×

نامه مجمع روحانیون مبارز به رییس قوه قضاییه

نامه مجمع روحانیون مبارز به رییس قوه قضاییه

نامه مجمع روحانیون مبارز به رییس قوه قضاییه

نامه-مجمع-روحانیون-مبارز-به-رییس-قوه-قضاییه وکیل 

نامه مجمع روحانیون مبارز به رییس قوه قضاییه

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بخش‌هایی از این نامه با اشاره به گذشت نزدیک به چهار ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری و حوادث پیش و پس از آن و هم‌چنین با اشاره به آن‌چه عملکردهایی خوانده شده که حیثیت و اقتدار جمهوری اسلامی را نشانه رفته، تلاش دلسوزان واقع‌نگر در این شرایط مورد توجه قرار گرفته و خطاب به لاریحانی آمده است: در چنین فضایی از آن‌جا که حضرت‌عالی در آغاز راه مسوولیت پرمخاطره اداره قوه قضاییه قرار دارید به اقتضای آموزه‌های قرآنی و مستند به اصل هشتم قانون اساسی و با انگیزه خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر لازم دیدیم نکاتی را متذکر شویم، شاید التفات به نکات مورد اشاره، راهی برای برون‌رفت از شرایط کنونی ارائه کند.

این نامه افزوده است: قوه قضاییه که دستگاه تحت مسوولیت شماست با اختیارات نشات‌گرفته از قانون اساسی می‌تواند برون رفت از شرایط کنونی و ترمیم اعتماد‌های آسیب‌دیده را تضمین کند، مشروط به آن‌که بر اساس تعریف ارائه‌شده از این قوه در اصل 156 قانون اساسی مستقل بماند و مستقل عمل کند؛ چراکه اگر هویت مستقل خود را از دست بدهد و از عهده وظایف و مسوولیت‌هایش بر نیاید، این دستگاه قضایی است که باید علاوه بر پاسخگویی به موضوعاتی از قبیل بازداشتگاه کهریزک، نسبت به قانون‌ستیزی و بی‌عدالتی‌ها پاسخگو باشد.

مجمع روحانیون مبارز در ادامه آورده است:

حضرت آقای لاریجانی!

نگذارید در بر همان پاشنه‌ای که تا کنون چرخیده است، بچرخد. میثاق ملی ایرانیان؛ یعنی قانون اساسی نقشه راه شماست. اصولی که ذیلاً آورده می‌شود مبیّن حقوق شهروندی آحاد جامعه و تعیین‌کننده حدود و مسوولیت قوه قضاییه و مسوولان محترم این قوه است.

1- اصل صد و شصت و هشتم قانون اساسی می‌گوید: رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد.

2- اصل سی و دوم: در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلیل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد، متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.

3- اصل سی و نهم: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

4- اصل سی و هفتم: اصل بر برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این‌که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

5- اصل سی و هشتم: هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع، ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است و متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.

این نامه افزوده است: اسلام مظلوم و جمهوری نشات‌یافته از اراده ملت و مبتنی بر دین مبین اسلام، نظام حقوقی خود را با این معیارها عرضه کرده‌اند؛ معیارهایی که حاکی از التزام به رعایت حقوق شهروندی و توجه عمیق به حقوق متقابل ملت - ملت و ملت- دولت و دوری جستن از هرگونه حق‌کشی، ظلم، بی‌عدالتی و اجحاف است، اما تفسیرهای ناصواب، برداشت‌های ناصحیح و کارکردهای بیگانه با روح قانون اساسی، علاوه بر تضییع حقوق ملت باعث می‌شود چهره نظام اسلامی مخدوش شود که طبیعتاً آنان‌که بر قانون اساسی پوستین وارونه پوشانده و حقوق اساسی ملت را نادیده بگیرند، باید پاسخگو باشند.

نویسندگان این نامه هم‌چنین با اشاره به سوابق سیاسی و انقلابی برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، شرایط و روند بازداشت‌ آن‌ها، به آنچه تعرض برخی رسانه‌ها نسبت به حیثیت این افراد و شخصیت‌هایی از جمله سیدمحمد خوئینی‌ها، سیدمحمد خاتمی و چهره‌های ارزشمند دیگر انقلابی، حتی بیت حضرت امام خمینی(ره) خوانده‌اند، اشاره کرده و در بیانی انتقادی نسبت به عدم برخورد مسوولان اجرای عدالت با این رسانه‌ها آورده‌اند: شگفت این است که صاحبان این قلم‌های هتاک و نشریات لجام گسیخته از چنان امنیت، آرامش و اطمینانی در برابر آن‌چه می‌نگارند برخوردارند که روئین‌تنی آنان طعنه بر اسفندیار روئین تن می‌زند.

اعضای مجمع روحانیون مبارز، خطاب به رییس قوه قضاییه اظهار کرده‌اند: نگرانی ما ناشی از هدف اتهام قرارگرفتن یاران امام(ره) و خدشه واردشدن بر دامان پاک آنان نیست؛ چراکه داوری خداوند متعال که احکم الحاکمین است و اعتماد و علقه مردم مسلمانی که در زیر بمباران اهانت و تهمت، روز به روز بر علاقه و اعتمادشان به این فرهیختگان بیشتر و بیشتر می‌شود، ما را کفایت می‌کند، اما نگرانی و دغدغه خاطر ما نسبت به کاهش، بلکه ریزش اعتماد عمومی به سیستم قضایی است.

رییس محترم قوه قضائیه!

گرچه ناهنجاری‌هایی که اشاره شد محصول مدیریت کوتاه شما نیست، اما استمرار آن در این مقطع، بار مسوولیت را به دوش شما می‌افکند. انتظار جامعه از شما که پرورش‌یافته دامان مرجعیت و برخوردار از حمایت آنان هستید، این است که «یومَ تُبلَی السَرائر» را در نظر بگیرید و با ابزار عدالت، چشم پرده‌دری و هتاکی و اتهام‌زنی را هدف قرار دهید و به سال‌ها روئین‌تنی برخی پایان دهید. مطمئن باشید عمل به وظیفه و دادخواهی از مظلوم، موجب خشنودی خدای متعال و باعث اعتماد و اطمینان مردم خواهد بود و طبعاً از این طریق است که آبروی جمهوری اسلامی، حفظ خواهد شد.

مجمع روحانیون مبارز در پایان با این‌که همچون دیگر بنیان‌ها و تشکل‌هایی که افتخار عنایت امام راحل را با خود دارند یا منتسب به آن حضرت هستند و در شاخص‌ترین وجه آن موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) و بیت عزت و شرف آن حضرت، این روزها از هجمه هتاکان در امان نمانده است و زخم توهین و بی‌احترامی بر چهره دارد، آورده است: اما اینان لحظه‌ای در دفاع از انقلاب و زدودن زنگارهای انحراف از چهره آن تردید نکرده و معتقد به بازگشت به راه و رسم امام(ره) و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانون اساسی برای فائق آمدن بر مشکلات بحران‌زا هستند. خداوند ما را در بندگی‌اش ثابت نگهدارد و توفیق پاسداری از راه و رسم امام عزیز را عنایت فرماید.

اعضای مجمع روحانیون مبارز در جلسه یکشنبه‌شب خود به آیت‌الله لاریجانی رییس قوه قضاییه نامه سرگشاده نوشتند.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.