×

نخستین همایش آمار جنایی

نخستین همایش آمار جنایی

نخستین همایش آمار جنایی

نخستین-همایش-آمار-جنایی

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری    
                                       
رییس مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ما بر اساس آمار در پیشگیری از وقوع جرم به صورت منفی پیش رفته‌ایم که باید علل این امر مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری طی سخنانی در نخستین همایش آمار جنایی تصریح کرد: حدود 9 ماه است که فعالیت خود را در حوزه آماری آغاز کرده‌ایم و الگوی کاری ما در این زمینه سامانه جامع آماری (سجا) است که این سامانه آماده شده و برای افتتاح آن منتظر دستور رییس قوه قضاییه هستیم.

وی ادامه داد: سامانه جامع آماری زاده سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی (CMS) است یعنی اگر سامانه‌های مدیریت پرونده‌های قضایی ایجاد شده‌اند تا مدیریت پرونده‌های قضایی را الکترونیکی کنند، «سجا» هم ایجاد شده برای اینکه اطلاعات CMS و MIS را استخراج کند و آن را در دسترس مدیران ارشد قضایی قرار دهد تا بتوانند مبتنی بر آمار، اطلاعات مورد نظر خود را استخراج کنند.

رییس مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: حدود پنج درصد از آمارهایی که در دست داریم ثابت نبوده و در آن اختلاف هایی وجود دارد اما همین 95 درصد می‌تواند معیار دقیقی برای کار باشد.

شهریاری اظهار کرد: در فاز اول «سجا» پنج داشبورد داریم؛ البته ما نتوانسته‌ایم واژه دقیقی را به جای داشبورد پیدا کنیم ولی داشبورد یعنی عقربه‌ای که بر خط، اطلاعات آماری را در اختیار مدیران ارشد قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در طول شش ماه از هر 100 پرونده که وارد دستگاه قضایی می‌شود 97 پرونده از این دستگاه خارج می‌شود یعنی 3 درصد عقب‌افتادگی داریم و این یعنی در هر 6 ماه 3 درصد به آمار پرونده‌های قوه قضاییه اضافه می‌شود.

رییس مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضاییه، 10 اتهام اول پرونده‌های کشور در شش ماهه نخست سال جاری را سرقت، ضرب و جرح، ایجاد صدمه، توهین، نگهداری و استعمال مواد مخدر، تخریب، تهدید، صدور چک بلامحل و قاچاق مواد مخدر عنوان کرد.

شهریاری خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در بحث پیشگیری از وقوع جرم منفی پیش رفته‌ایم که باید علل این امر مورد بررسی قرار گیرد.
وی یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد فعالیت دادگستری‌ها جدی تر شده است؛ البته درست است که به بعضی پرونده‌ها رسیدگی نشده اما آمار نشان می‌دهد روند رسیدگی رو به رشد بوده است.

رییس مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضاییه در توضیح بخشی از سامانه سجا که مربوط به متوسط رسیدگی به خواسته‌های مختلف است، گفت: به عنوان مثال متوسط رسیدگی به مطالبه خسارت 114 روز و رسیدگی به مطالبه نفقه 83 روز است که می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد و علت‌های اختلاف آن را مورد بررسی قرار داد.

شهریاری تصریح کرد: در سه ماهه اول سال جاری تعقیب سرقت مستوجب تعزیر، بیشتر از سه ماهه دوم سال بوده اما ضرب و جرح عمدی در سه ماهه دوم بیشتر از سه ماهه اول بوده است که در بررسی علت این مساله می‌شود گفت سرقت مستوجب تعزیر در ایام نوروز بیشتر اتفاق می‌افتد ولی این هوای گرم است که باعث می‌شود افراد مرتکب ضرب و جرح عمدی شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این سامانه ارزش افزوده‌ای باشد برای فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد و بتوان با استفاده از آن، تصمیم‌گیری مناسب در حوزه مدیریت را تسهیل کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.