×

تداوم موفقیت‌ های علمی ایران درجهان

تداوم موفقیت‌ های علمی ایران درجهان

تداوم موفقیت‌ های علمی ایران درجهان

تداوم-موفقیت‌-های-علمی-ایران-درجهان وکیل 

درگزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد: کسب مجدد رتبه نخست در رشد تولیدعلم2011 صعودچهار پله‌ای در رتبه جهانی زیست‌فناوری    

هفتصد و چهارمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی گزارشی از پیشرفت‌های علمی جهان، وضعیت نخبگان در کشور، رتبه ایران در علوم زیست‌فناوری، بررسی افزایش ارتباط صنایع با نخبگان و انتخاب رییس دانشگاه آزاد اسلامی شب گذشته به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره گزارش مجله «نیچر» درباره پیشرفت‌های علمی جهان در سال 2011 گفت: بر اساس این گزارش، خوشبختانه کشور ما در سال 2011 با رشد 20 درصدی در تولید علم که بالاترین نرخ رشد در جهان است، با بیش از 17 هزار مقاله علمی، در رتبه بیستم جهان قرار گرفته که بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه از ارائه گزارش پیشرفت‌های کشور در زمینه زیست فناوری توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهور خبر داد و گفت: در این زمینه نیز شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم و با سهم یک درصدی از تولیدات علمی زیست فناوری جهان و 25 درصدی تولیدات علمی زیست فناوری در منطقه، توانستیم از رتبه 18 جهانی در سال 2010 ، به رتبه 14 جهان در سال 2011 ارتقا یابیم.

مخبر دزفولی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن قدردانی از نهادهای دست‌اندرکار در این زمینه و محققان و دانشمندان زیست فناوری کشور مقرر کرد برای تداوم این حرکت‌های روبه‌ جلو و جهت‌گیری مناسب و ایجاد هماهنگی بیشتر در این عرصه، ستاد زیست فناوری زیر نظر معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور تشکیل شود.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از معاونت علمی رئیس جمهور خواست تا پی‌گیری‌های لازم برای تخصیص بودجه از طریق ارائه لایحه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی را انجام دهد.
مخبر دزفولی اظهار امیدواری کرد روزبه‌روز شاهد گام‌های موثرتر دانشمندان کشور در عرصه‌های مختلف باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به این که بخش دوم جلسه شب گذشته شورا به ادامه ارائه و بررسی گزارش بنیاد ملی نخبگان درخصوص وضعیت نخبگان کشور اختصاص داشت، گفت: با بررسی وضعیت نخبگان در 18 سال گذشته، این نتیجه حاصل شد که تعداد زیادی از نخبگان در داخل کشور حضور دارند.

رییس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد تا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بررسی جامعی درخصوص افزایش ارتباط صنایع (تمام مجموعه‌هایی که می‌توانند از ظرفیت نخبگان به‌صورت‌های مختلف نظیر اعطای بورس تحصیلی، وام، پروژه‌های تحقیقاتی و...استفاده کنند) با نخبگان انجام دهد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

وی گفت: همچنین مقرر شد در این زمینه نیز پیش‌بینی‌های لازم برای بودجه صورت گیرد تا شاهد استفاده نخبگان در جهت ارتقای عملکرد صنایع خود باشیم.
وی اضافه کرد: در این جلسه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تصویب منشور اخلاقی سیاست‌ورزی به بحث و تبادل نظر پرداختند و در این خصوص مقرر شد با دعوت از صاحب‌نظران پیرامون مسائل فرهنگ ارتباطات و تعاملات اجتماعی، جلسات کارشناسی برگزار شود و برای رعایت اخلاق دینی در مراودات بین نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که در آداب اجتماعی نقش ایفا می‌کنند یک چارچوب منسجم به‌عنوان منشور اخلاقی تدوین شود.

مخبر دزفولی در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همانطور که وزیر علوم در مصاحبه خود اعلام کردند مواردی در جلسه هیات امناء به‌صورت یک بسته پیشنهادی مطرح شد و به تصویب رسید که بر اساس آن ضمن تعیین رئیس هیئت امنا، درجلسه بعدی که درتاریخ 21 دی ماه با مسوولیت وزیر علوم برگزار می‌شود، دستور جلسه فقط انتخاب رئیس دانشگاه آزاد از بین کاندیداهای پیشنهادی و معرفی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.