×

چرا اجاره‌ نشینی خوش‌ نشینی است؟

چرا اجاره‌ نشینی خوش‌ نشینی است؟

تصمیم به خرید خانه مانند سایر تصمیم‌های مهم زندگی، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد اما تصمیم‌گیری صحیح در این زمینه به اولویت‌های موردنظر شما در زندگی بستگی دارد که آیا خرید خانه برایتان به صرفه است یا آن‌ که اجاره کردن خانه تصمیم منطقی‌تری محسوب می‌شود؟

چرا-اجاره‌-نشینی-خوش‌-نشینی-است؟

تصمیم به خرید خانه مانند سایر تصمیم‌های مهم زندگی، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد اما تصمیم‌گیری صحیح در این زمینه به اولویت‌های موردنظر شما در زندگی بستگی دارد که آیا خرید خانه برایتان به صرفه است یا آن‌ که اجاره کردن خانه تصمیم منطقی‌تری محسوب می‌شود؟

 اگر تصمیم دارید برای چند دهه آینده در شهر محل سکونت خود باقی مانده،‌ خانه‌تان را به دلخواه خود تغییر داده یا حتی اگر قصد نگهداری از حیوان خانگی را دارید، احتمالا خرید خانه برای شما بهترین گزینه است. اما خانه اجاره‌ای نیز مزایای خاص خود را دارد که در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی «فول» به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

الزامات و تعهدات زمانی کوتاه‌تر

یکی از خصوصیات مهم اجاره‌نشینی، درست برخلاف خرید آن، الزام و تعهد زمانی کوتاه‌تر است. معمولا بیشترین طول مدت برای اجاره یک آپارتمان دو سال است در حالی که مدت استاندارد آن معمولا یک سال است. برخی مجتمع‌های آپارتمانی حتی اجاره‌های ماه به ماه نیز دارند. در مقابل اجاره‌نشینی، برخی قراردادهای رهن حتی 15 تا 30 سال تعهد زمانی دارند که این مسئله اجاره خانه را برای افرادی که در زندگی خود با نوسانات مختلفی روبرو هستند، گزینه مناسبی معرفی می‌کند. گاهی اوقات احتمال دارد که شما به شهر دیگری نقل مکان کنید، تشکیل خانواده دهید یا برای ادامه تحصیل اقدام کنید. تمامی اینها دلایل منطقی هستند که باعث می‌شوند ضمن داشتن تعهدات زمانی کمتر، انعطاف بیشتر و موقعیت مناسب‌تری برای تغییر محل زندگی خود داشته باشید. در این صورت هر زمان که قصد ترک منزل اجاره‌ای را داشته باشید، فقط باید برای دریافت پیش پرداخت خود صبر کنید حتی اگر قصد داشته باشید قرارداد اجاره را فسخ کنید نیز تنها با پرداخت یک ماه اجاره به عنوان جریمه این کار امکانپذیر است.

هزینه‌های نگهداری

به عنوان یک صاحبخانه باید در کنار سایر هزینه‌های خانه، کلی هزینه نگهداری نیز بپردازید مخصوصا زمانی که چندین سال از عمر خانه خریداری شده گذشته باشد به‌ همان نسبت نیزهزینه‌های نگهداری افزایش می‌یابد. مثلا برای خانه‌ای که حدود 50 سال از عمر آن می‌گذرد باید هزینه زیادی برای تعمیر و نگهداری بپردازید. اما در صورت اجاره کردن یک خانه، صاحبخانه معمولا مسئول پرداخت این هزینه‌ها و رفع مشکلات احتمالی خواهد بود. حتی اگر خدای نکرده سقف خانه هم فرو بریزد شما مسئول پرداخت یک ریال هم نخواهید بود.

پرداخت تنها یک صورتحساب

صاحبخانه‌ها اغلب هزینه‌های مازاد بسیاری برای پرداخت کردن دارند. این مبالغ مثلا شامل مالیات ملک، بیمه و سایر هزینه‌ها می‌شوند که در برخی مناطق این هزینه‌ها سر به فلک می‌کشند. به عنوان مثال در مناطق ساحلی، صاحبان منازل باید خانه‌های خود را تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی مانند سیل و طوفان قرار دهند که این مسئله می‌تواند هزینه‌های آنها را به شدت افزایش دهد. ضمن اینکه هزینه‌های بیمه و مالیات به مرور زمان نیز افزایش یافته در نتیجه درمی‌یابید که داشتن خانه آنچنان هم که تصور می‌کردید بدون هزینه و مجانی نیست.

آزادی عمل در تغییر مکان

بزرگترین مزیت اجاره‌نشینی این است که هر زمانی که بخواهید می‌توانید به هر مکانی که دوست دارید نقل مکان کنید. زیرا امروزه فروش خانه در بسیاری از مناطق کاری بس دشوار است ضمن اینکه معمولا خانه‌های نوساز در بازار مسکن طرفداران بیشتری دارند پس به‌ راحتی نمی‌توانید خانه خود را به‌ فروش برسانید. اما در صورت اجاره‌نشینی به محض پایان مدت اجاره می‌توانید بنا به هر دلیلی آنجا را ترک کنید. پس نیازی نیست که حتما بهانه‌ بیاورید که قصد نقل مکان به جای دوری دارید. اگر به تازگی صاحب فرزند جدیدی شده‌اید، می‌توانید خانه بزرگتری اجاره کنید. از صاحبخانه‌تان خوشتان نمی‌آید، پس یک خانه دیگر پیدا کنید. شغلی پیدا کرده‌اید که حقوق یا دستمزد بالاتری دارد، بسیارخوب، می‌توانید یک خانه شیک‌تر اجاره کنید. شاید در نگاه اول اجاره‌نشینی دشوار به نظر برسد اما با در نظر گرفتن برخی از این مزایای پنهان، می‌بینیم که اجاره‌نشینی در کنار همه معایب خود مزایایی را نیز به همراه دارد که می‌توان با دید دیگری به آن نگاه کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.