×

رای شماره 703 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع الزام تامین اجتماعی به قبول کسور حق بیمه فوق‌العاده حق تخصص (بازار کار)

رای شماره 703 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع الزام تامین اجتماعی به قبول کسور حق بیمه فوق‌العاده حق تخصص (بازار کار)

رأی شماره 703 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع الزام سازمان تأمین اجتماعی به قبول کسور حق بیمه فوق‌العاده حق تخصص (بازار کار) و احتساب آن در سابقه بیمه‌پردازی برای کارکنان شرکتهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

رای-شماره-703-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-الزام-تامین-اجتماعی-به-قبول-کسور-حق-بیمه-فوق‌العاده-حق-تخصص-(بازار-کار)

رأی شماره 703 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع الزام سازمان تأمین اجتماعی به قبول کسور حق بیمه فوق‌العاده حق تخصص (بازار کار) و احتساب آن در سابقه بیمه‌پردازی برای کارکنان شرکتهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شماره90/695                                                                             5/11/1392

تاریخ دادنامه : 16/10/1392     شماره دادنامه: 703      کلاسه پرونده : 90/695

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای محمدحسین ناظم زاده

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : آقای محمدحسین ناظم زاده به موجب درخواستی که به شماره 524/711/د41ـ 17/7/1390 ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

احتراماً، به استحضار حضرت عالی می رساند پرداخت اضافه کاری حق تخصص دو سال پایان خدمت اینجانب که بایستی به صورت مستمر پرداخت می شد اما پرداخت آن را منوط به اخذ مجوز کرده بودند که پس از صدور مجوز توسط مجلس شورای اسلامی حدود یک ماه پس از بازنشستگی در تاریخ 16/3/1388 به شرکت مخابرات ایران و استانها جهت پرداخت ابلاغ شد. شرکت مخابرات استان قم بر اساس قانون سهم سازمان تأمین اجتماعی را طی یک فقره چک صادر و سازمان تأمین اجتماعی شعبه 2 قم چک را عودت داده و پذیرش و وصول آن را منوط به حسابرسی از دفاتر آن شرکت نمود.

این امر موجب بحث بین دو ارگان مذکور شد تا آنجا که در سال جاری (سال 90) این امر تحقق و حسابرسی انجام شد.

اما موضوع اصلی قبل از حسابرسی که با اعتراض اینجانب به دیوان عدالت اداری شروع شد که شعبه 15 دیوان عدالت اداری در تاریخ 21/7/1389 حکم به رد شکایت داد و با اعتراض مجدد در تاریخ 11/4/1390 دوباره حکم به رد شکایت داد این در حالی است که شعبه 12 دیوان عدالت اداری در تاریخ 29/4/1389 حکم به وارد دانستن شکایت شاکی در استان مازندران به همین موضوع داده است.

گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبـه پانزدهـم دیـوان عدالت اداری در رسیدگـی به پـرونده شمـاره 8909980900023824 با موضوع دادخواست آقای محمدحسین ناظم زاده به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی استان قم و به خواسته احتساب مطالبات معوقه سال آخر خدمت در میانگین دو سال پایان خدمت به موجب دادنامه شماره 8909970901500357 ـ 21/7/1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص شکایت شاکی به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی قم به خواسته محاسبه و ملحوظ کردن مطالبات معوقه سال آخر خدمت در میانگین دو سال پایان خدمت با عنایت به محتویات پرونده و لایحه دفاعیه طرف شکایت که بیان شده است شاکی از 22/3/1354 تا فروردین سال 1388 دارای سابقه بیمه پردازی بوده که اداره مخابرات علی رغم ارسال لیست همه ماهه در سال 1387 و فروردین 1388 متقاضی ارسال لیست متمم بابت مابه‌التفاوت لیستهای اخیرالذکر شده و سازمان از پذیرش آن خودداری و بیان کرده به موجب بند 5 ماده 2 قانون تأمین اجتماعی که اشعار می دارد مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هر گونه وجوه  ومزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر است که در مقابل کار به بیمه شده داده شود و با توجه به این که اداره مخابرات نسبت به ارسال لیستهای مشابه برای افرادی که در شرف بازنشستگی هستند یا اخیراً بازنشسته شده‌اند اقدام می کند تا بدین وسیله حقوق بازنشستگی ارتقاء یابد نظر به این که در لیست اعلامی موارد غیر نقدی و غیر مستمر است که پذیرش آن خلاف بند 5 ماده 2 قانون مذکور است، لذا شکایت وارد نیست و به رد آن حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبـه پانزدهـم دیـوان عدالت اداری در رسیدگـی بـه پـرونده شمـاره 8909980900080897 بـا موضوع دادخواست آقای محمدحسین ناظم زاده به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی استان قم ـ شرکت مخابرات استان قم و به خواسته الزام خوانده به پذیرش و احتساب مطالبات معوقه مستمر در سوابق بیمه که از طریق مخابرات پرداخت حق بیمه مطالبات معوقه مستمر به صندوق تأمین اجتماعی انجام شده است به موجب دادنامه شماره 9009970901501192ـ 11/4/1390، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

