×

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت‌وگو با ایسنا حقوق شهروندی مددجویان تدوین و به همه آنان ابلاغ می‌شود

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت‌وگو با ایسنا حقوق شهروندی مددجویان تدوین و به همه آنان ابلاغ می‌شود

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت‌وگو با ایسنا حقوق شهروندی مددجویان تدوین و به همه آنان ابلاغ می‌شود

مدیر-کانون-اصلاح-و-تربیت-تهران-در-گفت‌وگو-با-ایسنا-حقوق-شهروندی-مددجویان-تدوین-و-به-همه-آنان-ابلاغ-می‌شود

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران درهفته‌ی جهانی احترام و عدالت برای زندانیان به تشریح اقدامات این کانون در راستای بهرمندی مددجویان از عدالت پرداخت.

لطف‌الله محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، درباره‌ی اقدامات کانون اصلاح و تربیت تهران در جهت احترام و عدالت برای زندانیان اظهار کرد: اصولا کانون‌های اصلاح و تربیت برنامه‌ریزی‌شان به شکلی است که تمامی اقدامات و فعالیت‌هایشان در جهت حفظ کرامت انسانی مددجویان (بچه‌ها) باشد.

وی گفت: یکی از نیازهای اساسی و ویژگی‌های برای رشد شخصیتی و اجتماعی بچه‌ها، احترام گذاشتن، مسوولیت و مشارکت دادن بچه‌ها در فعالیت‌ها است که این اصل اولیه در کانون اصلاح و تربیت لحاظ شده است.هر اتفاق و برنامه‌ریزی که در کانون اصلاح و تربیت شکل می‌گیرد در مسیرش این نکته دیده می‌شود. بخشی از فعالیت‌ها در کانون فرهنگی براساس نیاز روانی، رشد و وضعیت فرهنگی مددجویان تامین می‌شود و در آموزش‌های هنری نیز این قضیه حاکم است و در نوع برخورد و نحوه‌ی توجه به این مساله مدنظر قرار می‌گیرند.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران افزود: اولین نکته لازم و ضروری در زمینه‌ی تحقق احترام و عدالت برای زندانیان، شرایط فیزیکی و محل نگهداری بچه‌ها است. بنابراین این بخش را متناسب با شرایط بچه‌ها در نظر می‌گیریم تا از لحاظ تراکمی متناسب با استانداردها باشد و در حال حاضر فضای ما بیشتر از ظرفیت‌ها است.

وی با بیان این‌که فضای اختصاص یافته به هر مددجو بیش از 30 متر مربع است، گفت: از دیگر نکات مورد توجه برای تحقق احترام و عدالت برای مددجویان توجه به فضای سبز، زیبایی محیط، در مرکز و بافت شهر بودن،‌ تطبیق معماری و فضاسازی محل نگهداری مددجویان با محیط شهری، دسترسی به اماکن عمومی، ورزشی، ‌کتابخانه، فرهنگی است.

محسنی در مورد انجام خدمات فرهنگی،‌ آموزشی برای مددجویان گفت: در این امور تمام مقاطع تحصیلی را از ابتدایی تا دبیرستان آماده کردیم و مددجویان می‌توانند از حدود 16 رشته فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی بهره‌مند شده و آموزش‌های لازم را ببیند و مدرکی را می‌گیرند که در آن مشخص نیست در کانون آموزش دیده‌اند و مدرک مربوط به وزارت کار و فنی و حرفه‌ای است.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران با اشاره به این‌که رشته‌های مختلف ورزشی به صورت تفریحی و تخصصی به مددجویان آموزش داده می‌شود، گفت: در حال حاضر به مددجویان آموزش‌های والیبال، کشتی، بدن‌سازی، ‌هندبال، ‌فوتبال، فوتسال ، شنا و ... به صورت کلاسیک داده می‌شود و ورزش‌های تفریحی برای همه مددجویان است و مددجویان علاقمند می‌توانند به صورت تخصصی رشته‌ی مورد نظرشان را آموزش ببینند.

محسنی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های هنری از قبیل سرود، ‌تئاتر، نوازندگی به مددجویان آموزش داده می‌شود و آنها می‌توانند در مسابقات داخل و خارج از کانون شرکت کنند، افزود: خدمات بهداشتی و روانی به صورت مرتب به مددجویان ارائه می‌شود تا شرایط دایمی،‌طبیعی، ‌محترمانه و همراه با تکریم برای آنها فراهم شود.

وی درباره‌ی ملاقات مددجویان با خانواده‌شان گفت: مددجویان به صورت روزانه و هفته‌ای یک بار دو ساعت می‌توانند با خانواده‌شان به صورت رودررو، ‌حضوری و بدون واسطه ملاقات کنند.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران با اشاره به این‌که در ارائه خدمات رفاهی، فرهنگی بین مددجویان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر 200 مددجوی پسر و 20 مددجوی دختر در این کانون حضور دارند و بیشترین جرایم ارتکابی از سوی آنها ابتدا سرقت و سپس ضرب و شتم ، درگیری و مواد مخدر است.

محسنی با بیان این‌که بیشترین جرمی که دختران مرتکب می‌شوند مربوط به روابط نامشروع است، افزود: برابر قانون مددجویان می‌توانند از وکلای تعیینی که از سوی خانواده‌شان برای آنها مشخص می‌شود، استفاده کنند و اگر توان انتخاب وکیل نداشته باشند برای آنها وکیل تسخیری یا افتخاری گرفته می‌شود که گروهی از وکلا به صورت داوطلبانه این همکاری را با ما دارند و علاوه بر آن وکلا به صورت مرتب به کانون مراجعه می‌کنند و به کسانی که نیاز به مشاوره و معاضدت قضایی داشته باشند، سرویس می‌دهند.

محسنی فعالیت‌های دفتر حقوق شهروندی را از اقدامات ویژه در کانون اصلاح و تربیت خواند و گفت: این دفتر در راستای صیانت از حقوق مددجویان فعالیت مستمر دارد و تمامی مسایل را رصد و کنترل می‌کند. در همین راستا کانون، حقوق شهروندی مددجویان را تدوین و به همه آنان ابلاغ می‌کند. در این دفترچه تمامی حقوق و تکالیف مددجویان مشخص شده است تا آنان با آگاهی کامل در برنامه‌ها مشارکت و همکاری کنند.

وی گفت: نکته قابل تامل دیگر استفاده از مشارکت مددجویان در امور است که در قالب شورای شهر و به صورت انتخابی و با رای گیری آزاد شکل می‌گیرد. همچنین مددجویان با شرکت در برنامه‌های بهداشتی تحت عنوان بهداشت‌یاران کانون همکاری مناسبی دارند.

مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران درباره‌ی مشکلات پیش روی مددجویان گفت: بیشترین مشکل مربوط به زمان بعد از آزادی و پذیرش اجتماعی مددجویان می‌شود. اگر کسی به موضوع کودکان و نوجوانان و تعامل آنها با اجتماع توجه دارد باید به سراغ مشکلات بعد از آزادی آنها رفته و این موضوع را سر و سامان بدهد و بخشی از مردمی که باید این بچه‌ها را بپذیرند و به آنها کار دهند را قانع کنند تا آنها بتوانند به زندگی اجتماعی بازگردند.

محسنی به نیاز اجتماعی مددجویان پس از آزادی و ایجاد شرایط مطلوب و استمرار آن تاکید کرد و گفت: ایجاد شرایط مطلوب پس از آزادی برای مددجویان از تکرار جرم جلوگیری می‌کند اما متاسفانه در جامعه برای پذیرش مددجویان مشکل داریم که این بخش نیازمند توجه است.


 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.