×

شکار در روز روشن در پایتخت یک اخطار است

شکار در روز روشن در پایتخت یک اخطار است

حیوانات بی‌دفاعی که جزو سرمایه‌های ملی سرزمین کهن ایران زمین هستند هر روز شکار می‌شوند و شکارچیان در پناه نبود قانونی جامع از مجازاتی سخت در امانند

شکار-در-روز-روشن-در-پایتخت-یک-اخطار-است وکیل 

حیوانات بی‌دفاعی که جزو سرمایه‌های ملی سرزمین کهن ایران زمین هستند هر روز شکار می‌شوند و شکارچیان در پناه نبود قانونی جامع از مجازاتی سخت در امانند.

اوایل هفته گذشته بود که در نهایت ناباوری در قلب پایتخت گوزن کمیابی داخل قفس پارک پردیسان هدف گلوله قرار گرفت تا زنگ هشداری برای حافظان محیط زیست باشد. حقیقت تلخ ماجرا این است که عاملان تیراندازی در حالی از بزرگراه همت گوزن زرد حمایت شده را شکار کرده‌اند که می‌دانستند نمی‌توانند لاشه آن را صاحب شوند. این به این معناست که هدف از تیر اندازی فقط شکار نبوده است. این واقعه نشان می‌دهد که عده‌ای کمر به نابودی حیات‌وحش ایران بسته‌اند تا این حد که به خود اجازه می‌دهند بی‌رحمانه یک گوزن زرد ایرانی را که نسل‌اش در طبیعت منقرض شده حتی در مجاورت سازمان محیط‌‌زیست و در اراضی متعلق به محیط زیست در مرکز پایتخت هدف قرار دهند. دکتر احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با این حادثه گفته است با اشاره به این که فرد یا افراد متخلف با شلیک 3 گلوله این گوزن را از پای درآوردند، افزود: بررسی های اولیه نشان می‌دهد متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیک کرده و پس از آن از محل متواری شده‌اند.هنوز عاملان این حمله و انگیزه آن‌ها مشخص نیست اما آنچه مسلم است کشتن یک گوزن زرد ایرانی در داخل محدوده فنس کشی شده و آن‌هم در محدوده تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست حتما با انگیزه خاصی صورت گرفته است.یکی از مشکلات در برخورد با شکارچیان غیر مجاز از یک سو خلأهای قانونی و از سوی دیگر بازدارنده نبودن مجازات‌ها‌ست. تا زمانی‌که شکارچی ترس از مجازات نداشته باشد نه تنها شاهد افزایش شکار غیر مجاز خواهیم بود بلکه حیوانات کمیاب و تحت حفاظت نیز از تیر شکارچیان در امان نخواهند ماند.

 اجرای صحیح قانون از خود قانون مهم‌تر است

خلیل حیات مقدم، قاضی دادگاه تجدید نظر در گفت‌وگو با«قانون» با اشاره به اینکه اجرای صحیح قانون از خود قانون مهم‌تر است توضیح داد: اصولا وقتی در روند اجرای قانون مشکلی پیش می‌آید‌، ضعف قوانین مورد هدف قرا می‌گیرد. بنده در قوانین ضعفی نمی‌بینم و همه قوانین، مخصوصا قانون جدید مجازات اسلامی‌از قوانین به‌روز بوده و بسیاری از کشورهای دموکراتیک هم شاید این قوانین را کمتر داشته باشند. در قوانین ما هم حقوق متهم و هم حقوق شاکی شناسایی ومراعات شده است.

