی بین‌المللی در بر گیرنده‌ کلیه‌ حقوق کودکان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که پیمان‌نامه‌ حقوق کودک، دولت‌های عضو را ملزم می‌کند که ظرفیت‌های لازم را برای رشد و تکامل کودکان فراهم آورد.
جانشین نماینده یونیسف در تهران با بیان اینکه ایران نقش مهمی در تدوین پیش‌نویس پیمان‌نامه‌ حقوق کودک ایفا کرده است، یادآور شد: در سال 72 مجلس این پیمان‌نامه را با حق شرط تصویب کرد. به جز پیمان‌نامه، ایران دو پروتکل دیگر را نیز امضا کرده است.

ریاتی با اشاره به موارد پیشرفت ایران در زمینه‌ حقوق کودک گفت: ایران در حوزه‌ آموزش و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و کودکان زیر پنج سال پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
بر اساس این گزارش، در انتهای این برنامه نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد به ارائه نقطه‌نظرات خود در خصوص حقوق کودک و اقدامات انجام شده در این راستا پرداختند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.