×

مجلس با نگاه حفظ امنیت شغلی طرح قراردادهای دائم را نپذیرفت

مجلس با نگاه حفظ امنیت شغلی طرح قراردادهای دائم را نپذیرفت

مجلس با نگاه حفظ امنیت شغلی طرح قراردادهای دائم را نپذیرفت

مجلس-با-نگاه-حفظ-امنیت-شغلی-طرح-قراردادهای-دائم-را-نپذیرفت وکیل 

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور گفت: مجلس با نگاه حفظ امنیت شغلی دراز مدت کارگران، طرح ساماندهی قراردادها را رد کرد.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر در ارتباط با عدم پذیرش طرح ساماندهی قراردادها توسط مجلس در اجبار کارفرمایان به انعقاد قراردادهای دائم، گفت: اینکه مجلس صرفا انعقاد قرارداد دائم با کارگری که 10 سال سابقه کار دارد را به عنوان ساماندهی قراردادهای موقت رد کرد، جای تقدیر دارد.

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی سراسر کشور اظهارداشت: به نظر می رسد اصرار به انعقاد قرارداد دائم و پیگیری آن به این نحو در مجلس بیشتر اهداف سیاسی باشد و در این زمینه منافع کارگران مورد توجه نیست.

به کارگر اجازه 10 سال کار داده نمی شود

وی تصریح کرد: نکته اصلی این است که کارفرما به کارگر اجازه نمی دهد تا 10 سال در جایی کار کند تا این سابقه باعث شود کارفرما را مجبور کند با وی قرارداد دائم به امضا برساند.

وی در ادامه بیان داشت: چیزی که باعث ایجاد امنیت شغلی برای کارگران می شود قرارداد دائم و یا موقت نیست، بلکه شرایط قرارداد است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد.

مهارت باعث نیاز کارفرما می شود

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف خاطر نشان کرد: قبل از پرداختن به ساماندهی قراردادها به شکلی که در مجلس مطرح شده است، باید به چالشهای کارگران در این بخش توجه شود، به نحوی که اگر سطح مهارت کارگر افزایش یابد، کارفرما به کار با وی تمایل نشان می دهد و در این صورت ضریب امنیت شغلی افزایش می یابد.

حاج اسماعیلی افزود: با ارائه آموزشهای مهارتی و بالا رفتن سطح توان تخصصی نیروی کار، در صورتی که مشکلی بین کارگر و کارفرما پیش بیاید کارگر می تواند به راحتی با کارفرمای جدیدی همکاری خود را ادامه دهد. به صورت کلی محور قرار دادن آموزش می تواند تعیین کننده باشد.

تزریق پول راه حل بیکاری نیست

به گفته وی هدف گذاری در خوشه سازی بنگاههای کوچک و برنامه ریزی برای افزایش بهره وری نیروی کار با توجه به پائین بودن بهره وری در ایران می تواند امنیت شغلی نیروی کار را افزایش دهد، قرار دادن پول در اختیار عده ای برای ایجاد واحد تولیدی مشکل بیکاری را حل نمی کند.

عضو کمیته دفاع از انجمن های صنفی کارگری سراسر کشور تاکید کرد: به نظر می رسد در طرح ساماندهی قراردادهای دائم و پیگیری آن در مجلس به برخی موارد توجه خوبی صورت نگرفته است که متاسفانه عدم توجه به لزوم افزایش بهره وری نیروی کار، بالا بردن سطح مهارتها و ارائه برنامه های آموزشی باعث لطمه دیدن کارگر و کارفرما و در نهایت تولید می شود.

شرایط قراردادها متضمن امنیت شغلی

حاج اسماعیلی گفت: شرایط باید در بحث ساماندهی قراردادها به نحوی تعریف شود که کارگر این نیاز را احساس کند که باید سطح خود را ارتقا دهد. شرایط قراردادها می تواند متضمن امنیت شغلی نیروی کار باشد که می توان به روشن بودن وضعیت دریافتی ها، بیمه، مرخصی، ساعات کار، پاداش و موارد دیگر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حمایت از کارگران باید به صورت ایجاد زیرساخت و بستر سازی انجام شود، افزود: قبل از رسیدگی به وضعیت قراردادها در کشور بهتر است به رعایت حقوق کار پرداخته شود، پائین بودن بهره وری در کشور می تواند با اجباری شدن قراردادهای دائم به تولید و در نهایت به جامعه کارگری لطمه وارد کند.

مجلس از طرح موقتی ساماندهی قراردادها دفاع نکرد

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی افرادی هستند که بیش از دولت برای کارگران مشکل ایجاد می کنند. خوشبختانه مجلس با بررسی طرح قراردادهای دائم و همچنین با در نظر گرفتن امنیت شغلی کارگران در درازمدت از طرح ساماندهی قراردادها دفاع نکرد.

حاج اسماعیلی پیشنهاد کرد: در شرایط فعلی باید متناسب با ظرفیتهای اقتصادی با نیروی کار تعامل شود و در کنار آن نیز آموزشها را منطبق بر نیازهای واقعی ارائه کرد تا بتوان در نیروی کار پویایی ایجاد کرد. دولت نیز در این ارتباط باید کارگران و کارآفرینان را مورد حمایت قرار دهد.

به نقل از خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.