×

امکان گزارش موارد نقض حقوق کودک توسط کودکان

امکان گزارش موارد نقض حقوق کودک توسط کودکان

کمیته حقوق کودک سازمان ملل ابزاری را فراهم کرده است تا کودکان جهان از این پس بتوانند به صورت مستقیم شکایات خود را در خصوص نقض حقوق کودک به این کمیته ارائه دهند

امکان-گزارش-موارد-نقض-حقوق-کودک-توسط-کودکان

کمیته حقوق کودک سازمان ملل ابزاری را فراهم کرده است تا کودکان جهان از این پس بتوانند به صورت مستقیم شکایات خود را در خصوص نقض حقوق کودک به این کمیته ارائه دهند.

از ماه آوریل سال جاری که امکان استفاده از این ابزار فراهم می‌شود، کودکان به صورت فردی، گروهی یا دادن وکالت به شخصی دیگر می‌توانند موارد نقض کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را به کمیته حقوق کودک سازمان ملل گزارش دهند.

کریستین سندبرگ رئیس کمیته حقوق کودک مستقر در ژنو در این باره گفت: فراهم کردن چنین ابزاری بدین معناست که کودکان می‌توانند به معنای واقعی از حقوق‌شان بهره‌مند شوند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که همانند افراد بزرگسال به نهادهای بین‌المللی حقوق بشر دسترسی داشته باشند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، کنوانسیون حقوق کودک یک معاهده بین‌المللی است که از سوی کشورهای مختلفی پذیرفته شده و قوانین آن لازم‌الاجراست. این قوانین از کودکان حمایت و حقوق آن‌ها را تعریف می‌کند.

این کنوانسیون دارای سه پروتکل است که عبارتند از حمایت از کودکان در برابر قاچاق، خودفروشی و هرزه‌نگاری و ممنوعیت استفاده از کودکان به عنوان سربازان جنگی. ابزار جدید سازمان ملل اکنون به کودکان عضو این پروتکل اجازه می‌هد که شکایات خود را در صورت نقض حقوق‌شان به سازمان ملل ببرند.

سندبرگ در ادامه یادآور شد: این کنوانسیون به‌ویژه برای کودکانی ضروری است که بیش از دیگران در معرض نقض حقوق بشر قرار دارند؛ به عنوان مثال آن‌هایی که نادیده گرفته می‌شوند همانند کودکان معلول یا آن‌هایی که به گروه‌های اقلیت مذهبی یا قومی تعلق دارند.

خانم سندبرگ همچنین پروتکل‌های انتخابی را گامی مثبت در جهت رعایت حقوق کودک دانست اما تاکید کرد که دولت‌ها به عنوان اولین نهاد رسیدگی به وضعیت کودکان مسئولیت بررسی موارد نقض حقوق کودک در کشورهای‌شان را دارند.

وی در سخنانش از دولت‌ها خواست تا وضعیت کشورهای‌شان را به گونه‌ای اصلاح کنند که سبب اجرای حقوق و حمایت از آن‌ها شود و در صورت نقض این حقوق نیز صدای شکایت آن‌ها شنیده شود.

وی در پایان به نمایندگی از دفتر حقوق بشر سازمان ملل از دولت‌ها خواست تا به پروتکل‌های انتخابی کنوانسیون مذکور بپیوندند و شرایط را برای تحقق حقوق کودکان فراهم سازند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که کاستاریکا روز گذشته به عنوان دهمین کشور جهان این پروتکل را به تصویب رسانده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.