×

مهریه‌های سنگین؛ حاصل حق مطلق مردان در طلاق و نبود تضمین برای زنان

مهریه‌های سنگین؛ حاصل حق مطلق مردان در طلاق و نبود تضمین برای زنان

مهریه‌های سنگین؛ حاصل حق مطلق مردان در طلاق و نبود تضمین برای زنان

مهریه‌های-سنگین؛-حاصل-حق-مطلق-مردان-در-طلاق-و-نبود-تضمین-برای-زنان وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: اگر حق طلاق را به طور مطلق از مرد، سلب و آن را به دادگاه واگذار کنند، در مقابل دیگر زن ضرورتی برای تعیین مهریه سنگین نمی‌بیند.
فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص فلسفه مهریه در حقوق و قانون تصریح کرد: در خصوص فلسفه مهریه باید به اصل آن توجه کرد که اصل مساله مربوط می‌شود به حق طلاق که در شریعت ما متعلق به مرد است و در قانون مدنی نیز این حق به مرد داده شده است. در قبال حق طلاق که به مرد داده شده یک عامل بازدارنده به نام مهریه بر سر راه او قرار داده‌اند تا مرد به راحتی نتواند دچار هوس‌های زودگذر شود. در واقع مهریه یک مانع بر سر راه مردانی است که از ابتدای تشکیل زندگی مشترک، به آن پایبند نیستند؛ البته تعابیر مختلفی برای مهریه وجود دارد و اصطلاح مانع برای مهریه یکی از این تعابیر است.

وی ادامه داد: در اسلام مهریه انواع مختلفی دارد و حتما باید در هنگام عقد نکاح تعیین و ذکر شود و اگر در هنگام عقد، مهریه تعیین نشود، زمانی که زوجین خواهان جدایی باشند برای زوجه طبق قانون مهرالمتعه یا مهرالمثل تعیین می‌شود اما مهریه‌هایی که در حال حاضر تعیین می‌شود هرگز با منطق، برابر نیست و مخالف آن موازینی است که از ابتدا برای مهریه در نظرگرفته شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه متاسفانه مهریه‌هایی که امروزه تعیین می‌شود اغلب بر اساس چشم و هم‌چشمی است، افزود: رقم‌های نجومی‌ای که برای مهریه در نظر می‌گیرند، قابل قبول نیست و در واقع پایه و اساس ندارد.

غیرت با بیان اینکه مهریه نمی‌تواند ضامن بقای خانواده باشد، اظهار کرد: مهریه نمی‌تواند باعث استحکام زندگی شود، اگرچه زندگی‌هایی هم وجود داشته که زوج به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه از طلاق منصرف شده است اما اگر بخواهیم از مهریه به عنوان عاملی برای بقای خانواده یاد کنیم، نتیجه مثتبی به دست نخواهیم آورد؛ لذا با وجود مهریه‌های سنگین، زندگی‌ها متزلزل و بی‌پایه است.

وی خاطرنشان کرد: هر مردی طبق قانون وظیفه دارد مهریه همسرش را پرداخت کند و اگر از پرداخت آن امتناع کرد، بنا به تقاضای زوجه جزو محکومان ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی خواهد شد.

این وکیل دادگستری یادآور شد: تعیین سقف برای مهریه خلاف شرع است زیرا شرع تعیین مقدار آن را آزاد گذاشته است اما متاسفانه از این آزاد گذاشتن سوء‌استفاده شده و مقدار مهریه‌ها رو به افزایش است. با این وجود نمی‌توان سقفی برای مهریه در نظر گرفت زیرا طرفین ازدواج آگاه و عاقل نسبت به مسائل هستند و حق دارند هر نوع شرطی را که خلاف شرع و قوانین نباشد، تعیین کنند.

غیرت علت تعیین مهریه‌های سنگین را نبود تضمینی برای زنان دانست و گفت: به دلیل اینکه حق طلاق به مرد‌ها داده شده است و در مقابل متاسفانه تضمینی برای خانم‌ها وجود ندارد، آنان با قرار دادن مهریه‌های سنگین خواهان تضمینی برای آینده خود هستند که این تفکر، تفکری غلط است. اگر حق طلاق را به طور مطلق از مرد سلب کنند و حق طلاق به دادگاه داده شود، زن دیگر ضرورتی به تعیین مهریه‌های سنگین نمی‌بیند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر حق طلاق به زن داده شود یا حق طلاق برای زن جزو شروط ضمن عقد باشد، ضرورتی برای تعیین مهریه‌های سنگین وجود ندارد و در آن صورت تضمینی کافی برای زوجین وجود دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.