شکایت شاکی دایر به الزام سازمان طرف شکایت به احتساب و پذیرش مطالبات براساس لیست متمم ارسالی از ناحیه شرکت مخابرات به شرح دادخواست، با توجه به محتویات پرونده و مستندات ارائه شده وارد و قابل پذیرش نیست فرم ملاک در پرداخت مستمری بازنشستگی محاسبه مبالغ مندرج در لیستهای ارسالی از ناحیه کارفرما در زمان اشتغال است که مطابق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی انجام می‌شود و شامل تمامی حقوق و مطالبات قانونی مستخدم است و ارسال لیست متمم پس از بازنشستگی و الزام به پذیرش آن فاقد توجیه قانونی است، لذا شکایت مطروح را وارد تشخیص نداده رأی به رد شکایت صادر و اعلام می دارد. رأی دیوان قطعی است.

ج: شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 12/89/192 با موضوع دادخواست آقای سیدمهدی قریشیان امیری به طرفیت شرکت مخابرات استان مازندران ـ سازمان تأمین اجتماعی شهرستان بابل به خواسته الزام خوانده ردیف اول به پرداخت حق بیمه تخصصی و اضافه کاری حق تخصص به صندوق تأمین اجتماعی و خوانده ردیف دوم به الزام به پذیرش آن واحتساب در سوابق بیمه ای به موجب دادنامه شماره 938ـ 29/4/1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص شکایت آقای سیدمهدی قریشیان امیری علیه شرکت مخابرات بابل و تأمین اجتماعی بابل مبنی بر الزام خوانده ردیف اول به پرداخت حق بیمه مربوط به حق تخصص و اضافه کاری حق تخصص از تاریخ 12/4/1384 تا 8/9/1385 و الزام خوانده ردیف دوم به پذیرش حق بیمه فوق و احتساب آن در سوابق بیمه ای خوانده ردیف اول در لایحه دفاعیه خود اعلام داشته است حق بیمه مورد درخواست شاکی را طی سه فقره چک در وجه سازمان تأمین اجتماعی صادر کرده اما سازمان تأمین اجتماعی از پذیرش آن خودداری کرده است و خوانده ردیف دوم در لایحه دفاعیه بیان داشته است طبق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی کارفرما بایستی تا آخر هر ماه حق بیمه فرد بیمه شده را به صندوق تأمین اجتماعی واریز کند و به همین دلیل خواهان رد دادخواست شاکی شده است اما مفاد لایحه دفاعیه سازمان تأمین اجتماعی مؤثر در مقام نیست شق اخیر ماده 36 قانون تأمین اجتماعی مقرر می‌دارد تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسؤولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده  نخواهد بود. لذا مستنداً به مقرره فوق حکم به حقانیت شاکی صادر و اعلام می‌شود.

رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء مندرج در گردش کار محرز است.

ثانیاً: مطابق تصویب‌نامه شماره 2940ـ84/م/ت27352هـ ـ12/4/1384 هیأت وزیران، فوق العاده حق تخصص (بازار کار) که برای کارکنان شرکتهای زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وضع شده، از مصادیق فوق العاده موضوع ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370 تعیین شده است. نظر به این که براساس مقررات یاد شده، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به شرکتهای تابعه دستور اجرای مصوبه و درج فوق العاده های مـذکور در احکام کارگزینی کارکنان و بـرداشت کسور بازنشستگی از تاریخ لازم الاجرا شـدن آن را صـادر کرده است که بـا ارسال لیست کسور مربوط به سازمان تـامین اجتماعی، سـازمان یـاد شده از دریافت آن به لحاظ تأخیر در پرداخت امتناع کرده است و با عنایت به این که احتساب فوق العاده های مقرر در مصوبه مذکور، جزء حقوق مکتسب شکات بوده است، بنابراین رأی شعبه 12 دیوان عدالت اداری به شماره  دادنامه 938ـ 29/4/1389 مبنی بر وارد بودن شکایت و الزام سازمان تأمین اجتماعی به قبول کسور حق بیمه و احتساب آن در سابقه بیمه پردازی، در حدی که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ علی مبشری

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.