 امکانات اجرایی ضعیف است

این قاضی ادامه داد: در خصوص مسائل شکار و حفظ محیط زیست بنده با توجه به اینکه از قوانین اطلاع دارم در این زمینه نقص وخلأ قانونی را مشاهده نکرده‌ام و همان‌طور که در بالا ذکر شد عمده مشکلات ما در بحث اجرای قوانین شامل کمبود نیرو و امکانات اجرایی ضعیف است که متاسفانه این کمبودها به پای نقص قوانین گذاشته می‌شود و گاهی ارائه دلائل ضعیف و عدم مستندات کافی قاضی، محکوم به عدم توجه می‌شود. این حقوقدان خاطر نشان کرد: عدم اجرای صحیح قوانین و نکته مهم‌تر، امکانات ضعیف اجرا در تمام زمینه‌ها (از جمله حفاظت و حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی و هم در کلانتری‌ها برای مقابله با مجرمان) را بزرگترین مشکل می‌دانم. باید گفت در صورتی که نیروها و ضابطان در مقیاس قانونی خودشان ظاهر و به وظایف خود را به درستی انجام دهند پرونده‌ها نیز کاهش پیداخواهد یافت.این قاضی دادگاه تجدیدنظر در مورد مجازات کسانی که مرتکب این جرم(شکار گوزن ایرانی در پارک پردیسان) شده‌اند تصریح کرد: وقتی عنوان می‌شود مرتکبان به یک سال حبس محکوم می‌شوند اولا باید گفت یک سال حبس، مجازات کمی‌نیست ثانیا چرا ما باید همیشه نگاه حبس محور در جامعه داشته باشیم. بزرگ‌ترین مشکل کشور ما این است که مسئولان کشور ما با حقوق و مسائل حقوقی قضایی آشنایی کافی ندارند و فکر می‌کنند تمام سوءمدیریت را با قانون و مجازات‌های شدید می‌توان پوشش داد.

 ترور سیاسی که صورت نگرفته است

حیات مقدم در خاتمه با اشاره به اینکه اگر این گوزن از گونه نادر است چرا باید در جایی نگهداری شود که به راحتی شکارچیان بتواند شکار کنند، توضیح داد: بنده فکر کنم مسئولان محیط زیست صورت مسئله را طور دیگری بیان می‌کنند و خیلی زود مسائل را رسانه‌‌ای می‌کنند.البته نمی‌توان جرم صورت گرفته را نادیده گرفت ولی ترور سیاسی صورت نگرفته که بخواهیم مجرمان را به اشد مجازات محکوم کنیم. در خاتمه باید بگویم ما قوانین بسیار خوب داریم و مجازات‌های در نظر گرفته شده نیز خوب و متناسب با نوع بزه تعیین می‌شود.

 محیط بانان به وظایف محوله به خوبی عمل کنند

مهدی قاضی پور،‌قاضی دادگاه تجدید نظر استان مازندران با توضیح اینکه باید مسئولان محیط زیست به‌دنبال راه‌حل باشند، خاطرنشان کرد: این مسئولان باید نظارت بیشتری بر نیروهای انسانی خود داشته باشند. ماموران باید در شکارگاه‌ها و مناطق حفاظت شده حضور داشته باشند و به وظایف محوله به خوبی عمل کنند. این قاضی ادامه داد: در این میان باید گفت مجازات راه‌حل درستی برای این موارد نیست وقتی برای این افراد مجازات شدید حبس در نظر گرفته می‌شود چند خانواده درگیر این مجازات می‌شوند.

 شکار در روز روشن،در پایتخت بدون‌پاسخ نماند

بر اساس این گزارش هرچند کارشناسان معتقدند که در اجرای قوانین محیط زیستی ما بامشکل رو به رو هستیم نه درخود قوانین، اما نباید فراموش کرد که وقتی مجازات‌ها بازدارندگی لازم را برای مقابله شکارچیان غیر مجاز نداشته باشند و قوانین جدید و به روز در این حوزه تدوین و تصویب نشود روند رو به رشد شکار حیوانات به خصوص انواع کمیاب و در حال انقراض آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. اینکه گوزن طلایی نایاب ایرانی در مرکز شهر تهران شکار می‌شود بیش از آنکه یک شکار غیر مجاز باشد یک اخطار خطرناک به حافظان محیط زیست است که اگر بی پاسخ بماند نمی‌توان به آینده حیات وحش امید داشت.حیات وحشی که سال‌هاست با ناملایمت بسیاری رو به رو بوده و همچنان مظلوم است. حیوانات بی‌دفاعی که جزو سرمایه‌های ملی سرزمین کهن ایران زمین هستند هر روز شکار می‌شوند و شکارچیان در پناه نبود قانونی جامع از مجازاتی سخت در امانند.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.