×

حقوق بزه‌دیدگان در یک کتاب بررسی شد

حقوق بزه‌دیدگان در یک کتاب بررسی شد

حقوق بزه‌دیدگان در یک کتاب بررسی شد

حقوق-بزه‌دیدگان-در-یک-کتاب-بررسی-شد

ا انتشار چاپ دوم و ویراست جدید

  حقوق بزه‌دیدگان در یک کتاب بررسی شد

10 آبان 1390 ساعت 10:00
چاپ دوم کتاب «بزه‌دیده‌شناسی حمایتی» به تازگی از سوی نشر دادگستر راهی بازار نشر شد. این اثر، حقوق بزه‌دیده را که در ادبیات حقوقی و ادبیات علوم جنایی، یک قلمروی مطالعاتی تقریبا جدیدی محسوب می‌شود، دربر دارد.-
مهرداد رایجیان، مولف کتاب بزه‌دیده‌شناسی حمایتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این کتاب اظهار کرد: «بزه‌دیده‌شناسی حمایتی» که یکی از ابعاد بزه‌دیده‌شناسی به شمار می‌آید، به حمایت از قربانیان جرم بر اساس معیارهای بین‌المللی می‌پردازد که در اسنادی مانند قطعنامه‌های سازمان ملل متحد یا شورای اروپا منعکس شده‌اند.

وی ادامه داد: بزه‌دیده‌شناسی حمایتی بر این اندیشه استوار است که جامعه به طور کلی و نظام عدالت جنایی به طور ویژه باید در همه لایه‌های خود(لایه‌های مشارکتی، تقنینی، قضایی و اجرایی) به حقوق شایسته و نیازهای بزه‌دیده توجه کنند و به ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها و جبران آثار بزه‌دیدگی آنها جامه‌ عمل بپوشانند؛ بنابراین، بزه‌دیده‌شناسی حمایتی فراتر از یک جبران مادی با تاکید بر حمایت‌های مالی یا اقتصادی، به ترمیم درد و رنج‌های عاطفی برخاسته از جرم و همچنین به رسمیت شناختن حقوق مشخصی برای بزه‌دیدگان با هدف احقاق حقوق و جبران واقعی آثار بزه‌دیدگی آنان در چارچوب یک الگوی چندگانه‌ حمایتی، حمایت مالی، عاطفی و حیثیتی، حقوقی، پزشکی و اجتماعی می‌اندیشد.

مولف کتاب «بزه‌دیده‌شناسی حمایتی» افزود: برای بومی‌سازی محتوای کتاب با ادبیات حقوقی در ایران کوشیدم تا مفاهیم علمی بزه‌دیده‌شناسی و معیارهای بین‌المللی را با سیاست جنایی ایران به ویژه در سطح قانون‌گذاری در این کتاب مقایسه کنم و انطباق دهم.

رایجیان بیان کرد: در فهرست محتوایی چاپ دوم این اثر، اصلاحاتی اعمال شده است که از آن میان می‌توان به اصلاح و روزآمد کردن دسته‌بندی حقوق بزه‌دیدگان در گفتار دوم اشاره کرد.

وی عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های چاپ دوم این اثر می‌توان به پیوست‌هایی که به صورت ضمایم در بخش انتهایی کتاب ارایه شده‌اند، اشاره کرد؛ به این معنا که در چاپ نخست این نوشتار حدود هفت پیوست درج شده بود در حالی که در چاپ جدید آن، تعداد این پیوست‌ها همسو با روزآمدسازی مطالب کتاب به 10 پیوست افزایش یافته است.

مولف کتاب «بزه‌دیده‌شناسی حمایتی» یادآور شد: از جمله این پیوست‌ها می‌توان به اسناد بین‌المللی که در حوزه حمایت از بزه‌دیده‌شدگان به تصویب رسیده‌اند، اشاره کرد که با هدف استفاده کاربردی‌تر برای دانشجویان و پژوهشگران، متن انگلیسی و فارسی این اسناد در کنار هم در این پیوست‌ها ارایه شده‌اند.

این نویسنده حوزه حقوق در پایان گفت: همچنین برای درک و شناخت بهتر و بیشتر بزه‌دیده‌شناسی و رویکرد حمایتی آن، پیوست‌هایی به واژه‌شناسی این نوشتار به دو زبان فارسی و انگلیسی و در قالب کتابشناسی تخصصی بزه‌دیده‌شناسی افزوده شده است که هدف از این امر معرفی مهم‌ترین کتاب‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌هایی است که در سال‌های اخیر در حوزه بزه‌دیده‌شناسی تالیف شده‌اند. 

چاپ دوم کتاب «بزه‌دیده‌شناسی حمایتی» اثر مهرداد رایجیان با شمارگان 1000 نسخه، 293 صفحه و به بهای 70 هزار ریال به تازگی از سوی نشر دادگستر راهی بازار نشر شده است.
نقل از خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.